Täcke under transport vintertid

EbbaHB

Trådstartare
Hej,

Jag och min häst flyttar hem från Australien i mars nästa år och jag som inte har haft häst i Sverige på nästan 6 år har ingen aning om hur mycket/lite täcke man bör lägga på en häst inför en lång transportsträcka. Hästen (fullblod) landar i Amsterdam i början/mitten av mars, kommer att ha sommarpäls och kommer att ha gjort en lång flygresa på ca 30 timmar plus en månad i karantän innan han är framme i Amsterdam. Han ska sedan transporteras till Skåne. Han är en väldigt varm häst och har bara täcken här för att hålla flugor/insekter borta - å andra sidan pratar vi en temperaturskillnad på ca 40-50 grader i mars då det är sommar här.
Är det någon som har några förslag eller som har gjort en liknande resa själv?
Tack på förhand!
Ebba

Inför transportsträckan behöver han nog inte så mycket. Frågan är också hur KLM vill att hästen ska ha på sig. När vi kört hästar till USA har KLM inte tillåtit täcken eller transportskydd alls, men det kan ju ha ändrats de senaste åren.

När hästen kommer till Sverige så hade jag pumpat honom full med elektrolyter och ett tjockt täcke. Han är nog både trött och det finns en djävla massa virus som sprids när hästarna transporteras så ett varmt täcke är nog skönt att ha.

Hej,

Jag och min häst flyttar hem från Australien i mars nästa år och jag som inte har haft häst i Sverige på nästan 6 år har ingen aning om hur mycket/lite täcke man bör lägga på en häst inför en lång transportsträcka. Hästen (fullblod) landar i Amsterdam i början/mitten av mars, kommer att ha sommarpäls och kommer att ha gjort en lång flygresa på ca 30 timmar plus en månad i karantän innan han är framme i Amsterdam. Han ska sedan transporteras till Skåne. Han är en väldigt varm häst och har bara täcken här för att hålla flugor/insekter borta - å andra sidan pratar vi en temperaturskillnad på ca 40-50 grader i mars då det är sommar här.
Är det någon som har några förslag eller som har gjort en liknande resa själv?
Tack på förhand!
Ebba

Jag har inte gjort den resan du kommer att göra men med tanke på att hästen kommer att stå still så länge, den har sommarpäls så hade jag nog lagt på ett tunnare täcke som byts vid behov till tjockare när den har landat. Himla häftigt att du tar hem en häst så långt. :)

Täcka som du gör i Australien vid 10- 15+ om det blir så kallt vintertid där dvs ;).
Men elektrolyter, foder och ett varmare täcke är nog bra. Inte super varmt men t ex 200g kanske? Tänker att man får se det lite som en häst som går från super tjock vinter päls till hel klippt.

Täcka som du gör i Australien vid 10- 15+ om det blir så kallt vintertid där dvs ;).
Men elektrolyter, foder och ett varmare täcke är nog bra. Inte super varmt men t ex 200g kanske? Tänker att man får se det lite som en häst som går från super tjock vinter päls till hel klippt.

200 gram i transport blir ju rena bastun?
Jag skulle så långt som är möjligt låta den åka otäckad. De brukar ha rätt bra klimat i lastbilarna. Så skulle höra med chauffören. Om den täckas så skulle jag välja fleece eller ull. Inte tjockare, det behöver den knappas förrän den kommer fram.

Körde helklippt i plus 6 grader och blåst (svinkallt för folk) i helgen. I tunt fleece. Alldeles lagom vid framkomst. Åkte hem i samma täcke och då samma äckliga väder men plus 8-9. För varm och hade svettats lite under täcket. Nu är det individuellt och beror på häst och transport. Men som sagt klimatet i lastbilarna brukar vara fint, en häst i sommarpäls klarar utmärkt gå från +30 till +10 dragfritt.

200 gram i transport blir ju rena bastun?
Jag skulle så långt som är möjligt låta den åka otäckad. De brukar ha rätt bra klimat i lastbilarna. Så skulle höra med chauffören. Om den täckas så skulle jag välja fleece eller ull. Inte tjockare, det behöver den knappas förrän den kommer fram.

Körde helklippt i plus 6 grader och blåst (svinkallt för folk) i helgen. I tunt fleece. Alldeles lagom vid framkomst. Åkte hem i samma täcke och då samma äckliga väder men plus 8-9. För varm och hade svettats lite under täcket. Nu är det individuellt och beror på häst och transport. Men som sagt klimatet i lastbilarna brukar vara fint, en häst i sommarpäls klarar utmärkt gå från +30 till +10 dragfritt.
Ja under själva transporterna är det oftast tillräckligt med naket eller tunnt, spec om hästen är varm av sig. Har aldrig behövt täcka mina hästar i transport mer än nät svett täcke och då bara för att få använda det lite då och då :angel:.
Tänkte mer då hästen står på stall under natten, där kan ett täcke vara bra så hästen inte råkar hamna i en dragig ute box och börjar frysa pga trötthet och temp skillnaden. Förutsatt att täckes tjänst går att ordna :/, annars är tunnare ull förhoppningsvis ok för både transport och övernattning. För jag misstänker att det inte är sträckkörning från amsterdam till Skåne.

Jag har pratat med transportexpeditoren (EIAF) har i Australien och de flyger helt nakna, men daremot foreslog hon ett tjockare tacke nar de kommer fram. Under transporten Amsterdam-Sverige foreslog hon ett fleecetacke, vilket var ungefar vad jag tankte ocksa. Beror pa vilket transportforetag det blir, vet att vissa inte vill att de har tacken da heller. Ett tjock stalltacke nar han overnattar i Amsterdam later bra.
@Buck haha ja det blir sa kallt har under vinternatterna, men han har oftast bara ett bomullstacke och ett ofodrat regntacke over det och klarar sig fint. Han ar en ratt varm hast, det blir mest sa svart eftersom jag inte kommer att vara dar och se over hur han ar nar han landar och sen gar pa transporten, sa maste planera i forvag (dvs kopa tacken haha). Jag tankte ringa och hora om det finns nagon mojlighet att vara i Amsterdam nar han landar for det hade underlattat.
Elektrolyter later ocksa som en bra och smart ide, det hade jag inte tankt pa innan sa tack for det!

Tack sa mycket for bra svar alla!

Liknande trådar

Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 468
Senast: Alexandra_W
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka