täcke till fjording med kraftig hals

pimy

Trådstartare
Jag tänkte köpa ett tunnare regntäcke kanske rent av ofodrat tillvmin fjording. Han sätter så pass med päls att han inte behöver täcke för värmens skull utan mer mot regn och blötsnö. Han har dock så kraftig hals att de täcken som jag haft till honom gått sönder då han böjt ner huvudet och ätit. De har alltså spruckit antingen i ryggsömmen eller i bogspännena. Har jag sytt om täcken och gjort halshålet större men det har bara resulterat i att täcket glider bak när han går och så kommer manken liksom utanför och så blir det skav...
han är ca 135 lång och köper jag ett större täcke är jag rädd att det blir som en klänning på honom...han har inte så långa ben ju...
Nån som har liknande häst som har nåt förslag på vad jag kan kolla efter för täcken?

Jag har en kraftig nordsvensk, men jag tycker att de flesta täcken passar bra så länge det är bogveck på dem, ibland har jag köpt en storlek större än vad han har och då brukar det passa.
Jag köpte ett Eventtäcke från granngården och det är otroligt rymligt i halsen.

till min fjordkorsning som ser ut så här:
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/17
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/16
(fjordkorsning)
Jag har ett shires regnäcke bl.a (1a bilden) det ser väl lite ut som en klänning men de är ganska stora i storlekarna om han nu är så grov? :confused: det regntäcket kostade ca. 800kr. Men jag tror jag ska köpa ett Rhino täcke (har ett rambo som passar bra, lite klänning där me men han är söööt i den :love:) Jag har ett hansbokombitäcke och det finns ju att beställa i regntäcke oxå... men om jag var du skulle jag satsa på ett med bogveck. Thermo master? där finns ju en del. vad har du för tidigare täcken?

Tack för svaren!

Just nu har jag ett täcke som följde med hästen när jag köpte honom. Det passade utmärkt när han stod med huvet upp men när han böjde ner huvet så sprack det. Jag sydde om halsen men det blev som sagt för stort när han har huvet upp och lagomnär huvet är ner, men glider bak när han går... inget bra alls..

Har du ingen bild på din fjording? jag börjar bli väldigt nyfiekn på hur den ser ut, har fått en lite skum bild i skallen nu :o

du kanske skulle köpa ett täcke med bogveck, ett Thermo Master Rain med bogveck? Tycker att det täcket är värt pengarna och så är det för hästar som har lite bredare hals/bog :)

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 674
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 113
Senast: Camigween
·
Utrustning hästen har för första gången blivit klippt, vilket gör att jag nojar lite över att hon ska frysa och bli stel när november blåsten...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Lydia
·
Utrustning Jag har en nsv, 157 hög och lite större än genomsnittlig i rasen men ingen jätte. Han har dock väldigt maffig hals vilket gör att täcken...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv