blundstone är för hårda. de låter inte min fot jobba som den ska. du kanske inte är van vid barfota men är man det så känner man skillnad.
Vadå barfota?
Det slutade vi människor med under stenåldern. Särskilt när vi rider eller jobbar eller rör oss miljöer där vi: riskerar att slå i tårna, något tungt och hårt kan ramla på foten, något hårt och vasst kan tränga in i fotsula.
Jag lekte också "barfotaleken" när jag var ung, och trodde på idéer om "naturligt".
Det jag har kvar sedan den tiden, är "aldrig klämma in foten i en sko som inte passar" och som gör att man snubblar. Alltså aldrig högklackat, aldrig för smalt, aldrig hala sulor.
De där idéerna om barfotaskor, är en del av en moderörelse. Alltså något som gör att man uttrycker en grupptillhörighet via sina kläder, likt vilken musik man lyssnar på, vilken mat och dryck man använder.
Kommersiella krafter kapitaliserar på viljan att uttrycka sig, och vips så finns det dyra, onödiga produkter att köpa, som hör ihop med gruppidentiteten.
Det är vare sig vetenskapligt eller eller billigt med barfotaskor.
dessutom har iallafall redback support i hålfoten och mycket sånt uppbyggt svammel.
Jag tror att du behöver omvärdera dina föreställningar om fötter och skor.
Genom att använda bra skor, som passar fötterna, så kommer du att ha problemfria fötter när du blir gammal också.
Jag är numera mer eller mindre "gammal".
Släpp det där "naturliga" med barfota. Det passar mycket få personer, om de ska leva fullt i ett samhälle med hårda underlag, borttappade spikar och annat. Alltför mjuka skor är en skaderisk.
Du kan visst ha skor som är rimligt fotformade, för de är de enda som finns att köpa alls. Även de där olika s.k. barfotaskorna är "rimligt fotformade", och passar inte alla.
De enda skor som är verkligt fotformade, är skor som måttillverkas avpassade för just ens egna fötter.