Täcken på helklippta hästar...

chippen86

Trådstartare
Hej alla...
Det finns ju massor av råd kring hur man ska täcka oklippta hästar (bland annat finns det en bra artikel på hippson.se)
Men, hur mycket jag än letar, så hittar jag inga vettiga tips och råd om hur man täckar helklippta hästar. Detta då i ordentlig vintertemperatur, dvs från -5 och kallare (ner till -30).
Har själv en häst som är helklippt och går ute dygnet runt. Nu är det ju vinter och snöstorm osv stup i kvarten och när det inte är snöstorm är det mellan 10 och 20 minusgrader ute.
Har testat mig fram till hur mycket täcken som behövs och senaste svängen vi hade lite kallare (-13 mitt på dagen och runt -20 på kvällen/natten), så blev det ett tunt fleecetäcke i botten, därefter ett 300gr stalltäcke och sedan ett vintertäcke på det ( skulle tippa runt 400gr). När jag kom ut på morgonen och stack handen under täckena kändes det "lagom" under...
Funderar lite kring andras erfarenheter av att täcka klippta hästar vid de här temperaturerna?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Fleecetäcke, stalltäcke på 300 gr och 400 gr vintertäcke låter väldigt mkt. Vintertäcket på 400 gr hade räckt tycker jag, många täcken på lager gör inte att det blir varmare. Det viktigaste är att det blir en "luftspalt" mellan hästen och täcket, luften blir då varm under. Viktigt också att täcket verkligen håller tätt och inte läcker, det är vind och fukt som är det värsta för hästarna...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Förtydligande:
Jag frågade inte efter vad ni tyckte om min täckning av min häst...
Jag frågade efter de erfarenheter ni har av att täcka ERA HELKLIPPTA hästar vid ovan nämnda temperaturer!
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Haha men svaren du kommer få (från de som kan ngt om täckning, finns ju de som tycker det är ballt med så många täcken som möjligt men de är dumma i huvudet) är att flera täcken inte gör det varmare av just exakt den anledningen Gunhild skriver. Min är helklippt och är det så kallt har hon 400g täcke med helhals ute. På natten antingen 150g eller 300g (hon står inne) lite beroende på om det känns rått i stallet eller inte (brukar inte göra det). Dubbla eller trippla täcken gör det inte varmare!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Skillnad gör det definitivt! Varför tror du att vi människor har först en t-shirt, sen en långärmad tröja och sedan en jacka?
Jo, för att för varje lager, så kapslar du in mer luft och ökar avståndet från den kalla luften till den varma vid huden... Och ju större avståndet är, desto mindre blir avkylningen... Ungefär samma sak som när man isolerar ett hus, givetvis blir det mindre värmeförluster från ett hus som är isolerat med 3dm isolering, än om man bara har 5cm...
Och jag vet att det blir skillnad om just min häst har två täcken eller ett, eftersom hon fryser så hon skakar i 30-60 minuter efter det att jag tagit in henne i värmen, om jag släpper ut henne med endast ett 400gr täcke i -20 grader. Däremot fryser hon inte så hon skakar om hon har ovan nämnda täcken...
Så jag förtydligar än en gång, jag är intresserad av höra vad folk har för erfarenheter kring att täcka sina helklippta hästar vid ovan nämnda temperaturer. Gärna också de som har erfarenhet av att ha samma hästar ute dygnet runt...
Åsikter om min hästs täckning kan var och en hålla för sig själv...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Hästar och människor fungerar på högst olika sätt. Människor är tropiska varelser (komfortzon ca 20 plusgrader) det är inte hästar! Lager på lager metoden funkar inte riktigt med täcken, trodde den myten dött by now menmen. Jag gav dig min erfarenhet av täckning på helklippt häst. Måste du ha flera täcken har du antagligen täcken av dålig kvalité, det lönar sig att köpa lite dyrare som tex horseware.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jag tycker väl att de svar du har fått är sådana du eftersökte i ditt första inlägg, att de flesta sedan skriver att det sätt du valt att täcka din häst är bland de sämre kan väl inte de lastas för...
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Kan du då tala om för mig hur du täckar din helklippta häst vid -20 grader?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

För din upplysning så jag ENDAST täcken från horseware, Rhinos regntäcke, deras liners och stalltäcken... Så om du tycker att det är dålig kvalite, så...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det kan jag visst göra. Då är hon klädd i sin fleecefodrade Bucas-klänning, vet faktiskt inte hur mycket fyllning det är i det, men varmt är det... Och hon fryser inte. Jag tror det är bättre att satsa på ett riktigt rejält täcke än att bylta på i tre lager av lite halvtjocka täcken. Ska man prompt köra på lager-på-lager så tror jag det isolerar bäst om man har ett täcke av typ stalltäcke med fyllning under utetäcket, alltså inte ett fleecetäcke eller liknande som lägger sig tätt nära kroppen.
Det är väl ett faktum att det behöver komma in ett luftlager mellan täcket och hästen för att den ska kunna hålla sig varm på bästa sätt eller har jag hittat på det själv..? På en långhårig oklippt häst lfuffas ju pälsen upp och ändrar riktning på stråna efter behov så att den håller värmen, det är väl samma princip som gäller med en klippt häst fast man får hjälpa till med täcke.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Håller med de andra ang nämnda täckning.

På min frusna häst hade jag 300-350 när det var -30 och snöstorm, 400g endast enstaka dagar men det blev ofta för varmt.
Sen märkte jag skillnad om jag hade fleece under eller inte- med fleece var hon kallare än utan? Är det min häst som är konstig eller skall det vara så? :p
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Så bra då, använder själv horseware rhino/Rambo och har inte samma problem som du så något måste du ju göra fel. Du vet väl att ju mer man packar in en häst i täcken desto mindre rör den sig och desto mer fryser den. Vet inte riktigt vad du vill uppnå med din tråd? Du har redan massa täcken på hästen och undrar hur andra gör, när du får svar blir du arg för att vi inte gör som du. Om du nu vill ha extremt tjocka täcken, varför har du då inte ett 600g stalltäcke underst och över det ett regntäcke (eftersom stalltäcken inte tål väta). Då har du ju ett jättevarmt täcke underst och sen ett skal över för att skydda mot vind och fukt. Sen förstår jag inte varför man använder fleecetäcke underst, sämsta valet någonsin.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Fleecetäcken ligger ofta an tight mot hästen och därför bildas ingen luft mellan = det blir kallt. Skippa fleecetäcket ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jadu och min ponny som var väldigt frusen förr om åren fick stå med 800g på sig ute i hagen när det var -20 och blåst för att inte skaka av köld.
I vanliga fall så har hon 400g innetäcke + ett 200g utetäcke på sig ute i hagen när hon är klippt på vintern och hon har nya Bucas och Mark Todd täcken.

Sen flyttade vi till kallstall och där täckade vi hästarna mer på natten inne än ute i hagen på dagtid.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Mmm, det du tar på din häst är i praktiken ett fleecetäcke och ett tjockt termotäcke... Du vet inte hur många gram det är, men det är kanske runt 400-600 gram...
I praktiken är det alltså precis samma som jag åstadkommer med Horsewares fleeceliner i botten, ett Amigo heavy stalltäcke och en 400grams-liner fäst i ett Rhino regntäcke... Sedan har jag kanske 100-200 gram mer fyllning än vad du har, av den enkla anledningen att min häst står ute dygnet runt och aldrig tas in i ett varmt stall på nätterna... Dvs, täckningen ska klara att kylan "biter sig" igenom täckena när hästarna står/ligger och sover... Som bekant så alstrar en kropp i vila mindre värme än en kropp i arbete...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Nej, det är inte samma sak. Men du kan få tycka det eftersom du uppenbarligen inte verkar överdrivet intresserad av att betänka andra åsikter än dina egna.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jag har inget problem med min täckning över huvud taget och det har inte hästen heller... Hon mår mycket bra och har STORA och MÅNGA trivselfläckar över hela kroppen, trots att hon är helklippt och enligt er för mycket täckad...
Det jag är nyfiken på är hur andra gör...
Men eftersom samtliga hittills, utom IronWill, har kommenterat att min täckning är fel, utan att känna varken mig eller min häst, istället för att delge sin erfarenhet av täckning i ovan angivet klimat, så har jag försökt styra om riktningen på inläggen... Jag är fortfarande alltså inte intresserad av vad ni tycker om min täckning, jag är intresserad av hur ni GÖR! Av ren och skär nyfikenhet, bör tilläggas...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det är antagligen du som inbillar dig. Fleece är återvunnen plast, det är inte lika varmt som tex polyester/dun/andra sorters fyllning är. Och allt handlar om att det ska bildas luft, det gör det inte med lager på lager. Vet du ens vad hästars komfortgrad ligger på? Utan att googla innan du svarar ;)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Kan du förklara för mig på vilket sätt det inte är samma?
Jag är MYCKET intresserad av att läsa andras åsikter, annars skulle jag inte ha startat tråden...
 

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 579
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 508
Senast: super
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 618
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp