Tänka på i jakt på avelssto?

superstar

Trådstartare
Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med avel är ett intresse som har växt allt mer sedan dess och inom de närmsta åren kommer jag att införskaffa ett lämligt sto och få köra igång med min dröm. Inte med avsikt att tjäna några pengar (givetvis!) utan bara för att få lära mig massor, uppleva små mirakel och förhoppningsvis bidra med framtida trevliga hästar i sporten.

Jag är själv en allroundryttare, rider gärna både dressyr och hoppning på lätt klass-nivå. Har ridit en del unghästar och tycker det är jätteroligt.

Sitter och tittar runt massor här på forumet och bland annonser för att lära mig känna igen den typ av sto jag vill ha när det väl är dags, men det är svårt att veta vad man ska leta efter.

Bör man välja att rikta in sig på enbart dressyr eller hoppning och leta sto därefter? Om man i stället vill avla fram multitalanger/allroundhästar/"kalla det vad ni vill" bör man då satsa på sto som rör sig bra eller har meriter i hoppning? Eller mer titta på stoets stam, och vad ska i så fall finnas i den?

Min tanke är att hitta ett sto som redan fått några föl, både för att det känns skönt med ett "erfaret sto" när jag själv är nybörjare och för att då kunna hitta ett sto som redan bevisat att hon kan förvärva sig väl. Eller ska man satsa på en unghäst med modern och bra stam som har "säkra kort" bakom sig i stamtavlan?

Andra tips och tankar vad jag kan göra eller tänka på för att min framtida hobby-uppfödar-karriär ska få en bra start?

:bow:
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Jag kan tycka att det finns fördelar med att stoet fått föl tidigare. Man vet att hon kan bli dräktig, hur hon är som mamma, vad hon lämnar etc.

Är du själv en allroundryttare så är det ju inte fel att välja ett sto som kan förväntas lämna en hyfsat multi avkomma. Kanske ett bra fullblodssto kan vara intressant eftersom vi behöver få in mer fullblod i vår avel och det finns många hingstar som verkar göra sig som bäst på fullblod?

Ja du.. det finns mycket att fundera över när man letar sto. När jag letade efter mitt avelssto så letade jag bara lite halvhjärtat och skulle inte alls köpa avelssto redan egentligen (sa hjärnan men hjärtat ville ju så gärna). Jag hade satt upp vissa önskemål som jag kollade efter och när jag hittade ett sto som överensstämmde med mina krav hyfsat mycket och dessutom hade lite rolig färg, och några fina avkommor var jag bara tvungen att slå till. ;)
Kraven jag hade var: möderne med elitston, hyfsat populär fadershingst som inte kändes allt för omodern, hyfsat multi i stammen - gärna åt dressyrhållet.

Jag tror att det är bra att välja ett sto med inte helt opopulär fadershingst om stoet inte har egna meriter, om det ska gå att sälja avkomman.

/U
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Jag skulle också titta efter ett ädelt sto alternativt fullblod med bra extriör. Om jag skulle ha köpt ett halvblods sto håller jag verkligen med P... att fadershingst är ganska viktigt, jag hade personligen helst haft elit mödrene men den genomsnittliga köparen skiter fullständigt i det tyvärr. Jag hade också försökt nischa mig för att nå en specefik marknad hoppmarknaden tror jag det finns mest köpare inom men också fler uppföddare. Kanske har fel men en känsla jag har var nästan omöjligt att hitta en bra dressyrhäst till min syster för några år sedan, vare sig utbildad eller unghäst med bra kvalitér. Kanske letade på fel ställe eller så kanske dressyr uppföddarna är sämre på att göra reklam om sig. ;)
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Jag håller med föregående jag skulle nog ha satsat på ett bra fullblodssto med bra hoppteknik o fina gångarter, beroende på va du vill betäcka med för slags hinstar. Annars ett sto u:fullblod e:bra halvblodshingst. Jag har enligt mig de perfekta avelsstoet u:fullblod e: irco marco.
Hon är en mer sportig modell av häst och kommer funka jätte bra att förädla med.
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Tack för era tankar - även om detta ligger ett eller ett par år fram i tiden så tycker jag det är såå spännande!

Spontant tycker jag att det känns lite osäkert med fullblod, mest för att jag har så lite erfarenhet av fullblod - men å andra sidan har jag som sagt lång tid på mig att leta och lära mig. De fullblod jag har haft kontakt med är fd galopphästar som kommit direkt från Täby. Var hittar man bra fullblodsston? Och är det något speciellt man ska kika på när det gäller fullblod gällande stam, exteriör etc? Det enda jag vet är att de ofta har dåliga hovar :o

Sen får jag för mig att hästar med fullblod nära i stammen är svårare att sälja, men det kanske inte alls stämmer? Att de skulle vara mindre populära alltså.

Jag tillbringar massor med tid inne på blup-sidan och kikar på stons blup och deras avkommors osv. Hur viktig är blupen? Självklart får man titta på stoet i verkligheten också. Vad räknas blupen på egentligen? Fullblod finns väl inte alltid registrerade i ASVH?

Återkommer med fler frågor senare :D
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Helt klart ett fullblodssto eller ett sto med mkt fullblod, de bästa Svenska hopphästarna är undan fullblodsston.

Fördelen med fullblod är att du kan i princip lägga vad som helst på de idag.

Blupen tycker jag inte visar så mycket. speciellt inte om du har ett fullblod eller ett sto med tex meriter i fälttävlan så stirra sig blind där tycker jag man inte skall.

Fullblodssto som används till avel skall ha gjort rel bra resultat på banan anser jag, alternativt tävlat men det gäller alla ston man skall avla på. En bra sida och intressant stam.
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Tack!

Har faktiskt suttit å kikat lite på en hemsida till ett stuteri i närheten av min hemstad, de avlar fullblod och halvblod och har ju därmed mycket ston med mycket fullblod i stammen. Flera av dem finns på blupsidan och ser ut att ha gett trevliga avkommor med lite varierande hingstar.

Vad menar du med relativt bra resultat på banan? Intressant stam? Förstår att det är svårt att rada upp konkreta exempel, men hur vet man vilka fullblodsstammar som räknas som gångbara?

Jag har också förstått det som att på fullblodsston har jag mycket större valfrihet när det gäller hingstval, vilket såklart känns jättespännande.
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

När det gäller stammen så är det väl lite tycke och smak, de flesta är rätt gångbara idag.

Bra resultat på banan är ett krav tycker jag och det betyder att de helst skall ha sprungit in lite pengar och helst ha ett formtal över 70

Detta stoet har jag använt mig av: http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=543887 Hon har dessutom syskon som tävlat framgångsrikt i fälttävlan.

Det bästa är att leta reda på sto som man tycker ser fint ut och då kan man titta lite närmare på stammen.

Själv är jag väldigt förtjust i Lotus Pool men det verkar vara svårt att få tag i sådana nu :(

Troon är en hingst som jag tror att man kommer se en hel del avkommor av lite längre fram, bara för att ta lite exempel
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Var kräsen och tuff då du väljer. Branschen är stenhård idag och lär inte bli lättare – så satsa högt och på det bästa om du vill kunna sälja avkommorna som unga. En gammal uppfödare sa att ”vackra hästar som kan röra sig går alltid att sälja” och det gäller än.
Min kravlista :
-stoet ska ha egen bedömning med bra resultat, dpl eller klass I. 9 på typ och minst 7 gärna 8 på ben. Tar för lång tid och begränsar hingstvalet om du redan från början måste ”rätta till” såna saker. Krav på gång-resp hopp-poäng beror på din inriktning.
-tävlingsresultat är fint men ersätter inte en bra exteriörbed på ett avelssto.
-pga större köparmarknad skulle jag satsa på hoppstam men ha höga krav på typ och gång ändå för att ev kunna lägga på en dressyrhingst.
- avkommebedömd far med gott rykte förbättrar säljmöjligheterna.
-kolla upp mödernet, det ska finnas flera generationer med fertila ston som lämnat presterande avkommor. Blup är ett bra hjälpmedel för att kolla.
- avelsindex, blup, ska vara på ”gröna sidan” helst över 115 för hoppning/dressyr eller de delegenskaper man tycker är viktiga. Varför börja i motlut med ett sto som är sämre än genomsnittet. Gå inte på att hästen ”hade en dålig dag” på bedömning, blup bygger på mer än enstaka dagar, alla uppgifter om hästar i stammen räknas med. Finns tillräckligt många som hade en bra dag, köp en sån.
-elit är fint men kan bero mer på en skicklig uppfödare som valt rätt hingst och matchat/sålt rätt än stoets egna egenskaper. Blup kompenserar för bra hingstval till svagt sto och tvärtom.
-Använd all information och läs på så du kan bedöma vad den är värd. Följ med i unghästbedömningar och unghästtävlingar så du vet vad som är på gång. Avel är att vara i framkant, det du producerar ska ryttarna vilja ha 10 år senare.
Lycka till!
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

Exteriör kan aldrig någonsin väga upp ett bra tävlingsresultat..

Blup skall som sagt tas med en nypa salt när inte allt räknas in, än!
 
Sv: Tänka på i jakt på avelssto?

*kl*

Mitt tips är att främst titta efter ett sto vars egna mamma har plac i svårklass och att stoet själv har bra plac i tävling. Bra gener förnekar sig inte. Att leta hästar efter bra hingstar är inte så svårt men att finna dem på mödrenet är betydligt svårare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 891
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har möjligheten att få köpa en superfin unghäst av en gammal arbetsgivare till kraftigt nedsatt pris e. cornet obolensky som hoppar...
2
Svar
24
· Visningar
4 013
Senast: Sporthorse
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 842
Senast: Kisseninan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp