Täckes fråga!

B

Bärin

När tycker ni att man behöver börja täcka en oklippt häst (som ska vara oklippt, vill att han ska sätta päls), i mitt fall ett varmblod som går i hagen på dagen, en hage som inte ha nga träd.

Vid vilket väder skulle ni börja täcka den? Vid vilka temp.? Och med vilket sorts täcke?
Skulle ni alls täcka den?
Jag själv vill använda täcke så lite som det går.

:)

Alla i mitt stall tycker olika, så det blir en del diskussioner! Intressant att höra vad ni tycker, och varför!

Sv: Täckes fråga!

Det beror väl på hur mycket päls hästen i fråga får. Och på vädret såklart! Om det regnar och blåser kallt så behövs det ju täcke tidigare än om det bara är kallt utan väta så att säga. Vissa hästar sätter ju så mycket päls att de knappast behöver ngt täcke alls förän det blir måånga minus men då kan man ju inte rida ordentligt utan att hästen blir svettig och då måste man ändå lägga på täcke.

Bättre med hästar som inte sätter så mycket päls tycker jag.

malu

Jag har inget generellt svar på din fråga.
Vädret och hästens "köldtålighet" får styra.

Regn och blåst vid temperaturer under +5-10 = täcke på (lätt fodrat regntäcke).
Kallare än -15--20 = täcke på (vintertäcke, normalt).
Hästen fryser = täcke på (täcke anpassat till temp).

Det är väldigt svårt att sätta "regler" för detta eftersom alla hästar är individer och att kylan är olika i olika delar i landet.
-5 i Skåne kan kännas som -15 i Norrland.:angel:

Intressant!

Några andra som har nga synpunkter?

Har den tillgång till foder?
Verkar den frysa?
Är det inte är kallt OCH blött varför ha täcke alls?
Går den ute länge och ingen har möjlighet att ta in vid väderomslag är också en fråga?

När jag hade min häst oklippt och i utestall och i hagen hade dom inget skydd alls i princip så gick han otäckt hela tiden om det inte var ruskigt väder, dvs regn, regn + blåst, snöslaskstorm eller snö + hård blåst. Då hade han ett fodrat regntäcke på sig.

Blev han svettig efter ridning hade han också det ofodrade regntäcket på sig.
Togs av till natten när dom fick komma in.

Han är ju dock av ponnyras så han sätter ruskigt mycket och tät päls, Lurv-Olle!
Men jag tycker att travare överlag också har lätt för att sätta en fin vinterskrud!

Så som jag sa, jag skulle bara ha täcke på om det var ösregn (lite dugg gör inte mig något) eller blött (snö eller regn) + blåst för då blir det ju kallt för dom!

Och det är ingen fara att släppa ut en svettig häst i hagen så länge den har täcke på sig framför allt över rygg och rumpa så dom inte blir kalla!

Seabaz skrev:
När jag hade min häst oklippt och i utestall och i hagen hade dom inget skydd alls i princip så gick han otäckt hela tiden om det inte var ruskigt väder, dvs regn, regn + blåst, snöslaskstorm eller snö + hård blåst. Då hade han ett fodrat regntäcke på sig.

Blev han svettig efter ridning hade han också det ofodrade regntäcket på sig.
Togs av till natten när dom fick komma in.

Han är ju dock av ponnyras så han sätter ruskigt mycket och tät päls, Lurv-Olle!
Men jag tycker att travare överlag också har lätt för att sätta en fin vinterskrud!

Så som jag sa, jag skulle bara ha täcke på om det var ösregn (lite dugg gör inte mig något) eller blött (snö eller regn) + blåst för då blir det ju kallt för dom!

Och det är ingen fara att släppa ut en svettig häst i hagen så länge den har täcke på sig framför allt över rygg och rumpa så dom inte blir kalla!

instämmer! ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama