Övergångstäcke brukar täcken med lättare fyllning kallas, tex de med 50, 100, 150, 200g.
Vintertäcken kallas de med mer fyllning.
Men det är olika från butik till butik vad de kallar övergångs- respektive vintertäcke.
Personligen använder jag aldrig ordet övergångstäcke utan regntäcke eller vintertäcke.

Aha, jag har också undrat men inte tänkt på att fråga här. Intressant! Men har folk ofta tjockare än 200? jag ägde ett 3-400 en gång men använde det bara om det var minst -10. Då har jag ändå ett vbl med rätt tunn päls.

Aha, jag har också undrat men inte tänkt på att fråga här. Intressant! Men har folk ofta tjockare än 200? jag ägde ett 3-400 en gång men använde det bara om det var minst -10. Då har jag ändå ett vbl med rätt tunn päls.

Min är hakvklippt med massa päls, har 300 g med hals när det går sjunker under -5, är det blåsigt och ännu kallare har hon 200 g liner under.
Hon fryser satan annars 😅

Vad är det för skillnad mellan övergångstäcke och vintertäcke?
Det är vad en del kallar det man har mellan regntäcke och vintertäcke.
Själv så säger jag 50gram, 100gram, osv om täckena.
För alla har olika tjocka som regn/övergång/vinter.
Det tjockaste jag har är 300gram.

Så olika mellan olika hästar ☺️ Min ena är helklippt och honom har jag sällan mer än 200 gram på trots att han går på lösdrift. Min oklippta häst har emellanåt 400 gram, ibland upp till 500 g om det är riktigt busväder (när den andra har 300 g). Om hon blir minsta kall står hon och spänner sig och blir spänd i ryggen

Jag har inga varmare än 50 g - blir det minus och uppehåll tar jag snarare av täcket. Det är regn och snöblandat regn under längre perioder som min häst behöver täcke och då räcker 50 g. Visst jag har (halvklippt) islandshäst men även om han är inte lika hårig som många andra islänningar så har han ju mer än de flesta varmblod.

Oavsett - att 200 g-täcken skulle vara ett "övergångstäcke" känns jättefrämmande.

När jag bodde i Växjö kom det tjockaste täcket aldrig fram. I Norrbotten händer det oftare. :D
Har det tjockaste när det är kallare än -15. Har helklippt häst.

Här i norra Västerbotten åker de tjockaste (3-400g) på när det blir lägre än -20, annars är det 150 eller 250 gram här hela vintern beroende på temp. Nu är det -8 och de har 150g, så ungefär vid -10 så blir det 250g. Men beror lite på blåst och nederbörd osv.
Gammeltanten som inte rids och inte gillar täcken varierar mellan naken, 50g och 150g.

Hästar är ju väldigt olika, plus att saker som foder i hagen, skydd i hagen, klippning osv påverkar.

Min häst har 400g under större delen av vintern. Ännu varmare om det blir sådär jättekallt.

Liknande trådar

Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
13
· Visningar
403
Senast: aglaonema
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Freazer
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
679
Senast: fio
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka