J

JuliaAndersson_

Har köpt en till shetlandsponny:laugh:

Men hon svettas tydligen mycket så ska raka henne, spårrakning tänkte jag men detta med täcken!

Jag tänkte så här (hon kommer gå på lösdrift) byten av täcken en gång om dagen om det behövs.

Inte så kallt som det är ute nu: Ofodrat regntäcke
När det är lite kallare, -5 grader ett tjockar regntäcke.
När det är -10 och längre 200 g täcke eller 300 g vilket är bäst?

Hade ett halvblod för några år sedan men han var väldigt frusen är ju en skillnad på halvblod och shettis.

Sv: Täcken

jag tror inte att du behöver ett fodrat täcke.
Ha ett vanligt tunnt regntäcke som skyddar henne från blåsten och den värsta blötan. Hennes egen jacka håller hon värmen med utmärkt.

Har köpt en till shetlandsponny:laugh:

Men hon svettas tydligen mycket så ska raka henne, spårrakning tänkte jag men detta med täcken!

Jag tänkte så här (hon kommer gå på lösdrift) byten av täcken en gång om dagen om det behövs.

Inte så kallt som det är ute nu: Ofodrat regntäcke
När det är lite kallare, -5 grader ett tjockar regntäcke.
När det är -10 och längre 200 g täcke eller 300 g vilket är bäst?

Hade ett halvblod för några år sedan men han var väldigt frusen är ju en skillnad på halvblod och shettis.

Tycker inte du ska ha 300g täcke på en shettis med all vinterpäls kvar över ryggen. Klipp bara lite så kan den ha täcke vid ruskväder bara. Vindstilla och soligt mår den bäst utan. Ha något lätt och luftigt som inte plattar till vinterfluffet för mkt, typ 100g foder med bra passform. Ett helt ofodrat täcke kan du ha om det är mkt nederbörd men tempen ligger över nollan.

Helklipper du däremot ponnyn är det lagom med 300 g vid mkt minusgrader, ungefär som du skrev.

Hennes päls håller värmen. Sätt på henne ett täcke som andas, avvisar vatten och tar blås så blir det nog bra :)

Lite om ofodrade regntäcken/komfortzon här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1074439

Det är ju inte säkert att du måste täcka henne alls om hon har mycket päls i övrigt. Alla hästar är olika men min klarade sig spårklippt+lite till utan täcke för det mesta, hade täcke vid riktig kyla typ -27 om jag minns rätt. Ett fodrat vintertäcke men inte speciellt tjockt. (vet ej gram)

Nä 300 g blir nog lite väl mycket.

Jag har funderat om när jag har läst era kommentrer och andra sidor.

Väder dom det är nu ofodrat regntäcke, vet jag att de inte ska regna utan täcke.

Blir det minus 5 och så ett lätt fodrat regntäcke.

-10 blir det 200 g täcke eller 100 g kanske

Lite om ofodrade regntäcken/komfortzon här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1074439

Det är ju inte säkert att du måste täcka henne alls om hon har mycket päls i övrigt. Alla hästar är olika men min klarade sig spårklippt+lite till utan täcke för det mesta, hade täcke vid riktig kyla typ -27 om jag minns rätt. Ett fodrat vintertäcke men inte speciellt tjockt. (vet ej gram)

Hon behöver nog täcke från regn och så och lite varmare när det är minus grader.

Jag är en rätt fjantig av mig ;)

Tror inte du kommer behöva täcke med spårklippning faktiskt. Och aldrig ett 200 - 300 gram. Utan på sig höjd ett 100 grams regntäcke, om ens det.

Min hade täcke noll dagar förra vintern. Oavsett minus 30 eller snöstörm. Klippt såhär. I år ryker magen och lite mer av halsen med. Han kommer ha ett ofodrat regn (pälsen orkar resa det, det är såpass lätt) när det är nederbörd etc och jag ska köra, helt enkelt för han är dyblöt och skitig annars och får skav av selen om man selar på då.

(Sorry för hullet, var när han nyss kommit..)

4ejan201035.jpg

Men att du är fjantig av dig behöver inte betyda att hästen faktiskt behöver det;)

Mellan -5 och -10 är det ingen större skillnad för människor, inte för hästen heller:p

Kallblodet är klippt såhär, har täcke bara om han är svettig efter ridning eller om det är riktigt ruskigt typ snöslaskstorm och 0 grader. Och då är det fleecefodrat andas-regntäcke.
Han går på lösdrift med väl halmad ligghall. Kollar morgon och kväll att han inte fryser (känner på korset och vid öronen. Hittills har han aldrig varit kall, varit klippt såhär i 4 år nu.

Jag är oxå tveksam till om hästen behöver täcken alls faktiskt. min såg ut såhär förra året, var aldrig täckad, trots ner till 30 minus.

30189289.jpg

30189245.jpg

Ursäkta de dåliga korten. Tänk på att pälsen oxå växer ut. Den är ju inte superkort särskilt länge. Jag hade inte täckat en shettis som skall på gå lösdrift. Tänk på att det blir svårt att hinna med vårutställngar om shettisen är klippt bara. jag missade alla då jag inte tävlar min tjej. Lite trist att missa vårutställngarna, men hästens bästa går ju först! Tävlar du är det ju inga problem iof!

Om du spårklipper kan jag aldrig tänka mig att du behöver täcka hästen alls. Det är det som är det fina med spårklippning. Hästarna kan reglera sin temperatur ändå eftersom vi tar bort så lite av deras päls.

Jag har också märkt att min häst aldrig blir blöt där han är klippt. Dels har han tjock man på båda sidor som skyddar men det handlar ju också om att han har päls på hela ovansidan av kroppen där vattnet rinner av. Om det inte regnar vågrätt förstås men då brukar han gå in i lösdriften alt ställa sig i lä.

Så jag tror inte att TS shettis kommer att behöva täcken, beror ju lite på hur högt upp man gör spårklippningen men troligtvis inte.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för...
Svar
11
· Visningar
1 515
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 643
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka