Tävla medan man ammar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

havreflinga

Trådstartare
Hur funkar det när man ammar, kan man rida som innan man blev gravid? Eller blir brösten så ömma att man inte klarar intensiv ridning? Mjölkstockning och sånt...kan det komma av ridning?

I mina fantasier tänker jag mig att jag ska kunna rida distansritt och amma i veterinärgrinderna, men det kanske är orealistiskt?
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Det är bara den allra första tiden som brösten är så stinna och ömma att det skulle vara ett problem med ridning. Så fort mjölktillgången stabiliseras känns brösten ganska som vanligt - lite större bara ;) En bra BH bara, så kan du rida hur du vill!
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Mjölkstockning förresten, det kan man få om man blir kall om brösten, om man tex har en bh som klämmer eller om barnet är dåligt på att suga så att brösten inte töms. Inga problem med ridning där heller. Finns bra "bröstvärmare" att ha innanför bh:n om det är kallt.
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Två timmars skump - sen sa tuttarna " Var är min BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄBIS !!!!!!!!!!!!?????? " och gjorde stora fläckar på tröjan.....

Det går säkert bra, du märker hur lång "räckvidd" du får :D
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Jag red som vanligt efter förlossningen, men jag rider normalt inte mer än 1-2 timmar till vardags, så det var inga problem med amningen. Jag tyckte att brösten var stora, ömma och läckte under hela amningsperioden, men med inlägg i BH:n, rejäl sport-BH och dessutom säkerhetsväst så gick det bra. Sedan har ju jag islandshäst och därmed en bekväm, icke-skumpig gångart att ta till om det skulle behövas :-) Men det behovet var större under graviditeten....
 
Sv: Tävla medan man ammar?

jag red galopplopp efter fyra månader, det gick jättebra men jag fick ju se till att amma precis innan jag skulle sitta upp så att jag hade samma vikt efter loppet som innan!
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Gandalf skrev:
Mjölkstockning förresten, det kan man få om man blir kall om brösten, om man tex har en bh som klämmer eller om barnet är dåligt på att suga så att brösten inte töms. Inga problem med ridning där heller. Finns bra "bröstvärmare" att ha innanför bh:n om det är kallt.
Och ANVÄND det för det gör ONT!:crazy:
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Klart att det går, frågan är ju mer om man orkar hålla en häst i sådan kondition, vissa orkar andra inte, fast man innan trott sig kunna orka och hinna med!
Det måste ju tajma med bebisens hunger också när du kommer till vet. den kanske inte är hungrig just då osv osv, men då kan ju pappan komma till pass, du mjölkar ur så har han och ger, och så pumpar du ut lite och lättar på trycket i "pausarna" hos vet. det kan ju funka!
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Har för mig att jag läste ett repotage om Yvonne Ekelund att hon gjorde så. Alltså ammade i vet.grind.

Just första tiden tror jag inte att det skulle funka. Då vill (iaf mina barn) ligga vid bröstet nästan hela tiden. Men sen när allt stabiliserat sig så tror jag inte det är några som helst problem. Det kan ju va bra o pumpa ur lite så killen kan ge i värsta fall. Om det skulle bli "akut-hunger" :)

Lycka till!

Ardnaxela - fd. distansryttare
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Tokmaja skrev:
Klart att det går, frågan är ju mer om man orkar hålla en häst i sådan kondition, vissa orkar andra inte, fast man innan trott sig kunna orka och hinna med!

Fast den biten får jag hjälp med av pappan. :love:

Det måste ju tajma med bebisens hunger också när du kommer till vet. den kanske inte är hungrig just då osv osv, men då kan ju pappan komma till pass, du mjölkar ur så har han och ger

Men hur håller han mjölken varm i så fall? Bebisen kan väl inte dricka kall mjölk? *herregud vad lite jag kan om detta!:eek:
 
Sv: Tävla medan man ammar?

mjölken ska hållas KALL tills den ska drickas (tänk på bakterietillväxten annars), man kan värma i vattenbad - ta med kokhett vatten i termos...?
 
Sv: Tävla medan man ammar?

emma74 skrev:
ta med kokhett vatten i termos...?

Ah, vilken bra idé!:idea:
Fast man kan nog inte räkna med nån placering precis. Min man brukar vara ensam hinknisse, och nu får han vara både hink- och nappflaskenisse!:p

Första tävlingen med bebis kommer att vara en riktig utmaning. Vad spännande det ska bli!:banana:
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Precis detta har jag också funderat över !:)
Jag har varit så opptimistisk att jag har trott på att rida Mössebergsritten i början av april, (jag har BF 15/3), men har insett att det kanske är att ta i.:)
Så nu har jag siktet inställt på att rida Kinnekulle ritten i början av maj, Det borde ju funka..
Våra sambos får mycket att göra...

/Maria
 
Sv: Tävla medan man ammar?

Det som kan vara svårt är att få bebbe att vilja äta precis i vet.grind, h*n kanske inte är på humör att äta just då ;)

Annars är det säkert inga problem, mjölksprutande eller mjölkstockning är högst individuellt, jag har inte haft något av dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 570
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 009
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp