täcke passande fjordhäst

taccotad

Trådstartare
Någon som vet ett täcke som sitter bra på fjordingar? Jag har provat ett regntäcke men det är inte alls bra. Alldeles för långt ner, men ändå för litet på något vis. Sen har jag ett Svea-täcke som är för kort så magen tittar ut undertill och han ser ut som en korv i det. Letar efter ett regntäcke som man kan lägga på regniga höst/vinterdagar. Någon som vet ett bra märke kanske?

Hej ! Viktigt är att du hittar ett täcke med bogveck, eftersom fjordingar ofta är ganska breda vid bogen.. Någopnting jag uppsklattar mycket är även snabbknäppena då dessa enligt mig gör så att täcket ligger bättre och förhindrar skav.

Jag har ett underbart täcke som passat alla mina fjordingar, det är ett sk New Zealand-täcke.
Inga bogveck eller snabbspännen utan med rejält tilltagen vidd ändå framtill och på sidorna.
Det har passat mina fjordingar som varit ca 155 cm höga och vägt mellen 700-750 kg, trots det är täckets rygglängd bara 135 cm.

jag har haft jätteproblem med täcke till min fjording då han har en så väldigt tjock hals. När han står med huvet upp passar täcket, men så böjer han ner huvet och ska äta och då skär det in i hans hals eller spricker i sömmarna...

Köpte mitt på 80-talet.
Men man ser ibland sådana täcken till salu.
Men vanligt är det inte.

Men annars har ju Börjes billiga regn- och vintertäcken också passat samma fjordingar.

Tänkte köpa sådant till ardennern.

Då vi hade två inhyrda fjordingar en stor c och en d, på ca 145 cm så använde vi gråa (orkan?) vintertäcken till de ifrån Börjes. Tror inte just dessa finns kvar, men förmodligen är modellen de har nu på regn/vintertäcken i ungefär samma modell. De låg i alla fall bra på de fjordingarna, dessutom är de väldigt prisvärda tycker jag! :) Visst finns det bättre täcken men de håller verkligen måttet bra, är slitstarkt och om man impregnerar det så håller det tätt länge länge också! :)

jag köpte det det jette ljuuuusblá lysande vintertecket frán Hööks. det sitter jette bra pá fjordingen! :) tecket er stl 155cm och fjordingen er vel 145/150mkh... mycket grov typ. :smirk:

Jävlar, 700-750 kg?! :chocked:
Det väger inte ens mitt halvblod på 170... :crazy:

min fjordkille vägde 550kg för ett år sedan, vet tyckte han skulle banta 100kg..... 700kg:s fjording!! Herregud!

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp