Täcken med SMAL bog!

_Skifting_

Trådstartare
letar och letar efter täcken i alla dess former till mina arabflickor, men börjar bli lagom less..
Har täcken idag som FUNGERARAR, men vill hitta något ännu mer optimalt.
Det jag främst letar efter är utetäcken.
Har idag ett shires som fungerar, men inspännt på innersta i bogen, men vill kunna spänna ännu mer.

Jag vill gärna ha skaltäcken som man kan lägga liner i, gärna märken som har lösa liners i olika tjocklek som man kan köpa separat.
Avtagbar hals.
Skalfoder på minst 50g, max 100g.
Vill inte ha halvhals.
Och eftersom jag inte är rik så är deg bra om 'bastäcket', skal, en liner och hals ligger under 2000kr.
Flickorna drar 135 i stl.

Söker även efter fleece/svett/innetäcke med avtagbar hals.
Vill inte ha så tjockt, utan det ska fungera att lägga på efter avsvampning/svett för att torka upp fortare.
Vill kunna använda halsen separat vid framskrittning för hand osv.
Även detta/dessa får inte kosta allt för mycket. Ca 5-600kr/täcke max.
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Ingen koll på varken utbud eller priser - men en av hästarna i min verksamhet hade med sig ett par täcken när han kom. Mycket liten varmblodsvalack, med absolut INGEN bog - hans täcken som satt som en smäck! Märke - Finntack! :)
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Rhino Wug sitter kalasbra men är ju tyvärr halshals och funkar inte med liners. Kanske Rhino med vanlig halsskärning sitter liknande (de har liners oxå)? Rambo är iaf större i halsen.
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Finntack har täcken med blank insida, 80g foder som är smala (perfekt för mina fullblod). Prisvärda, klarar allt eller iallafall det mesta. Titta efter aquador i deras katolog.

/A
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Vill inte ha halvhals.
en fråga bara, varför inte halvhals?

Jag har ett engelskt fullblod, den enda av mina uppfödningar som fått ha täcke även som unghäst. Jag hade just det problemet med henne då, att täckena blev för stora i bogen. Det som funkade bäst på henne då var just täcken med halvhals, eftersom halvhals-konstruktionen gör att halsöppningen blir mindre och täcket sitter bättre även på smal/liten bog.
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Kika i en amerikansk Western Pleasure-butik online, de har ju väldigt många araber och tillverkar täcken etc för att passa dem. När du väl hittar något kanske din lokala butik kan plocka hem ett?
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

en fråga bara, varför inte halvhals?

Jag har ett engelskt fullblod, den enda av mina uppfödningar som fått ha täcke även som unghäst. Jag hade just det problemet med henne då, att täckena blev för stora i bogen. Det som funkade bäst på henne då var just täcken med halvhals, eftersom halvhals-konstruktionen gör att halsöppningen blir mindre och täcket sitter bättre även på smal/liten bog.

Jag håller med, jag har också ett tunt eng fullblod och på henne sitter Weatherbeeta täcken med halvhals som en smäck!
Dock finns det plats för en ganska grov hals i dem men det är ändå inte förstort för hennes lilla hals :)
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Jag gillar Bucas Freedom, de har lite mer rygglängd på sina men inte halvhals.
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Det som legat bäst på min arabtös är b*rjes billigaste, Himalaya verkar det vara. Stora i bogen så de hänger en aning men ändå tillräckligt bra passform för att ligga mycket bra och inte strama någonstans där. Nu har inte "min" modell av dem någon halsdel men kolla om det finns någon modell som har?
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Själv brukar jag använda täcken med tre spännen framtill på min spinky, som absolut inte har någon bog alls att prata om. Fungerar bra tycker jag då man får täcket "runt" hästen istället för bara "framför" bogen.
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Bucas freedom, Horseware rhino och finntack brukar passa smalbogade hästar. Treadstone har jag ett täcke som är väldigt smalt, för smalt för min som inte är någon biff...
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken med SMAL bog!

Omlottäcken. De är kanon eftersom de går att reglera så mycket. Der att bäst på förra hästen som var smal framtill.
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Jag har ett Amigo hero 6 lite (fodrat 0g) till min arabkorsning (korsad med halvblod men ser mer ut som arab/ponnykorsning). Det sitter jättebra, och han har smaaaaaal bog. Finns med avtagbar hals om man Hill ha det och så kan man lägga innetäcken av olika tjocklek under, jag har ett Amigo insulator medium 200g att lägga under nu när det blivit kallt. Jag är som sagt jättenöjd med täcket, passformen är super, det ligger fint och stilla utan att dra åt någonstans även om hästen rör sig mycket eller har annat täcke under. Fin kvalité helt enkelt, både på de jag har nu och de jag har erfarenhet av sen innan :)
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Hade samma problem till min arab, passade dom i längden så va dom för stora i bogen, och känslig som hon är fick hon skav på manken.
På henne har bucas,horseware och domani passat bäst! Innetäcken har varit helt omöjligt att få tag på till henne, hon lyckas på någotvis alltid få av dom! Hittade till slut ett bucas innetäcke med omlottspännen vid bogen och läderrem under svansen. sitter kanon och hon får inte av de! :)
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Kl
Jag upplever att det blir ett problem med för stor halsöppning. Då hamnar täckena för långt ner och det blir därmed skav. Jag har sytt och modifierat täckena och gjort halsöppningen mindre. Det funkar toppen tills sömmarna går upp:mad:
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

Källquists Protector! Finns inte som skal med liner men absolut prisvärda och passar relativt "smalbogad" häst. Men man får ofta ta en storlek större än hästen normalt behöver då de ligger framför manken och därmed gör sig lite kortare över ryggen. Lätta, snygga, suverän andasförmåga och riktigt vattentäta är dem. Finns andra täcken med starkare yttertyg men så länge man inte har riktiga täckesförstörare så är det ingen fara.
Oerhört prisvärda. Jag älskar dem liksom mina smalbogade pållar :love:
 
Sv: Täcken med SMAL bog!

tack alla för era svar.
Horsewere funkar inte alls, halkar bakom manken och skaver både bogspetsar och manke.
Halvhals vill jag inte ha dels för att jag vill som sagt ha avtagbar hals till mina frusna flickor som dessutom lortar ner sig till max, men även för att manen har blivit fruktansvärt illa tilltygad av halvhals.. Tunn och fjantig arabman på båda två så försvinner det 3strån, så är det hårlöst på halva halsen.. Haha.
Har inte haft något som helst problem med avtagbar hals. Däremot upplevt mer skav med fast hals...

Rino täckena gillar jag inte alls. Haft totalt tre st i olika modeller och dessa har som längst hållt i 5veckor..
För dyra att köpa så ofta av.. Dessutom så halkade två av dom rejält snett..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 917
Senast: Camigween
·
J
Utrustning Hej! Har en riktig pärla på 1.80m som är tre år och ska nu gå sin första säsong med täcke. Redan efter ca en veckas regnande så kom jag...
Svar
6
· Visningar
2 093
Senast: r_freddy
·
H
Utrustning Nu har jag bara rambo täcken hemma i 155 cm, längdmässigt är de ok på hästen, men på tok förstora om bogen. Dock är alla med vanlig hals...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: Fredag
·
Utrustning Min erfarenhet av vanliga utetäcken (regntäcken och vintertäcke) är att när det regnar så rinner det oftast innanför vid bogen och...
Svar
4
· Visningar
1 433
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp