B

Bärin

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp angående täcken. Om man har en häst som inte är klippt och inte rids särskilt hårt, behöver den då ha täcke på sig när den är i hagen? Eller måste man i alla fall ha ett regntäcke som man sätter på när det snöar/regnar? Eller behövs inte det?

Sen om den blir svettig efter en ridtur, räcker det då att ha ett fleccetäcke i stallet?

Skulle behöva mycket hjälp :) Tack på förhand!

Berätta gärna också vad ni tycker om täcken, och vad ni använder till er häst, om ni har någon!

Sv: Täcken!

Om du låter hästen sätta päls ordentligt nu när det blir kallare behöver du nog inte ha något täcke på den. Kanske om det är riktigt regnrusk. Blir hästen mycket svettig kan det vara bra tt lägga på ett täcke, tex fleece, när den står inne och byta tills den blivit torr innan den går ut igen.

Jag har själv ingen egen häst men rider och kör andras hästar. Den ena har nästan alltid täcke på sig förutom på sommaren. Dom andra två brukar ha utetäcke på vintern men en av dom ska få ett stalltäcke nu eftersom han sätter så mycket päls.

Själv anser jag att det är inte mer än rätt mot hästen att lägga på dom täcke om man tränar dom ganska hårt för att dom då inte sätter päls ute och sedan när man rider/kör så håller dom på att dö av värmeslag! Men går hästen ganska lugnt så behöver den ju inget täcke om den får sätta päls naturligt. Och det är väl nästan för att det är bekvämast för ägaren... Sen får du väl se om din häst ser ut att frysa eller om den trivs!

min häst sätter inte så mkt päls så hon fryser när det blåser och regnar därför har hon ett ofodrat regntäcke nu. brukar ha det mitten av okt-dec och feb-mar.
dec-jan har hon ett lite tjockare vintertäcke.

tycker inte att den verkar behöva täcke "permanent", utan bara vid behov. Typ vid regn/snö. Fleece täcke låter som en bra ide :)

min foderpålla har täcke på sig dygnet runt, pga att hon inte kan sätta tillräckligt med vinterpäls för att klara sig.
nu har hon ett fodrat regntäcke ute å fleece på natten, ska byta regntäcket mot ett tjockt vintertäcke när det blir kallare.

Min häst är inte heller klippt och han går utan täcke om det inte regnar mycket, då ofodrat regntäcke.
Han rids ganska hårt men blir inte svettig något nämnvärt och blir han det får han torka ordentligt innan han släpps ut igen. På MIN häst verkar det som han torkar bättre om han inte har nåt svettäcke på sig. Han torkar dessutom MKT fort.

Andra år har jag klippt honom och då har han haft täcke (först regntäcke och när det går mot mer vinter blir det vintertäcke) men inte inne eftersom stallet håller sin 8-10 graderstemp.

Hästar brukar kunna reagera på hård vind och om de blir blöta. En häst med vinterpäls fryser annars sällan. Min häst är klippt men inte över korset. Han har regn täcke ute fram till dess temperaturen börjar ligga under nollan sen blir det vinter täcke. Riktigt kalla dagar ( kallare än -15) kan han få behålla innetäcket under vintertäcket. Inne har han fleecetäcke. Om det börjar bli runt nollan inne i stallet blir det termotäcke inne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen