• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oliiivia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 931
O

oliiivia

Hej!

Jag har lite svårt vad jag ska ha för täcke nu på min häst när han åker transport och det är typ 5+, när jag åker och tränar brukar jag ha ett täcke men kanske 200 gram fyllning, det står inte hur mycket fyllning det är men jag gissar. Det är bra när jag åker dit men när jag har tränat och ska hem tar jag på honom samma täcke men då är han alldeles för varm när jag kommer hem och han svettas. Har ni något tips på vad jag ska köpa för täcke? Är ylle bra eller vad tycker ni?
Tacksam för svar! :)

Sv: täcke?

Ett fleecetäcke eller ylletäcke räcker gott och väl när det är så varmt. Jag kör min häst i ylletäcke så länge det inte är kallare än -10, och blir det uppåt 10+ kör jag nog naket.

ylletäcke fungerar super bra i transport både till och från träning/tävling,
1; det är lagom varmt till träningen
2; man kan ha den som ländtäcke/skritt täcke vid uppvärmning/ avskritt
3; den transporterar bort svetten efter träningen utan att själv bli tung, blöt och kall som ett fleece täcke kan bli.

= köp ett ylletäcke med avtagbara kryssgjordar! de är super bra och lika bra att ha som stalltäcke och transport täcke som att ha under ett skaltäcke i hagen.

När jag kör min såhär års har han ett Rambo newmarket fleece. Riktigt bra täcke.

tror ni att ett stalltäcke celtic bucas är bra? Det är något stay dry foder med 150 gram fyllning, tror ni att det blir för varmt? Den drar ju iallfall åt sig svetten. :)

Ett tips är att ha två täcken, ett vanligt svett täcke och ett ylle, det understa täcket transporterar bort fukt till det översta och hästen är torr då kondensen samlas i det översta lagre. Sen vill jag att hästen är torr från svett innan jag åker hem, det drar i transporten + blöt häst = stel häst.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
965
Senast: Amha
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur