täcke efter klippning?

Seabaz

Trådstartare
Ska klippa min häst snart för första gången.
Hästen är 6 årig connemaravalack.
Han står inne på natten i samma stall som ca 10 andra hästar, ganska litet stall så jag kan tänka mig att det bli gaanska varmt på natten.
Det är stenväggar. Bra ventilation osv...

Ska hästen ha täcke på sig inne på natten?
Ute på dagen?

Det är en täckesklippning jag ska göra så ganska mycket päls får han ju ha kvar.

Just nu har jag
fodrat regntäcke
tunnt ickefodrat regntäcke
fleecetäcke

Om han inte behöver täcke inne tänkte jag ha det fodrade regn ute.
Men tror ni han behöver täcke inne tänkte jag ha fleece inne och sedan tunna regntäcket över det ute?

Det ingår bara en täckespåtagning ELLER avtagning i stallhyran.
Och av med täcke kan jag ju göra själv då jag eller medryttaren är där varje dag.

Vad tror ni? Hästen är ganska härdad men han har aldrig varit klippt förut och jag vet inte hur han reagerar på det.....

Eller borde jag införskaffa något täcke i annat material än fleece att ev. ha under?

Sv: täcke efter klippning?

alltså detta är nu. när det blir kallare har jag även vintertäcke... och då kan man ju ha något under det med...

Skulle inte kunna tro han behöver täcke på nätterna, det är ju rätt stilla luft i stallet så...dessutom vra ju stallet rätt litet.

Sen skulle jag ta det fodrade regntäcket ute. Nu i början det ofodrade kanske om det är skapligt varmt hos er. Eller soliga dagar.
Har haft min klippt som du tänkte klippa och han har aldrig behövt nåt under vintertäcket. Men det beror ju på, från häst till häst med.

Senast ändrad:

Än så länge behöver du säkert inget täcke inne om nätterna, det är trots allt rätt varmt. När jag klipper min så brukar han få ha ett tunnt bomulls alt fleecetäcke inne och fodrat regntäcke ute så länge det inte är minusgrader sen får man sätta på lite varmare täcken. Du får väl vara lite observant kanske be andra om hjälp att säga till dig om de ser att din häst verkar frysa. Tänk på att det går åt energi för hästen att hålla sig varm så börjar den magra av utan anledning så kan du ju misstänka att den fryser.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka