Täcken????????

arabia

Trådstartare
När börjar ni täcka era hästar?
Mina shettisar ska gå på lösdrift i vinter så de ska inte klippas o därmed inte heller täckas, men min arab är en fryslort o jag vill gärna att hon ska kunna gå ute på nätterna ett tag till. Det är inte kul för henne när det regnar nästan konstant dygnet runt. Vissa dagar har jag haft tunnt ofodrat regntäcke på henne när det regnat som f*n, men känner att hon blir öm i ryggen ändå. Kanske borde ta på henne ett tunnfodrat regntäcke på natten redan nu? Vill ju inte börja med för tjocka täcken redan med tanke på att det ska finnas nått o sätta på när den riktiga vinterkylan kommer.

Sv: Täcken????????

mitt halvblod behöver täcke när det är mkt. och kalla regn. använder nu ett fleccefodrat regntäcke. annars blir han otroligt spänd i muskelaturen över bakkärran. även han går på lösdriften vintertid, fast då med tjockfodrat täcke :angel:

Nu säger jag inte att din häst inte ska ha täcke, men de har väl vindskydd eller lighall?

Blir hon öm i ryggen med ofodrat täcke så är det väl inte så mycket att göra än att stalla in eller ta ett lite tjockare.
Har en arab jag oxå. Men hon klarar sej med ofodrat än så länge. Men inte alls utan.

Ja vi har ligghall i shettisarnas vinterhage men inte i arabernas vinterhage (de har boxar i stallet vintertid), dessutom går de fortfande i sommarhagarna. Vill inte släppa dom i vinterhagarna redan.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 536
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 549
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka