Täcke på lösdrift - big nono?

Chili

Trådstartare
Är det något ärkefel att ha täcke när hästen går på lösdrift, eller beror det på att de som har hästar på lösdrift helst har sina hästar otäckade?

Till hösten kommer jag nämligen att flytta och en lösdrift vore nästan ett krav om jag ska ta med hästen. Jag har inte haft häst på lösdrift tidigare men med en nordsvensk så kommer det nog gå jättebra.

Saken är dock den att jag vill klippa honom, då han får riktig mammutpäls och på hösten svettas han av att bara gå i hagen. Jag vill rida ordentligt och hålla honom i trim. Men är det något man inte "får" göra med lösdriftshästar? I vintras var han bara lite klippt på bogen och blev sjöblöt av ridningen. Jag la på ett vintertäcke och på 2-3 h i hagen var han snustorr (-13 grader ute). Med svettäcke i stallet torkade han aldrig, inte utan svettäcke heller. Att leda honom torr är nästan omöjligt. Därför vill jag klippa, troligtvis en rejäl spårklippning.

Är problemet att täcket kan ha läckt in utan att någon märker det på lång tid kanske? Vädret vet jag att han skulle klara till stor del även om han är klippt, det är just regn och rusk som kan vara dumt. Han har varit spårklippt och gått utan täcke hela förra vintern, dock inne på nätterna men utevistelse 12-14 h/dygn.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Med ett bra täcke som andas ser jag inga problem alls! Men du bör undvika de billigare täckena som det står ska andas men som tyvärr ej gör det:/
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Det jag la på honom när han torkade var från Gekås, så det måste andas ypperligt trots att det är billigt :) Både han och täcket var snustorrt. Funderar dock på att investera i ett Rambo XL.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

det är väl okej bara du har flera olika att byta med så dom hinner torka och så dom inte ligger och nöter på samma ställe på hästen hela tiden.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Min nordsvensk klipps och har täcke hela vintern.

I år har hon haft hansbo täcken, både ett tunnare och det tjocka vintertäcket, båda med halvhals. De har varit torra och fina, dessutom är de rympliga bogen!

Självklart kan man, och ska om hästen behöver det, ha täcke på hästar även i lösdrift.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Det jag la på honom när han torkade var från Gekås, så det måste andas ypperligt trots att det är billigt :) Både han och täcket var snustorrt. Funderar dock på att investera i ett Rambo XL.

Har inte testat mer än 1 av deras täcken. Då de inte passar mina hästar. Lite för långt att åka och byta:/
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Min nordsvensk klipps och har täcke hela vintern.

I år har hon haft hansbo täcken, både ett tunnare och det tjocka vintertäcket, båda med halvhals. De har varit torra och fina, dessutom är de rympliga bogen!

Självklart kan man, och ska om hästen behöver det, ha täcke på hästar även i lösdrift.

De hästar jag haft som gått på lösdrift har haft täcke. Den senare, den jag har nu, gick på lösdrift innan jag köpte henne för 4 år sedan och hon hade (har) världens tjockaste vintertäcke som inte läcker in ett dugg. Teddyfodrat eller ullfodrat, jag vet inte (tror det är ull dock) och hon har alltid varit alldeles lagom varm. :)

Som du skriver, klart man kan ha täcke på hästar i lösdrift, men som sagt ha ett par tre stycken olika att byta mellan.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Nej, det är inget no-no. Om klippning råder det dock delade meningar. En del menar att en spårklippning kan ge för stor kylning på halsen och därmed olika problem, men jag har inte satt mig in i hur det verkligen är, eftersom jag aldrig haft behov av att klippa. Jag känner dock flera som har/haft täcken och klippta hästar på lösdrift utan problem.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

De hästar som jag har haft på lösdrift har haft täcken om det har varit nödvändigt. Jag har till exempel inte haft täcken på mina shettisar eftersom att de har så mycket päls. Eventuellt har jag dock haft ett täcke på vid extrem kyla och nederbörd på min 34 åriga shettis eftersom att gamla hästar inte håller värmen lika lätt som en yngre häst.

Jag tycker att det är helt okej att ha täcke på en häst som går på lösdrift, bara man regelbundet tar av täcket så att man kan se hur hästen ser ut i hullet, om den fått några skavsår eller andra konstigheter i pälsen.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Min nordis gick spårklippt i vintras, och då hon vart svettig fick hon ha täcke på sig. Funkade prima!
Egentligen tycker jag inte att det är någon skillnad på klippta hästar på lösdrift eller klippta hästar i kallstall - det är ju i princip samma sak...
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Jag kommer ju inte låta honom drälla runt på lösdriften och aldrig titta på honom utan täcke. Är det den inställningen folk har till lösdrift??

Som jag skrev kommer jag klippa eftersom jag tänker rida aktivt. För mig innebär det ridning minst 5 dgr/v och antagligen kommer jag åka och titta till honom varje dag, speciellt om det regnat/snöat/bytt temperatur drastiskt så man kan byta täcke. Självklart kommer han ha mer än 1 täcke! I dagsläget har han bara ett utetäcke, tjockfodrat, då hagkompisarna bet sönder regntäcket och han har inte direkt haft behov av det.

Jag tänker mig att han mestadels kan klara sig utan täcke, men vid mer extremt väder samt om han är svettig i minusgrader, då får han ju ha det. Men det känns som om folk i allmänhet tycker att om man måste klippa hästen måste man också ha den på box?
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Mina hästar har varit halvklippta och täckade på lösdrift de senaste åren, problemfritt.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Jag har haft täcke på min häst på hela vintern när han gick på lösdrift, han har gjort det i två vintrar nu, och det har gått jätte bra:) Inga problem med päls eller liknande:P Men såfår inte han så mkt vinter päls, så det är därför jag valt att täcka honom.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

våra hästar som går på lösdrift får täcke när det behövs har själv tänkt att klippa min till hösten/vintern dock är det täckesklippning så han kan gå utan om han inte är svettig och blöt...
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Precis som du skriver så bara för att man har hästen på lösdrift så betyder det ju inte att man inte kollar till den:crazy:

Att man byter täcke när det är blött är ju självklart oavsett om man har den på lösdrift eller box/spilta.

Däremot skulle jag rekommendera täcke med halvhals då jag tycker att det ligger bra just över manke så det inte skaver när de har täcke på under längre perioder.

Jag har själv haft min D ponny valack både helklippt och som denna vintern en typ av filtklippning när han gått på lösdrift. Och detta funkar alldeles utmärkt:)

Såhär har han sett ut i vinter:

30958099.jpg


Klippt ner till carpus fram och knä bak. Sen är det sparat över rygg, rumpa men klippt rätt högt..

(Det är inte jag på bilden)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Klipp honom å lägg på ett täcke säger jag. jag har alla mina hästar på lösdrift å dom som e klippta har tjocka täcken med hals på å dom som inte e klippta har vanliga täcken på sig när de e kallt å så e dom utan när de e varmt.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Det jag var mest nöjd med, var att ha ett bra undertäcke och sen skaltäcke över, då kan man tvätta undertäcket ofta utan att skada regnskyddet.

Min häst hade Amigo-innetäcke, det fick hon inget skav av alls :)
Nu har hon stått på stall i vinter, men förra vintern hade jag henne på lösdrift.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Problemet är att han är nordsvensk med rejält bogparti, så han kan inte ha vilket täcke som helst. Jag får ta en storlek för stor och dra fram dem rätt långt :p Men de tycks ligga okej, om de är stora nog. Den här vintern var han bara klippt såhär på bogen, det räckte inte:
Foto557.jpg


Såhär var det förra vintern, det skulle vara mer passande tror jag.
75.jpg


Känns bra att veta att andra haft det så, och det funkar. Han har som synes rejält med päls så det värmer och skyddar fantastiskt bra, det som man låter vara kvar. Jag tror inte han behöver ha mer än t.ex. ett fleecefodrat regntäcke för det mesta.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Jag tycker att man bör sträva efter att ha hästar utan täcke gåendes på lösdrift. Men det blir ju inte hållbart om man inte kan rida hästen för att den blir dygnsvettig och aldrig torkar, känns nästan som uppstallning, rakning och tillhörande täcken är bäst då.

Om nu inte hästen klarar sig med en lätt klippning och kan gå utan täcke ändå.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Varför måste den gå med täcke på lösdrift?

Våra hästar har alltid gått ute ~14 h/dygn och han har inte haft täcke. Som jag tidigare påpekat torkar han inte i stallet, han blir bara varmare och varmare - speciellt om man lägger på ett svettäcke. Dessutom plockar han av sig svettäcket eftersom han blir så varm. Däremot när han fick gå ut rätt svettig (torkad så gott det gick, främst på halsen) med vintertäcke i -13 var det inga protester alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 941
Utrustning Jag kommer inom kort att flytta min häst till lösdrift. Hon har tidigare gått så men inte i min ägo. Hur löser man det med täcken de...
Svar
17
· Visningar
1 859
Senast: Murray
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag ska kanske ta hem och rida igång en lurvig islandshäst som inte har arbetat så jättemycket den sista tiden, alltså har den halvdålig...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 155
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp