Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var länge sedan nu, men i det stall jag hade häst på den tiden hade man unghästarna bakom taggtråd (ca 10 ha stor hage). En älg hoppade in i hagen och hästarna fick panik och sprängde tråden. Det resulterade i skärskador på flera hästars ben samt en som skar upp bringan mycket illa. Hästen med den uppskurna bringan fick utegångsförbud i ett antal veckor eftersom det var flugsäsong. Den hästen blev också sydd för att få ihop de otäcka såren. De andra hästarna klarade sig med medicinering och omplåstring med daglig rengöring av såren tills de läkte.Hoppas det är okej med den här tråden.
Nån som har erfarenhet av taggtrådsskador på häst och som vill berätta? Hur det hände, vad som gjordes m.m.
Det är svårt att hitta något om det, och jag vill få lite info. (Inget har hänt)
Det var som sagt många år sedan, så jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för dem att läka. Men egentligen är ju inte det väsentligt eftersom det inte ska få hända över huvud taget. Som det så fint står i lagstiftningen: Djur ska SKYDDAS mot onödigt lidande och sjukdom = Skaderisker ska FÖREBYGGAS.Då blev det bara små skador på benen och inget som hästarna märkte av senare?
Hästen som skar upp bringan, hur lång tid tog det innan den var bra igen?
Varför inte kontakta de stora djursjukhusen och försäkringsbolagen. De borde ha information att ge dig.Jag har ingenstans sagt att jag eller någon annan har hagar med taggtråd.
Vad jag ville ha är lite info om skador som kan bli av taggtråd. Nåt annat har jag inte sagt. det betyder heller inte att jag eller någon jag känner har taggtrådsstängsel, eller funderar på att ha.