Tagit hand om hemlösa kattungar-hjälp!

S

summerwind1

Har idag tagit hand om tre stycken hemlösa kattungar. Mamman har antagligen blivit påkörd. Det var min sambos pojk och hans kompisar som var ute och cylade och lektenär dom under en lager brygga till en affär under deras fläktar hittar tre små kattungar. Smala, hungriga och smutsiga... vad gör han? Jo, ringer till mig (låtsasmamman som redan har tjugo talet kaniner, två hundar och en häst plus en på väg i magen ...) Han ville jag skulle komma och kika och dessa små rackare var magra och pep och pep, de små springer fortfarande ganska ostabilt men har öppna ögon osv hur gamla kan de vara på ett ungefär? Jag har haft katt när jag var mindre så jag har ingen aning om hur gamla dom är ca.. vi har iallafall hört runt och ingen vet ngt mer än att mamman antagligen är påkörd el dylikt. Antagligen en herrelös mamma tyvärr... beslutade oss för att ta med de hem och ge dem en chans nu innan kylan kommer... Vad ger man dessa små stackare att äta? Har mosat lite kattmat(burkmat) och de äter dom har även gett dom lite utav dotterns välling och vatten så länge. Har lånat kattlåda utav syrran och där satte vi i dem efter en stund de hade varit här och vad är det första alla tre gör? Jojomensan de kissar! Så duktiga. Har nu några frågor...
Hur ser man tex om de har skapp osv i öronen, är det bara vet som kan se det eller kan vi se det direkt också?
Avmaskning, när görs det och hur ofta till att börja med?
Tänkte ringa vet och höra ang detta men tänkte kanske någon har ett extra förslag på dessa grejer... man vet ju inte ioch med att de har bott utomhus bland skräp osv... under en lastbrygga...

Sv: Tagit hand om hemlösa kattungar-hjälp!

Har tyvarr inga svar pa dina fragor. Vill bara saga att det ar skont att det fortfarande finns sadana manniskor som du som tar hand om overgivna djur! :bow:
Lycka till nu med dina smattingar!

Det bästa är att kontakta veterinären! Det finns mjölkersättning att köpa i mataffärer på djuravdelningen.
Kattungar öppnar ögonen när de är en vecka till 10 dagar gamla. Om de kan äta fast föda så är de minst 4 veckor gamla. Om katterna skulle ha skabb så är det säkert att de skulle klia sig en massa, om de inte gör det är det nog ingen fara.
Men veterinär bör som sagt undersöka de små och ge dig mer tips.
Lycka till! :)

om kattungarna går själva är dom minst ca 5 veckor gamla. Kattungar kan dricka laktosfri komjölk eller specialmjölk som är till för väldigt små människobebisar (röda paket står 1 på paketet) kommer inte ihåg märket.

Dessutom fanns det i varje fall förr speciellt pulver på apoteket som var i gröna kartonger som var för kattungar man blandade ut det med ljummet vatten.

Ge dom så snabbt det går köttfärs eller mjuk kattmat som är i "bollar" för små kattungar som nästan kan äta tycker om att suga på dessa bollar ungefär som när dom diar mamman, men litet mat får dom i sig av det ( även om dom i början mest får kattmat över hela kroppen).

Tvätta av kattungarna med en mjuk lätt fuktad tyglapp ett par ggr per dag, glöm inte att massera magen på dom så att dom kissar och bajsar. Riktigt små kattungar gör inte sånt själv nämligen.

Ha en kattlåda och sätt dom i den litet då och då så lär dom sig snart att gå på lådan.¨

Tänk på att dom har behov av kroppsnärhet, låt dom ligga i ditt knä eller sitta på bröstet eller axlarna. ( Dom gillar att kila in sig under ens haka, antagligen känner dom ens puls då och det gör dom lugna och trygga).

/KT

/KT

Ringde igår veterinären för att höra mig för ang detta... var rädd då jag inte vet om mamman var vildkatt el bara hemlös att dom tex har skabb i öron osv, iof har väl titt som tätt "vanliga" innekatter det också men jag var rädd att det ev skulle gå över till mina hundar, Frågade också ang avmaskning osv. Han sa att dom öppnar ögonen ca vid 10 dgr och han trodde efter det jag förklararde att dom var ca 3-4v dom kan ju vara äldre men pga för dåligt med mat/ingen mat alls? så växer dom ju givetvis inte som dom skall. Tvättade dem igår och dom var inte rena... det var sen bara skinn och ben i stort sett, fruktansvärt.... Den ena kattungen har bara suttit still och inte ätit utav den mosade burkkattmaten jag har gett dem tillfälligt, så det blev till att dra iväg direkt igår morse till zoo butiken en bit härifrån och köpa ersättningsmjölk och napplaska och det var populärt! De andra två äter mest mosad kattmat och lapar i sig lite ersättningsmjölk då och då, har ställt det i en liten burk på golvet den sista ungen äter enbart detta men har nu lyckats lära sig att äta rätt ur burken så jag slipper sitta med nappflaska hela tiden...
Det är otroligt vad lite mat kan göra susen för den som jag trodde skulle stryka med har blivit på så kort tid den vildaste av dem alla 3 :D Så nu verkar det gå åt rätt håll! :banana: Dom är riktigt duktiga också, inte en bajs el kisspöl på golvet sedan dom kom hit går direkt i lådan och gör det, att det skulle vara så lätt hade jag då inte trott... Nu är det tre vilda krabater som försöker leka lite jage och bråka med varandra, dom har blivit mkt piggare på kanppt två dgr tänkt vad mat kan göra gott! :rofl:

:bow: :bow: :bow: Jag sitter med tårar i ögonen nu, dels för att ödet kan vara så grymt att dessa små liv blev ensamna utan mamman, och dels för att jag blir så glad och varm av att du tagit hand om dem! Jag bugar för dig, du bevisar att det finns genomgoda människor kvar i världen... Jag önskar dig all lycka!

mina kattungar är 4 veckor och tre dagar nu, och de går om än något ostadigt och vingligt omkring lite i sin låda. De busar även med varandra.
Så jag skulle tippa på att "dina" är ungefär 4-5 veckor gamla.

Å va skönt med solskenshistorier...Gråter av lycka, vilken tur att du fanns å kunde ta hand om dom små..Lycka till.. :love: pussa dom på nosen från mig...

Nu har idag även den sista kattungen som enbart lapat i sig mjölkersättning tagit första steget och ätit mosad kattmat :banana: det går sakta framåt! Dom är ur duktiga och inte en bajs el kisspöl än på golvet utan allt hamnar i lådan :rofl:
Dom är nog lite äldre än vad man tror kanske pga att dom är väldigt taniga i kroppen pga maten. Men snart blir det nog bättre! Dom har verkligen levt upp och det sker nya grejer för var dag som går, helt otroligt vad fort det går nu börjar dom leka mer och busar med varandra. jag själv som är djurvän :) skulle inte kunnat sova gott om natte och tänka på att kattungarna ligger där ute kanske utan sin mamma och kanske rent utav dör... Har själv två hundar, ca tjugo kaniner och en häst plus en till på väg, så här är det full rulle :banana: det konstiga är att det var inte bara min sambos son som var där och hittade kattungarna utan det var ca fem andra killar som lekte där i samma veva men ingen annan förälder verkade bry sig om dem fattar inte det... men en del folk bryr sig inte, vad då kattungar det spelar väl ingen roll typ, den ena ungen skall till min syster och vi skall behålla en ev bägge två som är kvar så dom skall få bli musjägare här hemma :) då vet man vart dom hamnar och inte till slut blir hemlösa katter till slut för att någon har tröttnat!

Idag hade min syster varit i affäen vilken de bodde vid förut, under lastbryggan under en liten skiva med löv och skräp... hon hade passat på att fråga om dom visste något för enligt sambons pojk så hade troligtvis mamman blivit påkörd, men tjejen i affären sa att det var en mager stackare som gick runt där tydligen en vild katt. Min syster lyckades se den när hon var i affären och var på väg ut och försökte locka på den men då pös den iväg som en raket antagligen var det mamman... hon i affären höll ju med min syster om att det hade ju blivit ännu mer vild katter om dessa tre hade fått växa upp där och då hade de nog inte blivit långlivade för då hade dom antagligen fått någon att avliva dem. Kan inte folk ta hand om deras rara kattungar även när de har blivit stora??????? Tankarna går nu till den ev mamman som var mager som... ja som ett skrälle, hade gärna tagit hit henne också om hon inte var vild utan bara hemlös.. men men tyvärr går det inte att rädda alla men det är snart vinter och då blir det mindre kul att bo ute...

Kontakta det katthem som finns närmast er och be dem sätta ut fällor och fånga in henne. Många, många vildkatter lär sig att lita på människor igen om de bara får en chans!
Eller sätt ut mat åt henne!

Berätta gärna mer om hur det går!!?? :D Och pussa de små söta liven från mig... :love:

Ja då har det gått en och en halv vecka sedan vi fick hem kattungarna och det går i en rasande takt kan jag ju tala om ;)
Ungarna har nu börjat springa racer över golvet och leker jage för fulla muggar sen har dom lärt sig att skutta i trappan, helt otroligt vad detta har gått fort :confused: dom har också växt en hel del så det gjorde gott med ordentligt med mat. Men nu tycker jag dom börjar tappa den stora kulan på magen som dom nu har haft brukar kattungar bli sådana i hull när dom börjar springa omkring och leka? Har en leksaks pelare alltså klös grejer och där är det full rulle hela dagarna. Dom sover och äter inte lika mkt som förut. Dom får fortfarande fri tillgång på burk mat och ersättningsmjölk men det går inte åt lika mkt längre, brukar det bli så ju äldre de blir?

Kan också tala om något tråkigt/bra, vi har antagligen hittat mamman... enligt affären där dom bodde under lastbryggan så är dettta tydligen mamman vi fått sett, hon var inte påkörd som det påstods... hon är smal som ett streck så hur den akten har kunnat ge mjölk över huvudtaget är en gåta... både jag och min syster har försökt fåtag på henne men utan resultat antagligen är hon en vildkatt. Som det verkar i dagsläget så får hon fixa sin mat själv.. hade tänkt att om hon gick att fånga så hade jag tagit med henne hem hit men det gick inte hon är alldeles för rädd.. Har hört att komunen kan ta med sig fälla och fånga katten och avliva den och kanske hur tråkigt det nu låter och är så kanske det vore det bästa... om ett tag kommer återigen en ny kull säkert som kommer att bli hemlösa vildkatter som får en dålig start i livet med för lite mat och man vill ju inte gärna tänka på att vintern inte är rolig om man inte har någonstans att komma in och få lite värme och mat.. jag har ju inte möjlighet att ta hand om hur många katter som helst så det vore bra om dom på sätt och vis fick bort henne därifrån, men jg lider med henne... hade hon bara kunnat komma till mig så hade hon fått följa med men vad gör man??? Ja jag har ju fått hem tre stycken som mår bra och den ena skall ju min syster ha och en hade v väl tänkt behålla själva men jag vet inte om jag vågar annonsera ut den tredje pga en del folk skaffar katter och sedan skiter i dem, om det kommer någon jag känner och vill ha katt så kanske den tredje flyttar men annars får den också stanna :love:

Tänkte bara lägga in ett tips på samma gång... har under denna en och en halva veckan provat på totalt fyra sorters strö i kattlådan, varav den ena efte den ena luktar F.. har provat det där gruset som bilder klumpar men det luktar bajs och kiss helt enkelt i hela huset... provad sedan pappersmassa strö som är i pelletrad form detta var bra men när det blev lite blött luktade det pappe i hela huset pratade med de på våran kvar om det fanns ngt och hon rekommenderade bränsle pellets, sådant som man eldar med inomhus... javisst tänkte jag jag kan ju testa! Sagt och gjort öpte en säck på 16kg för 34kr och provade och det luktar ingentin!!!! Enda nackdelen är att det r svårt att få ut allt fö när det blir blött sväller det och går sönder så det blir liskom bös kvar men det funkar jättebra ändå och jag städar säkert 5-6ggr om dagen i kattlådan eftersomd et blir en del och det gjorde jag innan också men det är mkt bättre så prova det alla ni som tycker det andra luktar blaha...... :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 082
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 803
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama