Taggtrådsskador

Nila

Trådstartare
Hoppas det är okej med den här tråden.

Nån som har erfarenhet av taggtrådsskador på häst och som vill berätta? Hur det hände, vad som gjordes m.m.

Det är svårt att hitta något om det, och jag vill få lite info. (Inget har hänt)

Sv: Taggtrådsskador

Hoppas det är okej med den här tråden.

Nån som har erfarenhet av taggtrådsskador på häst och som vill berätta? Hur det hände, vad som gjordes m.m.

Det är svårt att hitta något om det, och jag vill få lite info. (Inget har hänt)
Det var länge sedan nu, men i det stall jag hade häst på den tiden hade man unghästarna bakom taggtråd (ca 10 ha stor hage). En älg hoppade in i hagen och hästarna fick panik och sprängde tråden. Det resulterade i skärskador på flera hästars ben samt en som skar upp bringan mycket illa. Hästen med den uppskurna bringan fick utegångsförbud i ett antal veckor eftersom det var flugsäsong. Den hästen blev också sydd för att få ihop de otäcka såren. De andra hästarna klarade sig med medicinering och omplåstring med daglig rengöring av såren tills de läkte.

Efter den händelsen ställer jag inte en häst bakom taggtråd någonsin, oavsett om det är en jättehage eller hur cool hästen än verkar vara. Jag behöver nog inte säga att stallägarna snabbt bytte ut taggtråden mot lämpligare stängsling.

Då blev det bara små skador på benen och inget som hästarna märkte av senare?
Hästen som skar upp bringan, hur lång tid tog det innan den var bra igen?

Min shettis var på rymmen och hoppade in i kohagen (tre rader taggtråd) sen hoppade han ut igen :eek:
Det blev väldigt många rivsår på bringan men inget på benen.
Jag tittade på såren tills dom var läkta men rörde dom aldrig.
Han var läkt på två veckor och hade inga men av det.

Korna har aldrig (vad jag vet) fått mer än ytliga rivsår när dom tagit sig genom stängslen.

Nu har vi varken kor eller taggtråd.

Då blev det bara små skador på benen och inget som hästarna märkte av senare?
Hästen som skar upp bringan, hur lång tid tog det innan den var bra igen?
Det var som sagt många år sedan, så jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för dem att läka. Men egentligen är ju inte det väsentligt eftersom det inte ska få hända över huvud taget. Som det så fint står i lagstiftningen: Djur ska SKYDDAS mot onödigt lidande och sjukdom = Skaderisker ska FÖREBYGGAS.

Jag vet ingen som har taggtråd.
Meningen med tråden var att få lite info om vilka skador det kan bli och hur man behandlat det (tex att det det måste sys och hästen får boxvila).
Det är svårt att hitta nåt om det, i alla fall när jag provat söka.

Min häst gick i en stor hage (20ha), mellan två träd hade en gammal taggtråd växt in... Vilket hästen sprängde sig igenom. Höger framknä var helt uppskuret, hon stod på Ultuna i 1v. Sedan på box i 2 månader. Hon skadade en senskida och muskler. Hon stod bandagerad från karled till armbåge. Såret sprack vid rörelse annars. Rehabiliteringen tog flera år, hon var stel i knäleden. I december 2011 blev hon triangelmärkt pga skadan, artros pga översträckning :cry: nu är hon avelssto istället, men ibland önskar jag att taggtråd aldrig var uppfunnet! Från skada till utdömning tog det 3,5 år.

Nu är det väl förbjudet att ha hästar bakom taggtråd i Sverige?

Min pojkväns fullblod rullade fast vid staketet för några år sedan, fick panik och viftade en hel del med benen i taggtråd innan han kom loss. Jag hade alla möjliga visioner av avskurna senor och annat, men när veterinären tillkallats visade det sig som tur var att han klarat sig med bara ytliga skrapsår.

En kompis fullblod kom lös och fastnade i hoprullad gräsöverväxt taggtråd som någon inte tagit reda på och hennes pappa hittade hästen men den hade kämpat för att komma loss så den var rejält sönderskuren, vi fick inte se hästen, som togs bort omedelbart på plats!
När min häst många år senare gick tillsammans med ungdjur så skulle dom flytta dessa till en hage som var stängslad med taggtråd, jag flyttade hästen till ett annat ställe omedelbart, dom tyckte jag var fånig!

Vi har taggtrad... till alla hagarna vilket ar totalt 11 stycken av olika storlek. Hastarna ar uppvuxna med det och det ar det "enda de kanner till". De skulle fa spatt och spunk och panik om staketet helt plotsligt borjade bitas, sa de far helt sonika fortsatta sta som de star. Har sett "Taggtradsvan" hast i elstakethage... det var ingen fin syn alls.

Ang. att ga igenom taggtrad, dagligen (ja mer eller mindre) sa har vi haft stutar som traskat igenom tradarna... utan ett enda litet skrapsar. Skaderisken beror mycket pa -hur- man bygger och -vilken- taggtrad man anvander. Tro't eller ej sa spelar det stor roll for skaderisken.

Sa lange hasten inte virar in benen i taggtraden sa ar skadorna for det mesta sma rispor och inget mer. Har har "vi"/de inte haft en taggtradsskada pa over 10 ar, men med det sagt sa betyder det inte att andra inte har det. Taggtrad ar det vanligaste att stangsla med har och det ar ytterst sallan man hor om nagra staketolyckor.

Skador i mjukdelar, beroende pa djup, kan behova bli sydda, annars behandlar vi forebyggande med penicillin (langverkande, i muskeln), tvattar + sprayar ner med PeroVap, 3%ig hydrogen peroxide. Sa samma som vi gor med alla andra ev. sarskador i stort sett. Lamnar alltid saren oppna for att lufta.

Har sett det ga riktigt illa med eltrad med, sa jag har ingen lust att byta till det heller... helst hade jag haft trastaket! Men det blir liasom lite dyrt... :angel:

Min häst fastnade i taggtråd långt före min tid, och hon har långa ärr överbakdelen och kring ett bakben. Vet inte hur det gick till,men bra blev hon ju :)

Då kan det alltså bli väldigt lindriga skador fast hästen trasslar in sig lite?
Den hästen hade alltså bara skrapsår och inget djupare som behövde sys?

Mitt sto fastnade i taggtråd som åring och har sytt höger bakben, nu som 5 åring är de bara fula ärr på bakbenet kvar tack och lov!

Är denna tråden på riktigt?! Finns väl ingen hästmänniska nu för tiden som har sina hästar i taggtrådshagar?!

Blev det mycket som behövde sys? Inga sakdor på senor? Kunde hästen gå i hagen som vanlgt eller blev det någon boxvila?

Senast ändrad:

Jag har ingenstans sagt att jag eller någon annan har hagar med taggtråd.
Vad jag ville ha är lite info om skador som kan bli av taggtråd. Nåt annat har jag inte sagt. det betyder heller inte att jag eller någon jag känner har taggtrådsstängsel, eller funderar på att ha.

Jag har ingenstans sagt att jag eller någon annan har hagar med taggtråd.
Vad jag ville ha är lite info om skador som kan bli av taggtråd. Nåt annat har jag inte sagt. det betyder heller inte att jag eller någon jag känner har taggtrådsstängsel, eller funderar på att ha.
Varför inte kontakta de stora djursjukhusen och försäkringsbolagen. De borde ha information att ge dig.

Jag har mailat flertalet veterinärer/hästkliniker utan att få svar, därför tänkte jag prova fråga här och se vad folk (hästar) har råkat ut för och hur det behandlats.

Det är alltså vanligt med taggtråd i Kanada? Varför har ni inte vanliga elstängsel? Mycket bättre!

Förklara gärna skillnaden mellan taggtråd och taggtråd. Jag har inte sett någon variant som varit bra. I Sverige är det numer olagligt dessutom. Många har heller inte jättestora hagar här. Men även om det är stort så mkt hellre eltråd helt klart.

Taggtråd kan ge riktigt otäcka sår och i värsta fall måste man ta bort hästen. Plast/trä tkr jag annars är bra, men jo skitdyrt.

Min häst har gått i genom en taggtråd för ca 11årsedan. (nej hon har inte gått i en hage med taggtråd utan kastade av mej på en uteritt och sprang in i fagareds kohage.)

Hon fick några långa ytliga rivsår som bara behövdes göras rent alla såren var på bringan.

Här omkring hittar man taggtråd lite överallt i skogen oftast på marken, vet inte hur mycket jag har släpat med hem och har säkert inte hittat den sista häller :crazy:.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: jemeni
·
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: NilHe
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 056
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka