Täcke på ryggöm häst...

nice and happy

Trådstartare
Har en 15årig häst som är lite rygg öm just nu. Massören tyckte att han inte skulle vara naken ute när det va ca 10+
Tycker att det är kanske lite att överdriva el vad tycker ni?
10+ grader ute borde han väl klara?
Han går ute på natten nu & har då 100g utetäcke.
Han är inte varm under regntäcket som han hade på sig ute på dagen idag men tycker lite synd om han när alla andra är nakna & kliar varandra & solar sig. Tacksam för svar

Sv: Täcke på ryggöm häst...

Massören måste väl ha något argument till varför hästen ska ha täcke? Men är det bara nu en period den ska ha täcke, lr är det för all tid framåt ?

Tkr det kan kännas lite, att man vill att hästen ska gå utan täcke, men kan du inte bara ha ett sånt jätte tunt, ifall det blåser lr börjar regna ?

Tycker inte temperaturen i sig är så viktig, snarare mängden nederbörd och/eller blåst som får hästen att bli kall eller spänna sig. Jag tycker det låter lite väl att ha täcke på hästen vid den tepmeraturen hur som helst.

din häst tycker nog det är bättre att ha täcke än att ha ont i ryggen....

var ju såklart därför massören sa så??

Hej, jag har oxå en häst som är rygg-öm.

Han får jätteont och spänner sig om han är utan täcke när det regnar.
och Min ET har sagt att det bästa är att han får ha täcke när det är ruggigt ute.
jag har själv haft problem med värk i kroppen, och jag hade också mindre ont när jag höll mig varm

Jo hon menade på att han inte skall stå & spänna sig i onödan.
Mest när det blåser ute & vid regn har han alltid täcke.
Men hon tyckte jag skulle ha täcke tills det blir några grader varmare eftersom han är så känslig... Visst lysnar jag på henne men kan tycka att när det är 10-13+ grader & inte blåser så borde han väl kunna vara naken?

Nu när min häst blivit äldre så har hon börjat få problem i ryggen av kyla. Jag tycker det gör jätte skillnad att ha ett tunt täcke på mota att inte ha det även vid temperaturer på +10.

man får helt enkelt avgöra själv vilket som passar bäst för sin häst.

Jag är vanligtvis inte för täckande i tid och otid - utan brukar snarast propagera för så lite täcke som möjligt.

MEN i sådana här fall kan jag tycka att massören har helt rätt. Åtmistone tills hästen känns helt bra igen!
Blir hästen spänd och kall så (vilket man lättare blir om man redan är lite öm) så försämrar man läget igen.
Har den problem och ömmar så JA - låt den ha täcke. Men så snart solen gassar så skulle jag klä av.

Sen kan 10 grader vara "olika" varmt beroende på luftfuktighet och blåst. Nu är det kyligare luft här där jag bor och 10 grader i luften är inte särskilt varmt alls.

Han får ha sitt regn täcke på tills det blir varmare. Dom har ganska mycket träd i sin hage så det blir ju inte gassande sol.
Nä 10+ tycker inte jag är så varmt heller.
Har han i ett kollektiv stall & alla tittar snett på han för att han har täcke på sig ännu. Även fast man förklarat hur det ligger till...
Hade ett par dagar då det var ca 20+ då var han naken & då va han varm & go, hoppas det blir varmt snart igen.
Han hade ryggvärmare i natt & ryggen var inte lika öm i morse :D
Håller tummarna för BOT!

Om Massören har ett bra argument skulle jag göra som h*n sa. Ett BoT nättäcke kanske? Tunnt men värmer

Han får ha sitt regn täcke på tills det blir varmare. Dom har ganska mycket träd i sin hage så det blir ju inte gassande sol.
Nä 10+ tycker inte jag är så varmt heller.
Har han i ett kollektiv stall & alla tittar snett på han för att han har täcke på sig ännu. Även fast man förklarat hur det ligger till...

Det är inget att bry sig om. Där jag har min häst är jag oxå den enda som fortfarande har min täckad. Dessutom står hon med stallbandagen på nätterna som ska tas av på morgonen.
Men är det någon som har problem med det är det bara att säga till. Nästa gång kanske det är deras hästar som behöve "specialbehandling" och då är det ju lättare om stallkompisarna hjälper en, än att man behöver åka ditt själv varje morgon för att fixa.

jag tycker du ska göra som massören säger, iafa till nästa besök så får du ju se om det blvit ngn skillnad:)

Har haft bot täcke inna & det va så himla dåligpassform tyckte jag. han fick skav av det. Därför sydde jag i bor ryggvärmare i hans regn täcke som han har på natten nu :)

Har pratat med dom i stallet nu & efter som vi hjälps åt med av & på tagning av täckena på allas hästar så skall alla hjälpa mig på morgon & kväll så det känns skönt.

Håller med på med täcket bara! Vi har 2 st fryslortar i vårt stall, den ena är ponny med lång päls men hon fryser så hon skakar och skjuter rygg vid minsta blåst och då är det bättre att hon får ha täcke på sig än att ha ont! Min har nästan ingen päls alls - som sammet - o han har BoT sommartäcke på sig ute och benskydd BoT - helinpackad HI Hi

Liknande trådar

Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 372
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 639
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 112
Senast: Wenniz
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka