V

Vaenting

Ni som använder täcken på era Islänningar.
Vilka märken och modeller använder ni?
Jag har svårt att hitta bra täcken som inte är för små över halsen.
Hoppas nu att täckes säsongen snart är över.

Sv: Täcken

Jag har ett Event Basic regntäcke med fleecefoder.
Bogvecken sitter på rätt ställe och går ända upp (dom har patent på bogvecken där tydligen :) ) vilket ger maximal bogfrihet.
Sitter som ett smäck och släpper inte igenom ngt vatten, utan det samlas som droppar ovanpå.

Har även ett Bucas regntäcke med fleecefoder som också är bra, dock ngt stort på pålle. Detta täcker suger iofs upp vattnet men släpper inte igenom ngt trots hällregn. Lite trångt i bogen.

jag har två hästar, en jättestor i bogen´och en jättemini(båda isisar). Det är ju mkt svårare att hitta till mini, kan jag ju säga..

Jag har:
Två shires regntäcken, jättebra, passar den stora, och den lille någorlunda.

Ett hansbo vintertäcke, jättebra till den smale. Passar även den store(går att spänna ut lagom)

Ett jackson vintertäcke(stall). Stort och fint i bogen!

Massa fleecetäcken som alla är sönder för att de är för små till den store och för stora för den smale.

flera söndriga vintertäcken:rofl:

Horsewaretäcken är de som sitter bäst på min häst. Har ett amigo vintertäcke och regntäcke, ett rhino regntäcke och ett rambo dustbuster. Genomgående helt suveräna täcken. Sitter som en smäck på min häst med kraftiga bogar och hals.

Har ett flertal fleace-täcken. Några från Hööks där jag inte riktigt vet märket, men normala i bog osv. Har även ett fleace från Boj men det är rätt så smalt i halsen... har det endast som transporttäcke, lite finare :p

Sen har jag ett regntäcke. Köpt på hööks för flera år sedan och är fortfarande helt :eek: Inte en reva eller liknande... jättebra kvalité :D Normal i bog där med och har bogvecken så det blir mer elastiskt. :idea:

Är hästen kort och grov?!
I så fall så går Boetts vintertäcke att beställa i specialstorlekar. Fattade vi efter att vi sydde om vårat ... :crazy:

I övrigt funkar HorseSavers täcken riktigt bra, knapp halvhals och väl reglerbara. Säljs väl av Källqvists och finns i lite olika variationer.

Grov hals-manke-bog passar dock inte i Treadstone (globus) eller Bucas regntäcken. Gick liksom inte att knäppa.

Boett :love: Älskar Boett täcken, de är de bästa jag någonsin haft, tycker de är synd att de inte finns i storhästens strl ;)

Senast ändrad:

Jag hade precis samma problem som dig. Satsade på ett lyxigt och dyrt täcke som jag lätt hade kunnat strypa hästen i.
Nu har jag relativt billiga täcken av sorten Himalaya Vinter och de fungerar jättebra. Finns både i modellen regn och vinter.
Köpte dem från affären på B i Tingsryd.

Jeg har erfaret at Rambo er det dækken der ligger bedst og holder længst, så jeg bruger ikke længere andet.
De er ganske vist dyre i anskaffelse, men det har klart været det billigeste for mig i længden.
Man kan være heldig at finde dem let brugt og spare en del på den bekostning.

Ja hästen är grov, så det är mycket svårt att hitta täcken som passar.
Hon är en skönhet, iallafall i mina ögon:rofl:
Dom flesta jag har testat stryper henne nästan.
Bucas är alldeles för trånga, men otroligt vilken hållbarhet. Tyvärr hjälper inte det.
Jacsson har jag ett som passar och ett som inte passar.
Hansbo har jag ett som passar.
Event är för trång.
Treadston är för trång
HorseSaver har jag ett som passar och ett som inte passar alls.
Sen har jag testat fler som jag inte kommer ihåg märket på.

Säger bara det, tur att jag har en till som inte har så grov manke.
Annars skulle jag kunna öppna en egen affär med täcken.

Himalaya regn från B****s Tingsryd
Ylletäcke från B****s Tingsryd
Event Basic regn och fleece
Fleece från H***s
Sjukhusfilt-oslagbart som svett-täcke

Jag använder:
ett utegångstäcke från B****s i Tingsryd som passar bra,
hittade ett fleecetäcke på R*sta för två hundra pickadoller som faktiskt sitter jättebra

- Svetttäcke Aerborn "älskar"
- fleecetäcke hansbo halvhals
- fleecetäcke jacson helhals "värdelöst , jättedålig passform
- Hööks svetttäcke , för stor över bogen
- Vintertäcke , dugligt täcke , men hade velat ha det lite mindre över bogen.

Jag har vinter och regntäcke från hööks i dom billigare det bruna regntäcket och det gröna vintertäcket. Sitter jätte bra på min pålle.

Sen har jag ett Boett fleecetäcke med hals! Boett är oslagbara! Ska köpa sånt vintertäcke när jag får råd! Dom är super!!!:love: :love: :love:

Jag har typ överdrivet mycket täcken men kan försöka lista ngra :D

Boett vintertäcke
Bucas fleecefodrat regntäcke
Thermomaster vintertäcke
Shires Typhoon ofodrat regntäcke
Regntäcke från Hööks (gick sönder typ direkt..)
Fleecefodrat utetäcke, kmr inte ihåg märke

Massssa fleecetäcken, stalltäcken, transporttäcken osv, orkar inte räkna upp alla :p

- Thermo Master regntäcke, billigt och bra!
- Fleecetäcke från Hööks
- Fleecetäcke från Börjes, snyggt till tävling!
- Regntätt ländtäcke, kommer inte ihåg märket, regnet läckte igenom!
- Fleecefodrat stalltäcke, kommer inte ihåg märket på det heller, snyggt och bra!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: Bluefish
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar