Täcke till shettis

lizzie

Trådstartare
Behövs det??? Jag har en liten shettisdam som sällskap till mitt halvblod. Jag har kallstall, så det kommer bli lika kallt inne som ut i vinter. Jag är ganska övertygad om att shettisen klarar kylan i vinter utan täcke.

Har nu en fundering på hur jag ska göra i höst... Kommer shettisen behöva ha ett regntäcke?? Eftersom det är kallstall så är risken stor att shettisen annars inte hinner torka under natten utan får stå inne blöt och kall, om det varit ett riktigt grisväder under dagen.

Jag har ingen erfarenhet alls av shettisar, så jag vet inte hur tåliga de är för höstvädret :crazy:

Tacksam för råd och tips!
/Lizzie

Min shettis har i princip aldrig täcke på sig. Har också kallstall men eftersom han sätter en sån jättepäls så behövs det inte.
Däremot har jag regntäcke på om det är riktigt "skitväder" just av den anledning du skriver, att han inte hinner torka under natten. Skulle han vara väldigt blöt när han kommer in får han på sig en filt några timmar som suger upp den värsta blötan.
Lycka till! :)

hejhej...shettisar är ganska så tåliga vid busväder, men det gäller samma sak för dom som det gör för andra hästar, sålänge som dom inte är blöta så klarar dom i princip vilket väder somhelst, men är dom blöta så fryser dom lätt...jag har en shettis o normalt så lägger jag täcke på honom på vintern, både inne och ute....och då har vi ändå inte så kallt i stallet. jagbhade inte köpt ett regntäcke, utan ett tjockt innetäcke som andas....om du kna hitta nåt sånt i en så liten storlek...lycka till//jessica

Jo, det är höstens "skitväder" som jag är orolig över. Att hon klarar kylen är jag inte orolig över. Shettisar ser ju ut som små björnar på vintern :angel: och jag ska inte klippa henne...

Utan det är det riktiga regnrusken som kommer i oktober-november som jag börjar fundera över. Behöver nog investera i ett regntäcke och ev ett typ svettäcka att lägga på om hon är riktigt blöt.

/Lizzie

Ja du, hitta små täcken är inte det lättaste har jag upptäckt... Visst, är det typ stl 105 som man har till en normalstor shettis?

/Lizzie

Jag har ett Bucas och ett Olympic light protector till min shettis som jag kan växla mellan eftersom jag inte har så bra torkmöjligheter. Filten jag nämnde är alltså en fleecefilt som lägger fukten på utsidan :)

Jo, jag hade nog tänkt mig ett svett/stalltäcke i fleece eller ull.

Finns det så små Bucastäcken så att det passar till en shettis :confused:

/Lizzie

Jag tror att jag har ännu midre till min. Är det ett flecetäcke du ska ha är det nästan lättast och billigast att köpa tyg och klippa till, kanske fålla kanterna för syns skull, efter som shettisen är så liten räcker normalbredden på tyg bra!

Shettisen sätter päls mycket lätt och ser verkligen ut som en lurvboll på vinterna om de går utan täcke! Det kan ju hända att den tjocka pälsen de sätter funkar bra mot regn också! Själv tycker jag det är ett litet problem då jag tävlar och tränar shettisen ganska hårt och han sätter päls en dag ute i hagen då det är aningens kallare än tidigare och blir sedan alldeles genomsvettig efter 40 min körning!

Shettlandsponnyn kommer ursprungligen från shettlandsöarna och där är det ofta grisväder. De klarar sig bra utan täcke.

Syrran har ett gäng islandshästar som står ute dygnet runt, året om utan ligghall, bara en dunge att gå in i. Inga som helst problem och hon har aldrig täcke på någon av dem.

Problemet är ju om pållan inte hinner torka under natten. Att då släppa ut en fortfarande blöt shettis i grisväder - det bär mig emot ;)

Jag vet ju att de kan se jätteblöta ut, men om man då pillar isär pälsan så är de torra nere i skinnet. Frågan är ju bara hur mycket grisväder de står ut med innan de börjar frysa...

Jag får väl prova mig fram och se vad som händer... Jag är inget täckesmonster, så jag vill inte täcka i onödan ;)

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 633
Senast: fejt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka