Täcke för häst med kraftig hals?

fejt

Trådstartare
Jag har en nsv, 157 hög och lite större än genomsnittlig i rasen men ingen jätte. Han har dock väldigt maffig hals vilket gör att täcken som är lagom i kroppen blir trånga i halsen. Jag har tittat på Bucas Big Neck men tycker att det är dyrt. Om jag skulle kosta på mig det, är det någon som vet hur de är i strl? Han har haft ett Amigo i strl 155 som fortfarande passar perfekt, utom i halsen då. Vet ni något annat täcke för hästar med kraftig hals som kostar under 1000-lappen? Det är ett ofodrat regntäcke jag söker.
 
Halsen till min hästs Amigo-täcke (också 155) är JÄTTESTOR. Det råkar inte vara samma färg? Isf kan vi byta. :D

Tror vi har fått någon typ av felsydd hals för de skall nog inte vara sådär stora har jag konstaterat med hjälp av en annan tråd här på forumet. Den får nästan pålle att se ut som en ponny, vilket han ju onekligen inte är då han som sagt drar 155 i täcken. :laugh:

20150111_151041_54bad794e087c30d64492881.jpg

20150111_151720_54bad73a9606ee3c04d6110f.jpg
 
D
Jag har en nsv, 157 hög och lite större än genomsnittlig i rasen men ingen jätte. Han har dock väldigt maffig hals vilket gör att täcken som är lagom i kroppen blir trånga i halsen. Jag har tittat på Bucas Big Neck men tycker att det är dyrt. Om jag skulle kosta på mig det, är det någon som vet hur de är i strl? Han har haft ett Amigo i strl 155 som fortfarande passar perfekt, utom i halsen då. Vet ni något annat täcke för hästar med kraftig hals som kostar under 1000-lappen? Det är ett ofodrat regntäcke jag söker.
Var det ett Amigo XL han hade? Annars kan du testa det, de är större.

Jag hade samma problem med min gamle PRE med rejäl hingstnacke. Jag löste det genom att specialbeställa från Z täcket. De sydde upp med halsskärningen från ett 145 täcke och rygglängd på 130. Lite dyrare visserligen.
 
@ztsu
Jag var otydlig. Det är inte den lösa halsdelen som är för liten (har ingen) utan själva halsöppningen på täcket. Tack för svar ändå och jag förstår att du är intresserad av byte, din häst ser ut att ha ett extra täcke på halsen ;)
 
@karinstarin
Nej, inget XL. Jag har funderat på det men han är inte XL i övrigt så jag är osäker på hur passformen blir. Sy upp var en idé. Kanske kan sy in en kil på något sätt. Tack!
 
@ztsu
Jag var otydlig. Det är inte den lösa halsdelen som är för liten (har ingen) utan själva halsöppningen på täcket. Tack för svar ändå och jag förstår att du är intresserad av byte, din häst ser ut att ha ett extra täcke på halsen ;)

Haha, jag kan tydligen inte läsa :rofl:
 
Nordsvensken som står hos mig har också shires med vanlig hals, vi provade med halva hals, men blev alldeles för trångt!
 
Jag har en nsv, 157 hög och lite större än genomsnittlig i rasen men ingen jätte. Han har dock väldigt maffig hals vilket gör att täcken som är lagom i kroppen blir trånga i halsen. Jag har tittat på Bucas Big Neck men tycker att det är dyrt. Om jag skulle kosta på mig det, är det någon som vet hur de är i strl? Han har haft ett Amigo i strl 155 som fortfarande passar perfekt, utom i halsen då. Vet ni något annat täcke för hästar med kraftig hals som kostar under 1000-lappen? Det är ett ofodrat regntäcke jag söker.

Finns väl lite olika "förlängare" på marknaden sk chest extender (ibland chest expander?) Inte provat dem själv men ser fiffigt ut.
 
Min lilla har väldigt brett ansatt hals och blir "strypt" av det mesta, de som lämnar mest plats för hans hals är premier equines täcken, de lämnad frihet för halsen utan att för den delen glida bakåt utan de ligger kvar en bit framför manken så man slipper tryck :)
 
@fejt

Ja shires har prisvärda täcken. Dock har de ju många modeller så vet inte hur passformen skiljer åt, men de jag har är rejält tilltagna i halsöppningen. Minns inte vad nordisens täcke heter men det är ett av de billigare. Min har inte riktigt så grov hals som din ser ut att ha men han är ju några cm högre och bogspännena sitter inte på innersta utan det finns mer utrymme.
 
Tack för alla svar! Thermomaster fungerar inte. Shires verkar ju bra prismässigt, får kolla upp dem. @BillieJean och @Gelina, ser min ut att vara byggd som era ungefär? Chest Extender (?) är kanske värt att undersöka. Premier Equine hade jag inte hört talas om, fina!
Tack igen alla, här är han:

IMG_4045.JPG
Din ser lite grövre ut än den som går här, men på något täcke har vi satt på ett extra knäppe i det som finns för att de skulle bli lite mer plats.

Hoppas du hittar något bra!
 
Jag använder Amigo XL på min halvblodsvalack med rejäl framdel. Tycker att resten av täcket är hyfsat ordinärt i storlek.
 
Jag har en nsv, 157 hög och lite större än genomsnittlig i rasen men ingen jätte. Han har dock väldigt maffig hals vilket gör att täcken som är lagom i kroppen blir trånga i halsen. Jag har tittat på Bucas Big Neck men tycker att det är dyrt. Om jag skulle kosta på mig det, är det någon som vet hur de är i strl? Han har haft ett Amigo i strl 155 som fortfarande passar perfekt, utom i halsen då. Vet ni något annat täcke för hästar med kraftig hals som kostar under 1000-lappen? Det är ett ofodrat regntäcke jag söker.
Hittade du något täcke till slut? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 712
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 485
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 891
Senast: gylle
·
Utrustning Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D Men värre är det med min häst.... Hon är ett halvblod...
Svar
12
· Visningar
1 600
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp