Täcke eller inte täcke?

Maris_

Trådstartare
Min shettis går på lösdrift och har gjort så hela året nu. Hon har satt rejält med päls. Nu är det dock kallare än vad det varit under vintern, vi hade väl en svacka med kanske 10 minus innan jul, och nu är det nere i omkring -15 på nätterna. Hon har ju päls som sagt, men jag funderar ändå på om jag ska lägga på täcke på henne. Men jag vet inte vad som är bäst? Det är kanske jag som är sjåpig och fryser, och jag vet inte vad som är bäst för henne.

Vad skulle ni göra?

/ Maris

Sv: Täcke eller inte täcke?

hon klarar sig säker utan täcke. Kylan är ingen fara det är värre om det snöar och blåser samtidigt. Det går en massa små shettisa på lösdrift där jag har hästen och de klarar sig jättebra :D

Hej Maris!

Jag hade definitivt lagt på täcke (iaf ett vattentätt, behöver ju inte vara tjockfodrat) som den fjolliga hästägare jag är.
När de kryper neråt -15 kompletterar jag med ett extra ylletäcke på mitt fullblod! ;)

Jag hade däremot inte lagt på täcke. Med en kraftig päls reglerar hon värmen jättebra på egen hand. Lägger du på henne ett täcke kan hon inte resa pälsen som hon hade gjort otäckad och då får din omsorg motsatt effekt.

Tycker du ska låta bli täcket. Har hon gått utan så pass mycket klarar hon sig ändå. tror jag. Men du får väl se till hur HON uppfattar kylan..
Värre är det ju som sagt när det blåser. Kyla klarar ju hästarna rätt bra.
Och en shettis är ju tåliga i sig så..

Snälla Maris ;)
Hade du lika tjock yllekofta på dig som din ponny har, så hade du helst sluppit ha täcke. Det är ju vid den temperaturen som pälsen börjar vara till nytta! :) När det är varmare så svettas de ju snarare pga den tjocka pälsen...

Och by the way så har vi också närmare 15 minusgrader ibland nattetid och jag har inte täcke varken på halvblodsstoet eller fullblodsstoet, som har betydligt mindre päls än vad shettisarna har.

Läs det knoppan skrev en gång till förresten! :bow:
OM de tycker det börjar bli lite kallt så reser de upp pälsen och får en tjockare isolering. Lägger du på ett täcke så hindras alltså detta. Och är då täcket tunt så kan det snarare få en motsatt effekt, dvs att hästen fryser...

Hehe ok, det är nog jag som är sjåpig! :smirk:
Hon får fortsätta att gå utan täcke, hon verkar ju inte frysa, bara jag som blir lite orolig. Men päls, det har hon så det räcker och blir över. :love:

P1010069.jpg

/ Maris

Nej Maris, med den pälsen behövs inga kläder på.. :D

Jag har sett ett superbra citat en gång, minns inte var, men det stämmer minst lika bra på hästägare som på mammor:

TRÖJOR är sånt som mammor klär på sina barn när de själva fryser... :bow: :D

Snön på ryggen på din lilla sötnos är ett strålande bevis på hur välisolerad hon är. Om hon "läckte" värme så skulle snön smälta. Så där ser mina arabföl (förlåt, åringar... :)) också ut när det snöar. De fryser aldrig. På mammorna däremot så smälter snön. Där är det täcke på som gäller.

Carina på Silver Arabians

Förlåt, det skulle naturligtvis vara riktat till Maris!

Senast ändrad:

Ah, ja det med snön låter ju rimligt!

Ameo: Fniss, det stämmer nog det där ordspråket! :D

/ Maris

Lånar tråden
I natt så har det varit mellan -20 och -25 här och min häst står på kallstall. Igårkväll funderade jag på detta med täcke men beslöt mig för att hon mår bättre utan täcke och struntade i att lägga på det. Hästen är en korsning halvblod/arab och har en mycket tät päls men inte överdrivet lång. Hittills har jag aldrig sett henne frysa även om det varit riktigt skitväder ute och hon varit ute i det utan täcke.
Hästen har probelm med ryggen efter att ha gått omkull och borde därför ha täcke på sig men hon hatar täcken och spänner sig väldigt lätt om hon har på sig sådana.
Igår kväll fick hon 50% mer kvällsmat än vanligt just för att jag räknade med att det skulle bli kallt (6kg istället för 4kg) räcker det eller ska man ge mer?.
Hur mycket hjälper ett vintertäcke på en häst med tät päls egentligen? pälsen trycks ju ihop och hästen kan inte reglera värmen med hjälp av den vilket borde betyda att det bara är täcket som värmer eller hur är det :confused:

Jag ger hö på kvällen så han har hö hela natten. Så att det finns aningen lite hö kvar även på morron, då vet jag att han har haft att äta hela natten utran att behöva stå hungrig.
I början la jag in en och en halv bal, vilket är ca 7 kg, för att se hur mkt som behövdes. Det blev endel över så jag minskade lite och nu får han en bal(5 kg) om natten. Ibland äter han upp allt ibland lämnar han lite. Men det är aldrig "mycket" kvar, kanske nåt halvkilo om man skulle väga upp det.
När det är kallare får han ca 7 kg och det äter han upp.
Så lägg in så mycket hö så hon har kvar lite på morron om du har möjlighet till det, tycker jag!
Jag har kallstall och heller inte täcke på min häst(spårklippt) och det funkar med honom, det drar ju inte i stallet heller så han blir inte spänd av det tex.
För mej funbkar det iaf.

Åh så söt! :love: Det är något visst med shettisar!
*ursäkta, har inte med inlägget att göra*

Finns vinds- och regnskydd och ordentligt med käk skulle jag inte heller oroa mig för en väl bepälsad häst i vinterkyla.
Framförallt skulle jag inte täcka med tunt täcke! Då plattar man till pälsen så att den inte kan fungera lika isolerande som annars, samtidigt som man inte ersätter pälsen med annan isolering. Ska täcke på mot kylan ska det vara isolerande. Tunna täcken har jag bara mot regn och blåst.

Bygger vidare lite på den här tråden.
4 av mina hästar är helklippta.
Natten som gick hade vi -23, och vi har kallstall. Jag täckar med dubbla täcken under natten och vid utsläpp på morgonen är det - 15. Jag släppte ut dom med dubbla täcken, men mitt på dagen var det bara -2 och gassande sol. Visserligen andas ju täckena, men det känns ändå inte bra.
Vad är egentligen värst? För lite täcke på natten i -23, eller för mycket täcke på dagen i -2? :confused:
Åh vad jag önskar att jag inte behövde klippa dom. :crazy:

Mina hästar går på lösdrift och har sällan täcke.
Se till att hästarna har ordenligt med stråfoder.
Hästar som ej är klippta har en bra naturlig isolering utan att behöva täcke.
Det kan man se när det är riktigt kallt för då ligger snön/frosten kvar på ryggen utan att smälta bort.
Täcke kan behövas ibland som tex när de är riktigt blöta inpå skinnet
(om det är blött och i flera dagar och temeraturen ligger runt 0)
Då använder jag endast regntäcke med fleecefoder eller liknande.
/ Nanne :banana:

Hej!

Shettisar är tåliga och de klarar sig bra utan täcke. Vid vissa tillfällen kanske täcke kan vara bra men som sagt i första hand utan!

Nu tänkte jag lägga in en fråga och hoppas att det inte gör något...

Jag har ju ett äldre varmblod som är sällskapshäst och då mest går i hagen. Hon sätter lite päls och det verkar inte som det räcker. När det är runt -20 grader brukar hon springa runt och sedan stå och trycka inne i den vind/regnsyddade hallen. Blir allmänt orolig. Men om jag lägger på ett täcke lugnar hon ner sig och kan vara "ute och gå" i hagen istället för att stå och frysa. Kan det vara så att hon behöver ett täcke trots "vinterpälsen"?
När det snöar och är kallt ligger snön kvar på fjordingen och shettisen men på henne smälter den så det blir ju lite obehagligt. Kommer nog att ha på det lite tynnre regntäcket iaf då hon verkar uppskatta det.

M. v. h. Lisa

Det var någonstans ett tips om en bra länk som jag stoppar in här med: från Folksam, om kyla och hästens värmereglering.

Det är alltså inte kylan i sig som är värst för hästen, utan blåst och regn. Hästen kan alltså vara i större behov av täcke när det är runt noll grader, disigt och småblåsigt, än när det är -15 grader och sol. Det gör också att behovet av täcke i stall, även kallstall, minskar, eftersom där är lä. Mer foder och tuggtid hjälper också hästen att hålla värmen.

Däremot framgår i artikeln, som jag hävdat i en tidigare tråd, att klippta hästar inte alls har samma möjlighet till skydd som oklippta. De ska alltså täckas. Men rekommendationen är ett lätt isolerande täcke i kallt stall, och varmare täcke ute i hagen.

Till Knoppan:
4 av mina hästar är helklippta. Natten som gick hade vi -23, och vi har kallstall. Jag täckar med dubbla täcken under natten och vid utsläpp på morgonen är det - 15. Jag släppte ut dom med dubbla täcken, men mitt på dagen var det bara -2 och gassande sol. Visserligen andas ju täckena, men det känns ändå inte bra.
Vad är egentligen värst? För lite täcke på natten i -23, eller för mycket täcke på dagen i -2?
I ditt fall låter det i och för sig som om det var ganska varmt mitt på dagen, med sol och allt, och då kan det nog räcka med ett isolerande / värmande täcke, dvs samma beklädnad som på natten. Iallafall om de har något att tugga på också, så de har hjälp med att hålla värmen.

Till _L_ :
Jag har ju ett äldre varmblod som är sällskapshäst och då mest går i hagen. Hon sätter lite päls och det verkar inte som det räcker. När det är runt -20 grader brukar hon springa runt och sedan stå och trycka inne i den vind/regnsyddade hallen. Blir allmänt orolig. Men om jag lägger på ett täcke lugnar hon ner sig och kan vara "ute och gå" i hagen istället för att stå och frysa. Kan det vara så att hon behöver ett täcke trots "vinterpälsen"? När det snöar och är kallt ligger snön kvar på fjordingen och shettisen men på henne smälter den så det blir ju lite obehagligt. Kommer nog att ha på det lite tynnre regntäcket iaf då hon verkar uppskatta det.

Det är kroppens innehåll som alstrar värme, och kroppsytan den far ut genom. Tunnare, lättare hästar har därför lättare att frysa än lite massivare hästar, där ytan är ungefär lika stor. Pälsens förmåga till isolering skiftar också - att snön smälter på ryggen är ju ett tecken på att värme sipprar ut och isoleringen är dålig, vilket gör hästen kall.

Det är ju hästens reaktion som är det viktigaste att ta hänsyn till. Beteendet med att ömsom springa, ömsom kura, "stå och trycka" låter som om hon fryser. Eftersom hon blir lugnare med täcket tycker jag självklart att du ska täcka. Jag hade valt ett lätt värmande vintertäcke, för ett tunt regntäcke hjälper dåligt mot kyla, det bara plattar till pälsen och minskar isoleringsförmågan. Det kan hjälpa mot blåsten däremot, så blir hon lugnare av regntäcke är det nog inte kylan i sig hon har problem med, utan vinden.

Alternativt kan du prova att ge henne lite mer att äta, för det hjälper också till att hålla värmen. Har de fri tillgång på hö och / eller halm i hagen? Vid -10 bör man öka högivan ca 2-2,5 kg enligt artikeln, så -20 borde kräva drygt 3,5 kg extra.

Vad jag menar är att jag har dubbla täcken när jag släpper ut om det är 15-20 gr kallt på morgonen. Mitt på dan blir det aldeles för varmt, men det finns ingen som kan klä av dom.
Inte kul att välja mellan att frysa på morgonen eller vara för varm på dagen.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?