Tacksam för Tasstips!

fjutten

Trådstartare
Min hund är extremt rädd om sina framtassar. Det har blivit värre och värre, men inget har hänt hos oss, vi har haft honom ca 6 månader på foder.

Jag har haft ont i ryggen nu ett tag och orkar inte klippa hans klor själv. Därför har vi gått till ett ställe där de klipper klor bla (haha låter skumt men man får väl inte skriva ut företagsnamn?) Personen som klipper klorna är lugn och väldigt duktig, inga problem så, min annars ganska folkkräsne vovve gillar honom.

Första ggn när vi var där för 2 veckor sen så lyckades han klippa alla klor, men med stressmjäll som följd (han har inte varit annorlunda annars). Men då blev det vet. för att kolla upp tassarna, ingenting. Så idag var vi där 2 v senare igen efter en kur antiinflammatoriskt för säkerhets skull. Nu gick det inte att klippa framtassarna alls, när han klippte baktassarna låg han och pep lite men var helt stilla, när han kommer till framtassarna blir det panik. Och det beror inte så mkt på vem som klipper, han är något lugnare hemma men inte mycket.

Troligen har det hänt något hemma hos uppfödaren, men inget som hon berättat. Det enda jag vet är att hon pratat om att använda kloklippning som bestraffning...
Han som klippte rekommenderade att jag skulle ringa vet. och be om recept på lugnande som man kan ge inför kloklippning, det tycker jag låter som ett bra förslag, kombinerat med klickerträning, för att försöka få bort rädslan.

Vad tror ni kloka bukefalister? För såhär kan vi ju inte ha det..

Sv: Tacksam för Tasstips!

Vår hund har alltid tykt att det är väldigt läskigt att klipa klorna, han har aldrig blivit utsatt för något "dumt" i samband med kloklippningen. I sommras blev allt plötsligt värre, han reste ragg och stod med svansen mellan benen och när man tog fram klosaxen började han morrra lite tyst (han har aldrig morrat tidigare). Jag började att försöka göra kloklippningen till en kul grej istället, lekte och busade med honom och tränade konster innan och efter jag skulle klippa. Eftersom vår hund är galen i godis så gör han allt för mat. Varje gång jag gjorde trixet vacker tass så grejade jag med taqssarna lite och sen fick han sitt godis, när man fick hålla på med tassarna utan att han tyckte det var obehagligt så tog jag fram klosaxen och gjorde likadant. Till en början så lossades jag bara klippa med saxen och efter ett tag då han blev säkrare så klippte jag en klo. Sedan har jag fortsatt så där och nu kan jag klippa alla klor på en gång, han får godis efter varje klo vi klipper. Brukar också köra med knepet "inte röra". lägger då en godis bit framför honom och säger inte röra, samtidigt så klipper jag 1-2 klor och sedan får han ta godisen. Det här hjälpte våran hund, det fungerar såklart inte på alla hundar, men det gjorde underverk på våran :)

Tack! Skönt att höra att det inte måste ha hänt "något hemskt". Jag hade som sagt tänkt klickerträna för att lära in att man ska vara lugn och stilla vid kloklippning. Han gillar godis men inte tillräckligt för att det ska funka med bara godis. Kommer klickern fram så blir däremot allt roligt :D

Jag började lite med det förut men ska ta tag i det på allvar nu. Men lugnande som en tillfällig lösning och med klickerträning och försöka få kloklippningen positiv under tiden.
Jag tror nämligen att det kommer ta ganska lång tid innan han går att klippa med bara träning så därför vill jag sätta in lugnande nu. Hans klor växer snabbt och jag vill inte riskera några skador eller att pulpan blir för lång.

fjutten skrev:
Troligen har det hänt något hemma hos uppfödaren, men inget som hon berättat. Det enda jag vet är att hon pratat om att använda kloklippning som bestraffning...
Men herregud! Den uppfödaren låter inte riktig.. Ta ett rejält snack med uppfödaren om detta.

Jag ska göra det. Denna otroligt opedagogiska metod har nämnts och jag har muttrat misstycke. Men ska nog ta ett snack.:crazy:

Uppfödaren har för övrigt bra och vettig inställning till hunduppfostran, låter kanske konstigt men om man träffat min hund förstår man kanske hur jag menar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 303
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 260
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar