Tagen bakdel

Lorelie

Trådstartare
Har suttit och tittat på lektioner på ridskolan, och hör ofta uttrycket "tagen bakdel". Vad är det? Hur gör man?

Man kan tex rida med tagen bakdel på volten. det betyder att man "håller in" bakdelen mot mitten av volten, så att hästen går ganska rejält formad längs volt spåret. Kan också ridas på rakt spår, då med rak hals på hästen, och bakdelen lite innanför spåret.
Det som är viktigt är att inte böja hästen för mkt i halsen, utan mest jobba med bakdelens placering.

Nja, inte riktigt samma sak. När du rider en sluta så ställer du hästen i rörelseriktningen tex om du går på spåret i vänster var så ställer du hästen inåt (åt vänster) samtidigt som du flyttar hästens bakdel innanför spåret. När du rider med tagen bakdel på samma sätt flyttar du bara in bakdelen och låter halsen och framdelen gå rakt fram. Man kan se att rida med tagen bakdel som ett sätt att lära in sluta, eftersom det är en liknande rörelse, fast inte riktigt lika svårt

jag fick lära mig att tagen bakdel var som en början till en sluta. att man började med tagen bakdel och när det satt gick man över till en sluta.

samma med bogen in för att senare gå över till en öppna.

:idea: Då heter det tagen bog istället eller..? (med all risk för att låta dum)

Som lizan skriver så brukar det kallas bogen in eller tagen framdel.

Enklast är att låta tränaren hjälpa dig och förklara samtidigt som du känner hur det känns. Vill du ha lite enkla tips att öva själv med, så fundera lite på hur du får hästen att röra sig i allmännhet. Alltså, hästen ska gå undan för tryck från skänkeln och för våra vikthjälper. Vill du flytta bakdeln åt höger så bör du alltså använda din vänsterskänkel ngt bakom normalläge (inte alls långt bak) och trycka. Samtidigt får du reglera med halvhalter så att hästen inte tar din skänkel som drivning. egentligen är det omöjligt att ge lämpliga råd såhär, när jag varken vet vad du kan, eller din häst. Försök dock tänka på att inte krångla till det för mkt, grovt generaliserat, går ju ridning egentligen ut på att "knuffa" hästen åt det håll man vill med tryck från skänklar och viktförflyttningar.
Bäst är ändå, som ajg skrev från början, att prata med din tränare och be henne/honom hjälpa dig

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
540
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
421
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama