mian1

Trådstartare
På BVC säger de att det är ärftligt och att man bara får hoppas att det inte behövs opereras. :(

Min son har ärft min fina "tågång". Med skor går vi båda på hela foten, men utan så trippar vi så fint på tå. Jag har aldrig haft korta hälsenor, men eftersom jag alltid har haft värk i mitt ena ben så provade de att förlänga den ena hälsenan (vilket inte hjälpte och snarare gav en kortare hälsena pga ärrbildning).
Min son vill inte ha skor eller tofflor inomhus, men han har liksom inga problem att böja på fötterna.
Ska man "göra något"? Alltså förutom att se till att han börjar rida och trampar ner hälen ordentligt? ;)

Sv: Tågång

åå neeejjj....jag har inget svar på din fråga men jag hoppas verkligen inte att vårat kommande barn ska gå på tå då min sambo gör det å har gjort sen han började gå...den enda av sina syskon som går på tå men två av hans syskonbarn går likadant som honom :grin:

hoppas du kommer på nån lösning:)

huruvida det är tågång eller inte vet jag inte, men min äldsta dotter har ofta valt att gå på tå ända sen hon var liten. Vi har inte gjort något åt det och hon gör som hon alltid gjort - går på tå ibland men mest på hela foten.

Min son har ärft min fina "tågång". Med skor går vi båda på hela foten, men utan så trippar vi så fint på tå.

Jag har inga svar, men blev nyfiken. Hur känns det för dig att gå på tå? Jag menar...för mig innebär det extra ansträngning att gå på tå. Hur kan det inte bli det för dig/er? Har ni starkare muskler i fötterna?

Vilka nackdelar finns det med tågång?

Hade en kollega med en tågående dotter som hade ganska ont av det. Hon gick på tå även med skor och blev dessutom retad. Hon var ännu för liten för att förlänga hälsenorna när de ville ta tag i problemet. De fick gå på sjukgymnastik och lära sig hur de skulle hjälpa dottern att stretcha både vaderna och musklerna i fötterna. De gjorde det som en mysgrej på kvällen vid sänggåendet. Det blev lite bättre men inte helt bra och hon är satt på kö för operation.

Kanske kan någon stretchgrej hjälpa din son?

Mvh Miks

Mitt kusinbarn är tågångare ut i finger(tå?)spetsarna. De har provat allt utom operation, men varken botox eller gipsade ben har hjälpt :crazy:

Min son går också gärna på tå, precis som sin far, men slutar dock när man ber honom. Huvudsaken är väl att de kan gå på hela foten, och väljer att göra det ibland. Och givetvis ska de inte behöva ha ont heller.

Jag har inga svar, men blev nyfiken. Hur känns det för dig att gå på tå? Jag menar...för mig innebär det extra ansträngning att gå på tå. Hur kan det inte bli det för dig/er? Har ni starkare muskler i fötterna?

Vilka nackdelar finns det med tågång?

Det är helt enkelt obehagligt att trampa i hälen utan att ha en skyddande sko omkring den. Som om det inte fanns nåt mjukt mellan skinnet och hälbenet :crazy:
Jag kan gå på hela foten och gör det med skor eller om jag har tofflor inomhus. När sjukgymnasten mätte rörligheten i foten innan de opererade mig så hade jag bättre rörlighet än vad som var "normalt" för icke tågångare och det trodde de bl.a. berodde på ridningen :idea:
Min son går som sagt också på hela foten om han har skor eller tofflor, men han blir så lätt varm om fötterna och då vägrar han att ha tofflor inomhus. Och han är rörlig i fötterna om man stretchar!

Han vill gärna rida på vår lilla shettis så det blir väl till att rida in henne i sommar så att han kan stretcha sina hälsenor lite extra! :idea:

Jag har gått på tå sedan jag föddes! Är född med kjejsarsnitt (stavning?) och min mamma har hela tiden fått höra att det är pga det jag gått på tå. Som liten gick jag på hela foten då jag hade tunga vinterskor, annars på tå. Inte fören jag började rida i 6-års åldern lärde jag mig att sätta ner hela foten även utan vinterkängor.

Idag går jag mestadels på hela foten, men kan ibland komma på mig själv med att springa omkring på tå eller så påperkar någon annan i min omgivning det.

Kanske inte har något med tågång att göra men jag har otroligt smala fötter (och då menar jag extremt smala) och dessutom långa. har jättesvårt att hitta skor som fötterna inte "hasar" omkring i osv... Kanske därför jag känner mig stadigare på tå (själv tror jag ju mer på den förklaringen än att de skulle vara pga att jag är född med snitt)

Ärvtligheten vet jag inget om, varken min mamma eller pappa har gått på tå och båda har breda fötter..

Ärvtligheten vet jag inget om, varken min mamma eller pappa har gått på tå och båda har breda fötter..

Lustigt - jag vet en tågångare som också kom ut genom kejsarsnitt. Hen har dock breda fötter så lång/kort bred/smal spelar nog ingen roll utan det är något annat i fotens uppbyggnad.

Det finns länkar till dampdiagnoser och liknande hos en del tågångare men tack och lov inte hos min kontakt. Någon mer som hört detta?

Det verkar jättekonstigt, varför skulle kejsarsnitt ge tågång?

Min man är tågångare, och han är inte född med kejsarsnitt. Om vårt barn visar sig vara tågångare så tror jag snarare det beror på anlag från min man än på att det blev snitt vid förlossningen.

Jag är inte heller född med kejsarsnitt och jag har inte damp!

Min dotter går inte på tå, bara sonen. I "fotväg" är vi lika att vi har långa tår (och då också långa fötter även om de är allt utom nätta och smala). Sonens stortåar sitter liksom högre upp än de andra tårna och när han var bebis stod stortårna rakt upp så vi trodde att det skulle bli omöjligt att få på honom skor, men det gick ju såklart.

Jag gick på tå när jag var liten och inte hade skor på mig. Jag är inte född med kjejsarsnitt och damp har jag nog inte heller. Jag hade aldrig ont av det så vi gjorde inte något åt det. Nuförtiden går jag oftast på tå om jag inte skor men inte alltid.

Det var intressant att det gör ont när du sätter ned hälen, det finns ju normalt en fettkudde där som är stötdämpande, saknar du en sån?

Det är helt enkelt obehagligt att trampa i hälen utan att ha en skyddande sko omkring den. Som om det inte fanns nåt mjukt mellan skinnet och hälbenet :crazy:

Aha... Är du känslig för beröring/tryck rent allmänt, eller bara i foten?

Fascinerande att det är så många i tråden som föredrar att gå på tå. Jag skulle få kramp i vaderna och dessutom bara vingla omkring ifall jag gick på tå.

Jag föddes med kejsarsnitt och gick på tå när jag började gå. Men blev opererad i 2-årsåldern eftersom det berodde på att ena hälsenan var för kort. Nu har jag ett 15 cm långt, tjockt ärr där, men jag går ju iaf på hela foten :p

Senast ändrad:

Det var precis min tanke, tåbrudarna här torde ha väl utvecklade vadmuskler :D

Ja, och det låter som att de är skapta för dagens skomode. Jag har aldrig nånsin kunnat gå i högklackat, även om jag gjorde tappra (och säkert skrattretande) försök i tonåren. Nu orkar jag inte ens försöka längre. Platta, tråkiga skor är det enda som funkar.

Autister är ofta tågångare.
Men min son är både född med kejsarsnitt och autistisk men han är inte tågångare så .....

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har precis köpt ett par nya skor (tyg, med gummisula) och de knarrar när jag går! Eller ja, en av dem gör … Jag har bara provgått...
Svar
7
· Visningar
4 302
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 767
Senast: Ms_Antrop
·
Småbarn Jag behöver träffa en ortoped eller sjukgymnast till min lille kille, men BVC tycker inte att det är nåt att bekymra sig över så de vill...
Svar
11
· Visningar
1 585
Senast: mino
·
V
Hoppning Jag har alltid lärt mig att vikten ska trampas ned i hälen så att man kan svikta bäst. Dessvärre har jag något typ av fel som gör att...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Fullblod
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV