C

Carina__89

Hej!
Har en liten fråga!
Har nu köpt ny häst som måste ha täcke(vilket inte min förra häst behövde)så nu är jag lite nybörjare känner jag!:D
Kan jag ha ett helt vanligt regntäcke(ej fodrat) i detta väder ca -3 på hästen?
Annars kan man lägga på detta täcke på ett lite fodrat annars?
Tack för alla möjliga svar!
Mvh/Carina
 
Sv: Täcken!

Varför måste den ha täcke.? Om ryggen är känslig och behöver värme skulle jag inte nöja mig med ett ofodrat regntäcke, utan köpa ett fodrat, alt lägga ett innetäcke under regntäcket, men det är svårt att svara på när man inte vet varför din häst behöver täcke.
/tjing
 
Sv: Täcken!

det beror ju på vad det är för häst, varför den behöver ha täcke, om den är klippt, eller om den bara inte gillar att bli blöt m.m... vad har han haft för täcke förut?

om hästen behöver ha täcke för att den fryser kanske den behöver ett täcke som är lite fodrat, annars går det ju bra att som du säger att ha dubla täcken men personligen tycker jag att det verkar bättre och ha ett lite tjokare täcke istället för två tunnare, borde var lättare för hästen att röra sig då tror jag.
 
Sv: Täcken!

Hej!

Om du ska ha täcke på hästen när det är -3 grader så ska du kanske ha ett fleece täcke under regntäcket. Annars finns det ju regn/fleece täcke i ett. :)

//Erika
 
Sv: Täcken!

Du kan ju höra med den förra ägaren vilka täcken han/hon använde? :idea: Sen är det ju bara att köpa likadana..
 
Sv: Täcken!

Att lägga på ett ofodrat regntäcke när det är minusgrader ger nästan större risk att hästen fryser än om den går utan.

När det blir kallt så reser sig hårstråna och ger ett isolerande luftlager runt kroppen. Lägger man på ett täcke så hindrar man denna funktion, så om det är kallt måste du ha ett täcke som även är värmeisolerande eftersom du hindrar hästen från att hålla värmen själv.

Jämför med att gå ut med bara en regnjacka direkt mot kroppen när det är kallt.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 309
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp