Täcke på föl?

_moa_

Trådstartare
Det är så här att jag har en shetlandsponny på 7 månader. Nu i höst och vinter har det ju inte varit toppen bra väder. Fölet går tyvärr inne på nätterna och om det har regnat så hinner han inte torka innan han ska ut igen. Han har extremt tjock vinter päls och ser nästan ut som en myksoxe.

Stallägaren lägger på honom täcke när han är blött och skäller på mig att jag inte köper ett till honom (just nu så krånglar hon på mammans täcken).

Var i affären och kollade vad dom hade (självklart inget) men då sa expediten som hjälpte mig att föl har ett sådant fett lager så att man behöver inte lägga på dom täcke när dom är blötta därför att då förstör man deras naturliga fett lager.

Så nu frågar jag er.. Hur hade ni gjort??
Jag har ingen anning om hur jag ska göra. Alla har olika åsikter och man vet inte vem man ska tro på.

Sv: Täcke på föl?

Inget bra att ersätta dålig ventilation med täcke. En regndyblöt häst torkar över natt om ventilationen är skaplig. Täcket kan försämra hans värmeisolerande förmåga längre fram i vinter. Mina fölungar står ute i ur o skur (de kan gå in om de vill) men är ändå torra längst in vid huden.

Jag håller helt med!
Om det inte är någon anledning som sjukdom eller liknande så ska ett föl/unghäst klara sig utan täcke.
Jag tycker du ska tala om för stallägaren att det är din häst och det blir faktiskt mera "synd" om hästen om den ska ha ett täcke på som inte passar.

Ventiletionen ja... Den är okej men inget mer. Men det är alltså bara att släppa ut utan täcke om han är blött?

Hade tänkt att ha på lösdrift men stoet hatar att gå ute mitt i vintern. kan intyga det för hon springer som en dåre in i boxen så fort man öppnar haggrinden och då har hon ändå mat ute i hagen. Hon är en underlig häst hon.

LÅnar knapp..

Jag har KALLSTALL.. Dvs det är exakt samma luft och temp inne som ute. Det är rejält bra luftväxling i stallet (många springor är det och jag har dörren öppen så ofta det går med). Jag kan ta in två dygnsura hästar från ösregn, och ställa in dem i stallet. Sen är de små liven torra efter 4 h, TROTS att de står i samma temp och samma luftfuktighet. Så bara jag tar bort regnet så torkar de av kroppsvärmen (de har fri tillgång på mat hela tiden)

Nu har de mindre päls än en shettis, men även när jag hade isbjörnspälsat kallblod fungerade det (det som däremot inte blev så bra var att ställa in svettig häst, de kyldes ner för mkt innan de torkade).

Så, inte täcke på ett föl övht, absolut inte shettis föl. Och se över ventilationen i stalet istället!

Jag har alltid stalldörren öppen för att hästarna alltid skall ha fräsch luft!
Blir det skitkallt ,öppnar jag istället dörren ut till logen på glänt.
Funkar kanon har aldrig( peppar peppar ta i trä..)haft nån hosthäst el liknande.
Hästar mår så mkt bättre av kallare stall, jag ser till bara så att det inte bottenfryser i vattenhinkarna..

Ett mått på om ventilationen är ok i stallet är att det ALDRIG skall vara fukt på fönsterrutor eller väggar ..om det är det är det inte ok. öppna dörren!!
Jag har så bra att stalldörren är åt ett håll där det sällan blåser rätt in i stallet utan det är öppet utan o ge drag. kanon!!

Shettisar mår INTE bra av o bli ställda i för varma stall, de blir svettiga bara av o äta sitt foder inomhus, vilket får dem att må dåligt, kan ge hudproblem o otrivsel..
Även en liten shettisbebis har superisolering mot kyla, skit i täcken!!
Har en gammal shettis själv på 26 år o han trivs toppen i boxen närmast stalldörren!!
:rofl:

Senast ändrad:

Har också en liten pålle med massor med päls. Men även om hon inte tokar helt under natten har hon inte farit illa av det. Bara hon har mat att äta så fryser hon inte. :smirk:

Av med täcket! Stackarn svettas nog av den anledningen också. Det du kan göra är att lägga på ett svett/fleecetäcke när han kommer in om det regnat/snöat under dagen så han har en chans att torka - jag vet själv hur det är med tjocka shettispälsar, har fem stycken ute i stallet, ibland har de inte hunnit torka på morgonen när de släpps ut igen.

Har han fri tillgång på hö? Det brukar räcka för att hålla värmen.

Fri och fri... Just nu har dom tyvärr bara fyra hö fodringar om dagen. (ska få fritt) Dock så ligger det nästan alltid hö kvar mellan fodringarna.

Jo antagligen svettas han nog för det med. Han svettas säkerligen av att stå inne också (min stora häst gör ju det).

Lilla Skutt skrev:
Ett mått på om ventilationen är ok i stallet är att det ALDRIG skall vara fukt på fönsterrutor eller väggar ..om det är det är det inte ok. öppna dörren!!

Det kan jag ju säga att det gör i vårat stall. Om jag skulle lämna stalldörren öppen så skulle jag antagligen få veta att jag levde. Om det är 0 gradigt ute så stängsdörren. På natten är den alltid stängd för katternas skull ( det går illrar som bitter hål på dom) så det är svårt att ändra.

Jo... Vill ju egentligen ha på lösdrift.

Till alla: Nu så har detta blivit ett stort problem för mig. Ska snart avvänja fölis och då ska han gå med min vallack. I anslutning till paddocken så finns det ett ute stall. Kan jag nu låta dom två gå ute dygnet runt? Dom har stått inne sedan i slutet av oktober, men båda har rejält med vinterpäls. Vill ju ha möjlighet att rida vallacken, men man kan ju kanske ha täcke på honom när man har ridit?

Nå låter det som en jätte elak idé?

Nä, det tycker jag låter som en mycket bra idé! En häst fryser inte om den har fri tillgång till grovfoder och har någonstans att gå in om den vill. OBS! Jag vet att det finns vissa individer som kan frysa ändå, men dessa kan man ju lägga täcken på om man vill ha dem ute.
Som du själv skrev, så kan du ju lägga täcke på valacken om du vill det. De kommer nog bara att må gott av att gå ute ska du se. Har förresten själv 3 st shettisar som går på lösdrift. Jag bor i Skåne, vilket innebär att mina pållar sällan är torra, med tanke på den väderlek och luftfuktighet som vi har. Men de är aldrig blöta ända in på huden! Bara utanpå, så att säga. De har ju naturligtvis fri tillgång på grovfoder och ligghall. Trivs alldeles utmärkt, och mår jättebra!
Så gör du som du vill med gott samvete, och strunta i vad alla inskränkta människor tycker! Du känner ju dina hästar bäst, eller hur? Och du äger dem, så du bestämmer över dem! Ingen annan!

Mvh / Linda

Mmm det ända som jag anser är problemet är att det är en ganska tråkig hage där ute stallet ligger. (paddock med en liten utbyggnad där det står 1 träd). Det är dock den hagen som jag kan tänka mig att ha dom i på natten. Den andra vågar jag inte. (shettisföl som kallas hudini).

Ute stallet är toppenbra! Där kan man "förvara" deras vatten under natten för det är mycket sällan det blir minusgrader där inne (mycket sällan hästarna står där inne med för den delen).

Visst äger jag dom men jag är en sådan person som är ganska osäker och alltid vill ha råd ifrån andra och så självklart vill jag ju att det ska bli bäst för hästarna, vilket det inte är nu för fölet.

Jag hade nog lagt på ett täcke om hästen är blöt ända ner till huden.
Detta händer ju ganska sällan även om det regnat nästan en hel dag.
Snön brukar inte tränga ner i pälsen på samma sätt som regn.

En oklippt shettis blir faktiskt aldrig blöt intill huden.. de har en fenomenal isolering ..

Det flesta mindre stall har inga ventilationsfläktar.. om man då stänger dörren för att "vara snäll" blir luften dels för fuktig och ammoniakhalten blir hög, dessutom växer svampar o bakterier snabbt till i fukten..

Även om man har ventilationsfläktar i stallet så är det en hel vetenskap att få dem att funka på rätt sätt utan problem, då kan man inte öppna dörren hur som helst det stör "systemet"..
Men alltfler nybyggda stallar byggs med öppet upp till nock, dvs så mkt luftvolym som möjligt.. klippta hästar klarar utmärkt kallare stall med täcke på, värmen är det bara vi frusna människor som vill ha..

Frisk luft har aldrig skadat nån häst.. däremot små stallar med dålig o instängd luft..

Att man vill få upp värmen lite i stallarna på vintern beror mest på att vattnet inte skall frysa.. inte för att hästarna mår dåligt av kylan.
Tvärtom tycker jag hästarna föredrar kall vinter bättre än milda regniga..

:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 182
Senast: Wenniz
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 091
Senast: Lobelia
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Avel I vilka situationer använder ni täcke på era föl? Har ett sto som ska föla vilken dag som helst och har inte tänkt så långt just kring...
2
Svar
30
· Visningar
7 347
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka