Täckesfråga

T

Tjalfe

När fryser en häst egentligen? Hur vet man?

Har senaste åren varit ägare till fjording och shettis med rejäl vinterpäls, där har jag aldrig varit orolig för att dom fryser. Har bara haft på regntäcke dom blötaste dagarna.

Men i höstas köpte jag en liten connemara. Han har mycket päls på benen och på baksidan av låren men annars har han i mina ögon väldigt tunn päls. Men jag är ju van att se fjordingen och shettisens päls.
Connemaran är inte klippt och under den milda hösten har han endast haft på sej ett ofodrat regntäcke för att slippa bli blöt dom dagarna det har regnat mycket.
Men dom senaste dagarna har det varit svinkallt ute. Snöregn och jätte mycket kall blåst.
Reagerade i fredags på att ponnyn stog ute i hagen vid öppningen och gnäggade hela förmiddagen. Och när jag kom ut till honom stog han tätt ihop med benen och i mina ögon såg det ut som han frös. Så jag slängde på fleecetäcke + regntäcke.
Och både igår och idag går han med ett vintertäcke(Amigo med mediumstoppning).
Dom har nästan fri tillgång på hö, jag går ut och slänger ut en hög så fort dom inte har nått kvar typ.

Skämmer jag bort honom? Fryser han verkligen tror ni? Påverkas ju lite av vad alla andra säger : "Äh dom är ju hästar och är byggda för att vara ute, klart han inte fryser" "Hur tror du vildhästarna klarar sej då?" osv....

Behöver jag vara orolig för att han fryser när han inte har täcke på sej? Är ju inte bra om han är för varm heller och går med tjock täcke i onödan..

Har även ett väldigt kallt stall som han står inne i på natten, kan han behöva nått där med när det är som kallast?

Eftersom jag är van vid kallblodshästar med björnpäls så är jag inte så insatt i det här med täcken...

Sv: Täckesfråga

Kul att du tar upp den här täckesfrågan...
Jag är liite kluven, visst, hur klarar sig vildhästar?? Men, är våra ridhästar vildhästar? Nej, just det. Dom lever i Fångenskap. Det är vi människor som formar våra djur...

Jag är både för och emot!
Så länge man täckar hästen med ETT täcke, finns ju de som använder både två och tre täcken samtidigt:confused:
Det förstår jag mig inte på.
Men åter till din fråga; din häst kan mkt väl ha frusit..
Min gamling är gör känslig över ryggen om han blir kall och/eller blöt..
Så han har jag ett regntäcke på med tunt foder.

Som sagt, det är ju faktiskt upp till var och en. Mina stallkompisar är helt emot täcken och tycker att jag täckar i onödan..:o
Men, jag talade om för dom att det är min häst, jag gör vad jag anser är bäst just för han!

Jag tycker inte att du skämmer bort han, och ja, det verkar som att han fryser, hellre han är varm än står och fryser varje dag. Det där med vildhästar tycker jag inte att man kan jämföra med längre. Vildhästarna var ju mycket görvre och inte framavlad till att vara en lättare "ridhäst", det är samma sak med skydd i hagen och sådant, vildhästarna hade inga skor och inga broddar att göra sig illa med.

Jag täckar min travare varje dag, han ha fri tillgång till hösilage och får 2 liter lusern, 1½ liter korn och ½ liter betfor varje dag (svårfödd)

Senaste jag läste i ämnet var att hästar med vinterpäls och fri tillgång till grovfoder inte fryser förrän runt -20 grader, om det är vindstilla och ingen nederbörd. Om det är dåligt väder kryper ju graderna uppåt, men de tål ändå mycket mer än vad man tror. Detta var baserat på någon undersökning men jag har ingen aning om den undersökningens reliabilitet.

Jag själv tycker att hästar ofta förmänskligas, men det låter på det du skriver som att din häst verkligen frös. Det finns ingen anledning att låta en häst stå och frysa bara för att den är en häst med vinterpäls, som sagt så är de inte vildhästar längre utan mycket mer känsliga för klimatet (i de flesta fall).

Låt du honom gå med täcke, regntäcke när det bara är busväder (nederbörd) och kanske ett lite fodrat täcke när det är också är många minusgrader och nederbörd. Känn efter ibland om han är varm innanför täcket, och i stallet behövs det knappast då han är skyddad från vädret där även om det är lite kallt. :)

Min ena häst fryser. Hon skakar i hela kroppen för att få igång värmen. Nu när det varit blåsigt och kallt och täckena blivit blöta har jag faktiskt fått byta täcke mitt på dagen. Tror hästar klarar köldgrader mycket bättre än fukt och blåst. Ofta räcker det med ett regntäcke men är det kallare kan man ju lägga ett fleecetäcke under om man inte vill köpa på sig en massa täcken.

Verkar nog som att din häst fryser om den stod och skakade.
Har ett varmblod på 10 år som nästan jämt går utan täcke (det har ju inte varit något kallt i vinter) om det inte blåser,snöar lr regnar eller är mer än -5 grader. Han går på fri tillgång och har ganska tjock vinterpäls. Har aldrig sett att han frusit...

Verkar nog som att din häst fryser om den stod och skakade.

Skakade gjorde han inte men han var inte lika "avslappnad" som han brukar vara.
Värsta vädret är ju när det är fuktigt och blåser kallt. Är det vindstilla och kallt så tror jag nog han klarar sej bättre.

Så här tänker jag när det gäller mina hästar:
Så fort det är nederbörd så har de fodrade täcken på sig för att jag inte vill att de ska bli nerkylda.
Ofodrade täcken har de bara på sommaren när det ösregnar, annars är det med fodring som gäller eftersom låga temperaturer+ nederbörd blir jättekallt åt hästarna med ett ofodrat täcke på sig. Då kan de inte resa pälsen som värmeresurs.
Undantag är shettisen med sin superbjörnpäls, hon har ofodrat för hon är varm ändå när jag känner under täcket nere i pälsens understa lager.

Mina hästara har fri tillgång till grovfoder men jag vill ändå att de ska ha täcke när det snöar/regnar. Inte för att "skämma bort" dem, utan för att jag inte vill att de ska bli kalla och få stela muskler när de blir blöta.

Skämmer jag bort honom? Fryser han verkligen tror ni? Påverkas ju lite av vad alla andra säger : "Äh dom är ju hästar och är byggda för att vara ute, klart han inte fryser" "Hur tror du vildhästarna klarar sej då?" osv....

Nej, jag tycker inte du skämmer bort honom, du tar hand om honom!
Visst är hästar gjorda för att vara ute, men vad är det som säger att vildhästarna inte frös och blev stela? Jag vill iaf att mina hästar ska vara torra och lagom varma, minska risk för ryggont.

Det här med fryspunkten verkar vara väldigt individuellt precis som med människor.

En shettis jag hade förut stod alltid och skakade om det var kallt ute eller om det regnade. Han blev väldigt sur och ilsken så fort det var blötväder. Med regntäcke så var han sitt vanliga jag och höll värmen bra. Kan tillägga att han inte var klippt och att han stod i kallstall.

Lägg hellre på ett regntäcke som andas bra om hästen verkar frysa om det är kallt ute än att chansa och låta den gå utan. Stela och spända muskler kan lindras genom ett tunt täcke. För värmens skull kanske det inte gör så mycket men täcket släpper inte igenom den kalla vinden. Skyddar även hästen från att bli blöt.

Jag tycker det låter vettigt. Förmodligen frös han och då kan man lika väl slänga på täcke, varför inte egentligen om de fryser?
Fortsätt du så bara :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 830
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 361
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama