Täcke nattetid under boxvila?

Riley

Trådstartare
Som rubriken lyder, ska man slänga på ett tunt innetäcke under nätterna på en häst som står på boxvila?
Hon står intill en dörr som nu står öppen dygnet runt, och jag är lite orolig för att det ska bli dragigt om natten blir kylig.

Hon går alltid otäckad dygnet runt under betet på sommarmånaderna, och har även så gjort fram tills nu. Men jag tänkte om det också blir en annan grej nu när hon står där hon står, s.a.s, och inte har någon möjlighet att knalla runt, knöka ihop sig med flocken eller dylikt.

Sv: Täcke nattetid under boxvila?

Absolut inte. Det ar ju sommar och hastar klara mkt mer an du tror.. De har ju inbyggd jacka med sin pals..

Hur tror du hastar i det vilda gor?? aker till narmaste affar och koper en pals nar det blir kallt?? Nej om du i stallet tanker att hasten ar ett DJUR och inte en manniska, kommer du ha en frisk hast..

Jag hade inte lagt på ett täcke

Hur tror du hastar i det vilda gor?? aker till narmaste affar och koper en pals nar det blir kallt??
Alltid fascinerande med människor som inte kan besvara enkla frågor utan att bli dryga. :)

Nej, och jag tror inte heller att hästar i det vilda ringer en veterinär för att tömma en hovböld, köper lite alsolsprit och lägger om sina svullna ben, eller skaffar lucern om de märker att de går ner i vikt. Ska man därför sluta göra det också?

CK och Neinor: Tack för svar.

Enkla svaret är ju när hästen fryser. Men försök tänka bort boxvilan, tänk dig att hon 'bara' står inne på natten. Och så täckar du när du skulle täcka för det (om du någonsin skulle det, alla hästar täckas ju inte)

Att äta ökar ju dessutom värmen, och hon är torr hela tiden. Så jag håller med om inget täcke nu, men om boxvilan blir lång, så är ett tips använda just det där med att 'tänka bort' dagen, och täcka inne när man 'ändå' skulle det.

Det är väl inte så dumt med ett tunnt täcke!! Din häst står ju alldeles stilla i sin box vilket ju inte kan jämföras med när hästen vistas i det fria då den kan hålla värmen på ett helt annat sätt! I natt hade vi 8 grader här! Dessutom kan den stå i drag vid dörren och det vet väl alla hästägare att det inte är ett dugg bra! Ett tunnt täcke skyddar ju även mot mygg och knott!! Den här frågan är alltid så trist att diskutera då vi har häst på så olika sätt!! Somliga hästar tycker att det är helt ok att gå runt i spöregn utan täcke medan t ex min häst blir helt olycklig och bara vill in!! Att ens ha en häst otäckad på ett sommarbete i de trakter där jag befinner mig är snudd på djurplågeri då det är en insektsplåga värre än värst! Detta skiljer sig ju från region till region och kan ju vara helt ok på en annan ort!! Det här med vilda hästar......! Vad som aldrig riktigt kommer fram i den här jämförelsen är framför allt - vi har inga vildhästar!!! Och, tro inte att en vildhästflock är intakt och alla hästar lever i godan ro och mår finfint!! Det är stora antal dödsfall bland vilda hästar av en mängd olika orsaker!!! Klä du på din häst ett tunnt täcke som skydd mot drag och bitande insekter om det känns bra för dig!

Fast ett tunt täcke gör inget alls för kyla, tvärtom. Och det var ju kyla och inte insekter som TS undrade över.

Ska man täcka mot drag/kyla räcker inte ett insektstäcke eller ett tunt bomullstäcke t ex.

Sen ska man ta med alla parametrar så det är bekvämare ligga ner utan täcke t ex.

Men mot KYLA finns ingen anledning att täcka nu. Insekter är en annan sak men det frågad eju TS inte om? Det har min dock dagtid, eller eksemtäcket (beror på hur han kliar) iom att det är djävulskt med flugor dagtid nu.

ått plus är inte vidare kallt för en häst, speciellt inte om man ser till att den har grovfoder att tugga i sig. Står hästen i stallet borde det ju räcka med vanlig spray mot insekterna, om det nu är så många i stallet.

Sen när är hästar -vilda eller ej- känsliga för drag? Har jag aldrig hört förut.

Och för att svara på frågan - tycker inte heller att du behöver täcka din häst. Som någon skrev så kan hon ju få mycket grovfoder så hon kan hålla sig varm på det sättet. Och även om vi börjat gå mot kallare tider igen är det verkligen inte kallt för en häst på natten än så länge. :)

Sen när är hästar -vilda eller ej- känsliga för drag? Har jag aldrig hört förut.

Hej!

När jag var liten kunde man läsa överallt att hästar inte ska stå i drag. Men jag misstänker att det draget som "räknas" är klart mer än vad som brukar uppmätas en vanlig sommardag.

Min tjej har just fått stå på box några dagar pga feber (oj så glad hon blev- INTE!), men jag tycker det är alldeles för varmt för täcke. Hon är arab och står naken inne året om (blir ca 0 grader i stallet som kallast).

/Lavinia, som försöker att inte dalta med sin älskling.. Just nu är det svårt..

Behöver en häst som nattetid som står still i hagen ett täcke? Nej, knappast - om den inte har det resten av dygnet.

Stora kontrollerade drag (öppen dörr t ex) är ju inget hästen är känslig för. Det är ju ventilation. Vårt fullblod, som är en känd fryslort, har engelsk box med öppet 24/365 ut mot gården. In mot stallet står stalldörren alltid öppen, vilket gör att han har fullt ventilerat hela året. När det blir kallt på vintern får han täcke, men att täcka nu på sommaren, inne, så länge hästen är frisk och inte har frossa är ju bara tramsigt.

Det ang drag är inte 'frisk luft i stor mängd', utan om du t ex ställer ett fönster och en dörr lite på glänt, och får ett 'koncentrerat' drag - SOM hästen inte kan flytta sig ifrån (viktigt).

Jag tror inte att du behöver täcka. Det är ju faktiskt sommar :)
Speciellt om hästen brukar vara naken, då ser jag ingen direkt anledning till att sätta på ett täcke.
Hästar klarar mycket mer än vad man tror.. min häst var ute dygnet runt när det var -30 grader i vintras, otäckad.

Ja, då förstår jag att det kanske inte är så bra, för någon överhuvud taget egentligen. Tyckte bara att de lät fel från början för jag tänkte ju precis som någon skrev att man kanske har stalldörren öppen 24/7 eller har engelska boxar :) Blev helt fel i mitt lilla huvud för det har man ju utan problem.

Mm, är ju inte bra för människor heller sånt drag. Tydligen är bilfönstren (på båda sidor) lite nedvevade en inte ovanlig orsak till nackproblem hos människor, påstår min naprapat iaf, och låter ganska logiskt.

Nu har pålle fått byta box till en där ena fönstret ska stå öppet på glänt under natten, plus att hon fortfarande har den öppna dörren alldeles intill: Ska jag täcka nu då? Det är inte direkt någon stor box heller utan håller väl precis minimåtten, så hon kan inte flytta sig från fönstret.

Men blåser det hos dig nu? Drag innebär väl att luften drar in från utsidan

Släng på ett tunt flugtäcke om du känner dig orolig

Jag hade inte täckt mina hästar, men de går alltid otäckta inne, även på vintern, och bara med tunna regntäcken ute om det regnar eller snöar. Är hästen van vid att ha täcke inne och är frusen av sig hade jag lagt på täcket, inte annars.

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka