Tagit av skorna. Hur länge ska man vänta?

NightShade

Trådstartare
Hejsan!

Har en kallblodstravare som verkades i söndags och jag tog då beslutet om att han ska få gå barfota. Han har än så länge inte visat några tecken på ömhet eller dyl. Reagerar inte ens när vi går över grusgången. Självklart förstår jag att han måste få tid att vänja sig vid sina "nya" hovar men när man tänkas rida honom igen? Hovarna är fina förutom höger bak (pga att han slet av sig en sko dagen innan hovslagaren kom:() har raspat den ett par omgångar då det gärna blir lite flikar men som sagt så visar han inga tecken på ömhet eller hälta.

Mvh Carro

Sv: Tagit av skorna. Hur länge ska man vänta?

Varför skulle du inte kunna rida om han är ok utan skor?
Bara rid och var glad, sliter han för mycket i början så använd boots. Så mycket rörelse som möjligt ger både friskare häst och hovar. :-)

Min hovslagare så åt mig att jag skulle ge honom tid att vänja sig och självklart så frågade jag ju inte mer om den saken :grin: Första hästen som jag provar att ha barfota så man känner sig lite grön :p

Om hovslagaren säger att han ska vänja sig tycker jag du kan låta honom vila i någon dag eller två, sen börja rida igen. Kanske inte ska ut och galoppera järnet på en grusväg direkt, men om han inte visar obehag så kör på.

Tack för era svar. Ska prova att longera honom imorgon och går det väl så blir det ridning i helgen :)

När jag provade att ha min häst barfota tog det nån vecka innan hon började ömma, och det rejält. Det tar många månader för en hov att vänja sig vid att inte ha sko, så ta det försiktigt och lyssna på hästen, är mitt råd :)

Longerade honom idag ett kortare pass. Varken jag eller min far kunde se några tecken på att ömmade eller hade ont. Han var lika glad som vanligt och tog en del glädje skutt då han nu är överenergisk som bara den. Vågar man ta en längre skritttur med honom i morgon? (ca 1 timme). Första km kommer att vara asfalt då närmsta ridväg är 1 km bort.

Gå vid kanten så ska det nog gå bra. De börjar vanligtvis inte ömma förren de börjar slita ner. Och det gör de på sådant underlag.

Måste tyvärr gå på asfalten då jag bor så långt norrut att plogkanterna finns kvar. Vad tror ni går det bra att gå på asfalt i ca 1km?

Måste tyvärr gå på asfalten då jag bor så långt norrut att plogkanterna finns kvar. Vad tror ni går det bra att gå på asfalt i ca 1km?

Asfalt är absolut ingen fara, det är snarare mjukare än en stenhård gammal grusväg på sommaren eftersom asfalten sviktar mer. Det är "värre" att gå med järnskor på asfalt än barfota. Dessutom finns det ingen anledning att vara så rädd för asfalt, vi travar några gånger i veckan på asfalt, det stärker senor och ligament.
Var dock försiktig med grus, speciellt grovt grus, det är oftast det som gör ont.
En invänjningsperiod är bra.

Tänk på att hästen inte är van att slita så mycket sula när den har skor, och att sulan kan slitas fortare när den är avskodd och då efter ett tag ge ömma fötter. Håll koll oxå så att han inte sliter snett.

Lycka till med barfota! :)

Precis så är det. Det värsta är också att jag har träffat på mer än en som säger att deras hästar inte ömmar, men varenda människa som kan något om hur hästar rör sej ser att hästen tassar fram. När den stackars hästen sen har fått skor igen så har den kunnat röra sej ordentligt äntligen.

Det är färre hästar än folk tror som kan gå barfota OCH ridas. Det är oftast hästar som vant sej redan från början och inte ens dessa kan alltid ridas barfota, hovarna slits och de blir ömfotade särskilt på hårda grusvägar på sommaren och steniga stigar.
Barfota unghästar, fölston och konvalecenter är helt ok, men de som rids behöver i de allra flesta fall skor, bara att många ägare inte begriper det eftersom de tror att en ömfotad häst måste halta:crazy:

Precis. hästarna är jämnhalta.

Känner man inte skillnad på hästen innan o efter:confused:

Jag tar av bakskorna på min stora mellan varven, då den sliter ner dem jämnt o sen får den skor när slitaget är för stort. Den andra har skor runt om för jämnan.

Antingen är hästen oberörd o kan vara utan eller så sätter man på hovboots.

Det är ej heller OK att hästar ska gå på knöggel o bara ha skydd på vid ridning. Att man skor när det behövs betyder inte alls att den inte kan gå barfota i perioder-OM det funkar.

Asfalt sliter ingenting i jämförelse med grusväg- grovt sandpapper- även småsten kan ge punkttryck som kan ge blödningar.

Senast ändrad:

Självklart förstår jag att man ska vara observant. Känner min häst och hans normala rörelsemönster utan och innan så jag vet att jag skulle se om han ömmade och självklart så håller jag koll på hovarna och raspar för att de ska vara så fina som möjligt. Men det är bra att ni påpekar sådant då det finns folk som inte vet att hästen kan ömma utan att halta märkbart.

Själv skulle jag vara väldigt observant, har varit en sk. barfotaguru som tvingats tänka närmare på saken. Tack vare att jag nu haft ponnyn oskodd ett år och arbetat mycket med att rehabilitera hovarna har jag kommit fram till att det här kanske inte fungerar för den här krabaten, men jag har lärt mig massor. Nu har jag två par splitternya boots som jag ska slita ut och sedan troligen sko igen nästa sommar då vägarna torkat upp, för att sko av då det blir vinter och använda broddade boots för att minska skaderisken som broddar i hagen kan ge.

Pröva dig fram och var observant i vad hästen klarar av, klarar den inte hårda vägar under den torraste perioden, sko den då men plocka bort skorna då vägarna mjuknar. På så sätt får du ut det goda från båda delarna, på mjukhalvåret/vinterhalvåret rehabiliterar hovarna möjliga skador som uppkommit av skor för att på torrhalvåret (sommaren) vara någorlunda friska igen och skos som extra skydd för slitage.

Min ponny får ännu ett år tid på sig då det tar ungefär två år för en hov att bli fullt frisk efter att ha haft större skador. Skulle jag inte ha tagit beslutet om att ta av skorna förra våren hade ponnyn inte haft några hovar kvar idag.

Och som sista: ska man ta skorna av hästen ska man absolut veta vad man gör, i de flesta fall fungerar det inte "sådär bara" ;)

Ang. broddar så finns det nu brodd med rundade kanter som jag har på insidorna o så har man lägre brodd i baktårna.

Det tar inte 2 år för att rehaba hovarna. Byt hovis till en välrenommerad o det blir skillnad på några skoningar. ja man ser t o m skillnad direkt.

Du får ursäkta, men det låter inte som du har kunnat släppa "barfota- är -alltid-bäst" ännu.

Nja, kanske inte helt släppt, men jag har inget emot att sko hästar, inte som tidigare. Jag formar och slår fast tappskor utan problem (har gått tappskokurs) och ser det som ett bättre alternativ att ha hästen skodd om man rider på sådana botten som sliter hårt. Att sko löser en hel del problem, men inte alla, likaså att ha oskott, alla är inte gjorda att inte ha skor ;) Svårt att byta till en annan rekommenderad hovis då de flesta jag varit i kontakt med inte tar nya kunder och de övriga har lämnat resultat som jag inte gillar. Att man ska vara petig :o

Du har fått bra svar tycker jag men tänkte påminna om en sak. Var observant sedan när sömhålen börjar växa ner, då kan det hända att hovarna "fransar" sig och även att någon lite större bit lossnar. Om du jämnar till med raspen lite men ofta så bör det dock inte bli något problem.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 470
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka