Sv: Täcke eller inte täcke?
Det var någonstans ett tips om en bra länk som jag stoppar in här med:
från Folksam, om kyla och hästens värmereglering.
Det är alltså inte kylan i sig som är värst för hästen, utan blåst och regn. Hästen kan alltså vara i större behov av täcke när det är runt noll grader, disigt och småblåsigt, än när det är -15 grader och sol. Det gör också att behovet av täcke i stall, även kallstall, minskar, eftersom där är lä. Mer foder och tuggtid hjälper också hästen att hålla värmen.
Däremot framgår i artikeln, som jag hävdat i en tidigare tråd, att klippta hästar inte alls har samma möjlighet till skydd som oklippta. De ska alltså täckas. Men rekommendationen är ett lätt isolerande täcke i kallt stall, och varmare täcke ute i hagen.
Till Knoppan:
4 av mina hästar är helklippta. Natten som gick hade vi -23, och vi har kallstall. Jag täckar med dubbla täcken under natten och vid utsläpp på morgonen är det - 15. Jag släppte ut dom med dubbla täcken, men mitt på dagen var det bara -2 och gassande sol. Visserligen andas ju täckena, men det känns ändå inte bra.
Vad är egentligen värst? För lite täcke på natten i -23, eller för mycket täcke på dagen i -2?
I ditt fall låter det i och för sig som om det var ganska varmt mitt på dagen, med sol och allt, och då kan det nog räcka med ett isolerande / värmande täcke, dvs samma beklädnad som på natten. Iallafall om de har något att tugga på också, så de har hjälp med att hålla värmen.
Till _L_ :
Jag har ju ett äldre varmblod som är sällskapshäst och då mest går i hagen. Hon sätter lite päls och det verkar inte som det räcker. När det är runt -20 grader brukar hon springa runt och sedan stå och trycka inne i den vind/regnsyddade hallen. Blir allmänt orolig. Men om jag lägger på ett täcke lugnar hon ner sig och kan vara "ute och gå" i hagen istället för att stå och frysa. Kan det vara så att hon behöver ett täcke trots "vinterpälsen"? När det snöar och är kallt ligger snön kvar på fjordingen och shettisen men på henne smälter den så det blir ju lite obehagligt. Kommer nog att ha på det lite tynnre regntäcket iaf då hon verkar uppskatta det.
Det är kroppens innehåll som alstrar värme, och kroppsytan den far ut genom. Tunnare, lättare hästar har därför lättare att frysa än lite massivare hästar, där ytan är ungefär lika stor. Pälsens förmåga till isolering skiftar också - att snön smälter på ryggen är ju ett tecken på att värme sipprar ut och isoleringen är dålig, vilket gör hästen kall.
Det är ju hästens reaktion som är det viktigaste att ta hänsyn till. Beteendet med att ömsom springa, ömsom kura, "stå och trycka" låter som om hon fryser. Eftersom hon blir lugnare med täcket tycker jag självklart att du ska täcka. Jag hade valt ett lätt värmande vintertäcke, för ett tunt regntäcke hjälper dåligt mot kyla, det bara plattar till pälsen och minskar isoleringsförmågan. Det kan hjälpa mot blåsten däremot, så blir hon lugnare av regntäcke är det nog inte kylan i sig hon har problem med, utan vinden.
Alternativt kan du prova att ge henne lite mer att äta, för det hjälper också till att hålla värmen. Har de fri tillgång på hö och / eller halm i hagen? Vid -10 bör man öka högivan ca 2-2,5 kg enligt artikeln, så -20 borde kräva drygt 3,5 kg extra.