Täckeslista - ris och ros

Totola

Trådstartare
Såhär i extra krävande täckestider så vore det intressant med lite olika täckeserfarenheter. De täcken som utmärkt sig lite extra, antingen positivt eller negativt, vill jag att ni listar som ris/ros med en motivering! :)

*Vintertäcken/Regntäcken

*Fleecetäcken/Ylletäcken/Stalltäcken

*Ridtäcken/Övriga täcken/Filtar/

Det här är vad jag själv kommer på för stunden:

*Vintertäcken/Regntäcken
Ros: Svea outdoor (regn). Visserligen gick ett spänne sönder på en av maggjordarna rätt snabbt, men själva täcket höll sig väldigt fint och fräsch och skavde inte, märkte aldrig något läckage. Kanske inte det allra bästa men bra med tanke på prisklassen tycker jag.

Ros: Dolantäcke som visserligen kostade en del men var helt underbart mjukt och mysigt! Minus för att det inte blir fullt lika mjukt efter tvätt, men klarade ändå tvätten godkänt.

Ris: Börjes billigaste fleecetäcke (osäker på om dom säljer modellen fortfarande), var stoort i halsen och gled bak på även en relativt grov häst.

Blev en rätt kort lista för jag kommer inte på vad modellerna/märkena heter! :p
Fyll på med era erfarenheter! :banana:

Sv: Täckeslista - ris och ros

Såhär i extra krävande täckestider så vore det intressant med lite olika täckeserfarenheter. De täcken som utmärkt sig lite extra, antingen positivt eller negativt, vill jag att ni listar som ris/ros med en motivering! :)

*Vintertäcken/Regntäcken

1.Ros.Horseware.Har haft häst i 19 år och inget slår dem.
Ris. Dominick.Hästarna kröp ur dem hela tiden.

2.Ros.Equiline ylletäcke (den gamla modellen.....)
Ris.Ylletäcke från AlfaLaval (köpt för 20 år sen:)) som var så oformligt att det hängde som ett segel runt hästen.

Jag tycker bucas är jättebra, fast de har konstig passform (trånga i bogen).

Ros: Mitt underbara Horsesaver regntäcke. Använt i 3 år och inte en penal har gått sönder. Efter en tvätt ser det helt nytt ut! Har en med halvhals och inga skav eller nått. Och inget läckage! :banana:

Ris: Hööks regnländtäcke... Blåser upp sig som en ballong.

ROS: Amigo :love: Skitbra och snygga och relativt billiga! Passar bra på många olika hästar och håller torrt i alla väder. Både vinter täckena och regntäckena har fungerat kanon!

RIS: Bucas! Kondens bildas i täckena så hästen är fuktig under, håller inte tätt i hällregn och dålig passform.

*Vintertäcken/Regntäcken
Ros Horseware är verkligen de enda som håller måttet vad gäller passform o hållbarhet! Och de gamla Weatherbeeta täckena som nästan är i klass med HW.
Ris Bucas - för deras otroligt dåliga passform och de nya Weatherbeeta - sitter inte lika illa som Bucas men långt ifrän HW's nivå.

Ros Horsewares innetäcken är lika outstanding, använder inga andra! Som fleece säger jag Comfort Zone, så gosigt o varmt men andas ändå jättebra.

Ros till Mias, håller sig så snygga år efter år!

*Vintertäcken/Regntäcken

+Horseware & shires är dom enda jag använder
-Bucas håller inte tätt och dålig passform
. Ett regntäcke som är det absolut värsta jag köpt var ett lilla från hööks tm nåt. blev dyblött på en gång. köpte 2 exemplar lika dåliga båda två...gillar inte KIMBERLY täcken heller...

+stalltäcken från domani är heeeeelt outstanding! men horsewares och shires är också ok.

har massa täcken men dessa är mina favoriter och sånna som verkligen sugit.

*Vintertäcken/Regntäcken
+ Horseware:love: Har ett HW Rhino Wug med halvhals, sitter perfekt på pållen!
- H**ks täcken :crazy: TM täckena sitter inte alls bra, glider på sne osv. sen regnar det rakt igenom dem även om det bara regnar lite grann :eek: HP täckena sitter bättre, har ett vintertäcke, men det höll bara i typ 3månader sen regnar det igenom det me:mad:, får ha HW regntäcket över det nu.
- Även Rustas regntäcke var skit, visst var det billigt men när det regnar rakt igenom och sen ligger fukten kvar under så hästen står och skakar ute i hagen :mad: (samma som h**ks alltså)

+ HW Amigo stalltäcke, jättefina och lätta som duntäcken! och bra passform! :D
+ Ullareds halsfleecetäcke ;) sitter faktiskt bra på min pålle, halsen är kanske ngt kort, dubbelt fleecetyg och det drar ur fuktenh ur hästen himla bra, men är ändå varmt.
+ Har ett tjockt ylletäcke från BR (Tror jag), sitter jättebra, glider aldrig på sidan lr nått sånt! och v a r m t!
- H**ks i g e n, har köpt fleecetäcke där en gång, aldrig mer! Sitter jättedåligt .!

+ Exklusivs ylleridtäcke :love: Sitter jättebra och är snyggt!;)
+ HW Rambo ridtäcke, vattentätt med fleecefoder, sitter också jätte bra! :banana:

Senast ändrad:

- Även Rustas regntäcke var skit, visst var det billigt men när det regnar rakt igenom och sen ligger fukten kvar under så hästen står och skakar ute i hagen :mad: (samma som h**ks alltså)

Det har inte jag varit med om än. Köpte ett var till kusarna och hittills har jag inte märkt något läckage (har använts ca en månad). Förväntade mig ingen superkvalitet utan ville ha billiga täcken helt enkelt iom att det var "täckeskris" och ont om pengar, men tycker de verkar bra hittills :p

Ros
AMIGO, Rambo, HorseWear och Bucas utetäcken - bra passform och tål alla väder, kan inte uttala mig om hur de tål "lek och bus" eftersom alla här går en och en ute.
Mias RS ulltäcken - håller sig snygga.
Fleecetäcken - HorseWears nya fleecetäcken och sposortäcken som vi får av Marstall är bra.
"Cooler-täckena" (tror det är HorseWear som gör dom) är suveräna att ha på sommaren!!!
HorseWears nättäcken är också superbra!

Sen har jag ett regntäcke som är inköpt på Ullared för typ 300 spänn som håller superbra och ett ulltäcke från Börjes som är tjockt och har bra passform, det var riktiga fynd!

Det beror väl helt på vad man har för häst. På alla mina hästar sitter de superbra! Däremot kanske de inte sitter super på en grov nordsvensk eller liknande. Alla andra täcken får man sy in i bogen för att de ska passa.

*Vintertäcken/Regntäcken
ros
Horseware i alla former! Jag har mest Amigo men även rhino. Superpassform, helt vattentäta, väldigt rivstarka. Inte ett bogskav så långt ögat når och har aldrig regnat igenom ;)

ris
termomaster. Har iof bara haft ett regntäcke, men det räcker då det nästan sög åt sig vatten och tog evigheter på sig att torka... sömmar släppte och det tålde inga tuffa tag. ingen speciellt bra passform heller. hade bara termomaster till min förra häst, och kan säga att ullareds täcken var hundra gånger bättre och mer prisvärda...

ris
horsesaver. Det håller tätt och så men ger min häst bogskav, felplacerade bogveck... så jag köper inte det märket igen.

ros
capriole! Jättesnygga fleecetäcken från My one, massor av olika färger med fina matchande flätor. Dessutom har de bra passform! Inte som alla andra fleecetäcken som töjer sig och blir för stora i bogen. rekommenderas varmt! Dessutom är de så snygga att de kan användas som tävlingstäcke ;) Mitt ylletäcke är också ett capriole, inte dyrt alls (600 tror jag) men superkvalite och snyggt!

ros
Amigo! (horsware) Termotäcke med superbra passform! Glansig både utsida och insida, fastnar ingenting, inga skav. Billiga dessutom! mitt kostade typ 550, 300 gram.

ros
Event/hansbo stalltäcke. Bra passform, hållbara, glansiga både på utsidan och insidan. Bra pris. Men stora i storleken, gå ner en storlek.
Andas jättebra, var tvungen att ha det på svettig häst i transporten efter träning en gång, och hästen var snustorr när vi kom hem, täcket likaså.

ris
billiga fleecetäcken från hööks :angel:
Ingen kvalite, sjukt dålig passform i bogen. Kanske inte kan vänta sig så mkt när man köper jättebilligt, men det är ändå störande ;)

ros
Rambo!(horseware) Har jättebra passform och tjoock härlig fleece som inte noppar sig. Har både helt i fleece och regn/fleece.

Amigo jersey cooler (horseware) är ett suveränt svettäcke på sommaren.

Senast ändrad:

*Vintertäcken/Regntäcken

+ Börjes Macpro Super med hals och dubbla bogveck. Är helt kalas. Dock behöver min pålle ett fleece med hals under pga stor manke, så det skaver lite precis framför. Håller mot regn och rusk, ligger där det ska.

Bu*as Irish Turnoute Extra. Ligger super på mina pållar och håller värmen bra. Har aldrig märkt att det läcker eller att det samlas fukt på fel sida som ni andra verkar ha gjort.. Klart + från mig! :)

Regn täcke med fleecefoder och halvhals från B*le
Satt bra på min pålle innan första tvätten, efter gled det bak lite. Annars är det bra.. Dock livlig häst så att magjord och ena bogspännet gick sönder efter några månaders flitigt användade. Men klart värt pengarna!

-
Regntäcke från B*rjes. Läckage efter första veckan, maggjordarna och ena bensnöret gick sönder snabbt.

+
E*uilines fleecetäcke med hals. HELT outstanding. Haft mitt i säkert 5-6år använt flera gånger i veckan när det varit väder för det, tvättat mååånga gånger. Och ändå håller det så jäkla bra. Helt super enligt mig!!

H*nsbo ylletäcke. Också helt super. Bra i passformen.

Hö*ks termotäcke, typ termomaster. Gammal modell. Har hållt superbra, hade det varit bogveck hade det varit ännu bättre. :D

-
B*rjes termotäcke, Dålig passform, åkte bak och la sig snett på en gång. Inte populärt hos min pålle.

+
M*a's ylle ländtäcke...:bow::bow: Tycker det är ruskigt bra.
Ligger där det ska och värmen bra.

Fleece ländtäcke från B*rjes. Riktigt bra för dom pengarna. Absolut värt varenda krona. En liten nackdel är de pilliga spännena..:devil: Man får inte ha brättom om man ska ha det. :)

-
Flugtäcke från Do*ani. :mad: Aldrig aldrig mer ett sånt. Pållen var flådd på både manken och över hela bog och bringa efter 3 timmars användning. Flera - från mig!!!

*KL*

Vintertäcken/Regntäcken

ros

• Mark Todd -bra passform, bra vattentäthet

• Thermo Master Outdoor - suveränt täcke. Har haft flera stycken. Alla precis lika bra. Håller som inget annat täcke för regn. Aldrig någonsin blött.

• Märkeslöst littauiskt som jag köpte på falsterbo ett år. Är så suveränt bra! Den absolut bästa passformen som jag haft på ett täcke någon gång. Ligger lika bra på båda hästarna. Håller suveränt bra mot regn.

ris

• Bucas - har bara haft två men båda läckte som såll. Fick dem utbytta flera gånger men var precis likadant med de nya.

• Svea regntäcke - gick sönder nästan direkt. Läckte. Allmänt dålig passform

ros

• Catago fleecetäcke -suger fukt otroligt bra

• Sjöhagens fleecetäcke- fin fleece. Noppar inte. Blir inte särskilt statiskt. Lätt att hålla rent. Billigt!

• Jacson ylletäcke -bra passform, suger bra, otroligt snyggt!

• Jacson stalltäcke 400g -bra passform, varmt, snyggt.

• Domani stalltäcke 600g
    - har bara hunnit prova det än så länge så jag ska inte säga för mkt, men det verkar ligga väldigt bra på. Snyggt! Bra skärning som går högt upp på halsen. Skall anv mitt som transporttäcke (kallt när man måste ha luckan nere)

ris

• Exclusives fleece- samt ylletäcken - köpte flera stycken. Det absolut sämsta jag någonsin haft i täckesväg. Otroligt dålig passform. Tunn och hemsk fleece och ylle. Kändes budget, budget, budget och så långt från exklusivt man kan komma.

• Mias ridtäcke - väldigt bra kvalité. Lika fint efter flera år

• Equestrian project ländtäcke - supersnyggt, bra kvalité

• Thermo master ländtäcke, brunt - snyggt och funktionellt i förhållande till priset. Kunde gärna ha fått vara teddyfoder istället för fleece mot hästen.

Senast ändrad:

*Vintertäcken/Regntäcken
ROS:
Bucas Power All-in-one high neck: sitter jättebra och har hållt tätt trots ösregn och slasksnö hela dagen. Dessutom kan man lägga det direkt på blöt häst.
Hansbo Event undercover: även detta har riktigt bra passform! Ger inget skav alls och håller tätt hur mycket det än regnar.
RIS:
Hööks rutiga vintertäcke: Det blåbruna som fanns förra året. Riktigt snyggt men riktigt värdelöst! Passformen var helt usel! På en dag skavdes nästan allt hår bort på bogen.
HW Amigo regntäcke: Dålig passform (har aldrig sett ett sådant djupt täcke!) och trots att det endast är använt några gånger är det redan en reva i det...

ROS:
Bucas Celtic stalltäcke: Har glatt ytteryta så man slipper spån som fastnar. Dessutom kan man lägga det direkt på blöt häst och det fungerar som ett svettäcke.
RIS:
Alla billiga fleecetäcken som jag lyckas köpa på mig helt i onödan.

Liknande trådar

Utrustning Jag är nyfiken på hur mkt utrustning (täcken, träns, sadel, schabrak etc) ni har till era hästar? Jag får väl börja... :) 1...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 835
Senast: Hæst
·
Utrustning Håller på att planera garderoben till kommande pålle, och har fått ihop det mesta, änsålänge håller budgeten sig där den ska;) Det är...
2
Svar
30
· Visningar
1 965
Senast: nyponros
·
Utrustning Har fått nys om lite beg. täcken inom min närhet och eftersom jag blev ombedd att lägga bud undrar jag vad som kan vara rimligt att...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Kalinka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka