Täcke till fullblod

Makaronen

Trådstartare
Hej!

Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för tillfället på Täby, och har hittills blivit tränad och tävlad i galopp. Mitt första fullblod, och den första egna hästen jag äger. Har tidigare haft häst på foder, halvblod.

Nu till min fråga - vad klär jag på denna dam? Pälsen är långt ifrån lurvig, hon ser ut som halvbloden jag är van vid gör mitt i varmaste sommaren. I dagsläget har hon ju stalltäcke på sig inne, och går väldigt lite ute. Men vad kan vara rimligt att klä på henne? 200g+utetäcke? Eller måste man smacka på ännu mer. Hon är ju inte riktigt van att stå ute i vind och nederbörd. Vill väl mest kolla så jag inte behöver köpa tusen olika täcken, men att få prova sig fram räknar jag med.

Kan tänka mig att hon i vinter kommer vara en riktig fryslort, men att hon till nästa vinter kommer sätta lite mer päls åtminstone, när hon går ute och successivt vänjer sig med kylan.

Tack på förhand, J

Min erfarenhet är att man kommer väldigt långt på ett 100-200gramstäcke med bra ytterfoder. Det är luftspalten som blir mellan hud/päls och täcket som värmer. Hade börjat på ett sådant och varit uppmärksam på hästen den första tiden. Min häst sätter väldigt lite päls (import från sydligare land) och klarar sig fint med ett 200grams i -30, men då har hon alltid tillgång till mat. Nu har jag ett ofodrat skaltäcke, och nog är det varmt där under även när det är runt 0 grader. Det "kapslar" ju in värmen som kroppen avger.

Hon kommer tyvärr inte ha fri tillgång ute, men inne i boxen ska hon få så mycket hon bara kan äta. Hon kommer gå ute 8-16 (vilket kan tyckas vara lite, men här i Stockholmstrakterna är det normalt och hösten i fråga är ju inte van alls att gå ute, så hon klagar nog inte på för lite utevistelse!). Men börjar nog med 200g stalltäcke + ofodrat skaltäcke ovanpå och i början får man väl vara där och ha lite koll.

Vi har galoppstall och vi klär dem i Amigotäckena, sitter jättebra på alla!

Jag hade skaffat stalltäcke (100g, 200, 350) om jag var du plus ett skal med hals. Så borde den klara sig.

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
306
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att...
2
Svar
34
· Visningar
2 195
Senast: Manji
·
Utrustning Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka