Täckta behov?

Kassiopeja

Trådstartare
Hur räknar man ut hur många gram av Ca, P, Mg och Selen som hästen behöver?
Jag har koll på kvoterna och dagsbehovet av MJ och smrp och hur man räknar ut dem så nu är det "bara" det här med hur man räknar ut hur mycket av mineralarna hästen behöver kvar... :confused:
 
Sv: Täckta behov?

Jag har en bok från SLU där allt står men det är olika för olika hästar och arbete/dräktighet. Ge mej mer info om hästen så ska jag hjälpa dig.
 
Sv: Täckta behov?

Cabon skrev:
Jag har en bok från SLU där allt står men det är olika för olika hästar och arbete/dräktighet. Ge mej mer info om hästen så ska jag hjälpa dig.
Okej.. så det är tabeller i någon bok man går efter? Inte någon formel som när man räknar ut MJ-behovet?
Mitt sto är ett arabsto som väger 450kg och ska gå på 30% träningstillägg (utöver fullblodstillägget 10%).
Vad hon har legat på tidigare år blir irrelevant för just henne eftersom hon har haft föl två år i rad och innan det så var hon unghäst själv...
Jag har räknat på en foderstat på 80MJ eftersom hon förväntas sätta ridmusklerna nu. :)

Det jag undrar över är alltså dagsbehovet av P, Ca, Mg och Selen.

Tack på förhand.
/JES
 
Sv: Täckta behov?

Det finns vissa värden som ska uppfyllas förutom kvoter som ska stämma, börjar man rota i det hela gäller det att hjärnan funkar annar blir man galen.

Rekomenderad daglig minimitillförsel i totalfoderstaten, g per MJ i lätt arbete
Kalcium 0.40, Fosfor 0,3, Magnesium 0,15. Kvoten Ca/P stämmer om du kollar.
Det är alltid bättre med en för hög kalkgiva än fosforgiva.

Rekomenderad daglig tillförsel i mg per 100kg kroppsvikt.
Selen 0,2, max toleransgräns är 6.

Vill du ha reda på mer så får du fråga, kan jag svara så gör jag det.
 
Sv: Täckta behov?

Glömde att det enda som ändras vid hårt arbete är Kalcium som minst ska vara 0.45.
Selen ska ligga på samma nivå vad hästen än gör, arbete/dräktig.
 
Sv: Täckta behov?

TACK! så mycket för hjälpen!
Nu funderar jag bara på vad DiCalciumFosfaten innehöll nu igen...?

/JES
 
Sv: Täckta behov?

Dikalciumfosfat innehåller per kg fodermedel
255g kalcium och 180g fosfat, kvot ca 1,4.
 
Sv: Täckta behov?

Hmm... men hur mycket är det i ett doseringsmått då??
*tror jag fått till min foderstat nu, men vill vara säker*
 
Sv: Täckta behov?

Okej.Tack igen för all hjälp! :bow:
Nu TROR jag att jag fått till min foderstat :smirk: :

Mitt silage har följande värden:

TS: 61%
smrp: 54
MJ: 6,5
Ca 1,8
P: 1,7
Mg: 0,8

Min häst är ett fullblodsarabsto som väger 450kg och jag har räknat med träningstillägg så att hon ska stå på 80MJ.

10 kg silage
1 kg kornkross
0,5 kg betfor
2 mått dicalciumfosfat

+1 mått Tokosel/vecka

Då får jag en kvot på smrp/MJ som ligger på 8,0
Ca/P-kvot på 1,4
Ca/Mg-kvot på 3,8

alla behov SKA då också vara täckta (med liiitet minus på Mg :angel: )...

:crazy: Har jag räknat rätt?? :confused:

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Täckta behov?

När jag räknade fick jag det att stämma. En tanke bara... jag är då en som tycker att de ska få mycket grovfoder och med det hösilaget du har skulle du lika gärna kunna skippa kraftfodret och ge två kg hösilage till och få i princip samma värden + att hästen har att pilla med ytterligare en stund på dygnets timmar. 10 kg med 61% i ts ligger verkligen på gränsen för minimigivan grovfoder i ts för en häst i din storlek. Ev lägga till något kilo halm.
Sen vet jag inget pris på dicalciumfosfaten men det låter som en dyr produkt när det lika gärna går bra med 100g miner blå till din foderstat.

Har själv fått ett sånt hösilage i år och visst känns det konstigt att inte ge sin häst i full träning något kraftfoder mer än någon näve för att hon också ska få något när de andra får, men oj så billigt, eftersom mitt hösilage ingår i stallhyran. :D
 
Sv: Täckta behov?

Kraftfodergivan har jag mest lagt till av två anledningar:

1) Jag har tidigare haft problem med att få i henne tillräckligt med grovfoder, även vid hög tillgång ute!
(och JAPP! jag HAR kollat tänderna :smirk: )
2) Jag tror att 10kg är det som ingår i min stallhyra (plus 3kg kraftfoder, halvblodsmått på sånt serru! ;) ).

MEN! Jag har en plan för hur det ska kunna bli lite annorlunda så att hon kan få mer silage. Jag har nämligen erbjudit mig att räkna ut foderstater till de andra hästarna i stallet också... :D :angel:

/JES
P.S. Har redan en stooor hink dicalciumfosfat som jag inte gjort slut på så det blir klart billigast för mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Täckta behov?

För ett "normalt" halvblod skulle ju 10kg hösilage bli på tok för lite. Är det ingen annan i stallet som reagerat på den lilla mängden? Det är ju inte mer än ca 6kg hö med det ts-värdet ni har. Kan du inte få byta dina kilo kraftfoder som ingår i stallhyran till hösilage då? Kostnadsmässigt borde det väl bli ungefär detsamma. Vet inte om du haft hösilage förut men de brukar ofta kunna knapra i sig mer ts av det än av hö.

Ja, har du en hink hemma redan så självklart ska du använda den. :)
 
Sv: Täckta behov?

Kirre skrev:
För ett "normalt" halvblod skulle ju 10kg hösilage bli på tok för lite. Är det ingen annan i stallet som reagerat på den lilla mängden? Det är ju inte mer än ca 6kg hö med det ts-värdet ni har.
Har precis skickat ett mejl med just den synpunkten till stallägaren som även RÅKAR äga två av de tre andra hästarna i stallet varav ett är ett rätt rejält halvblod... ;)

/JES
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 366
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp