Täcke av eller på

P

patty

Enligt några polare från grannstallet så har jag varit tillfälligt sinnesförvirrad i två dagar nu. Anledning: Jag har släppt ut mina hästar utan täcken......!!!
Strålande sol, 0-10+ (beroende på tid på dagen), vindstilla, massa mat i hagen. Är jag verkligen så hemsk?
Tyckte de kunde få gå ut i solen och gotta sig, lufta pälsen och klia av sig lite. Försökte framår eftermiddagen gå ut och lägga på gammeltanten (25 år) ett täcke. Hon tittade på mig som om jag vart dum ihuvudet och drog, lämnade tom höhögen.
Dan efter tog jag även av täcket på 6-åringen (50% fullblod) och så som hon busade och levde rövaren har hon nog inte gjort på hela vintern. Kan tillägga att ingen av dem stod vid grindhålet och ville in som vanligt heller fast det hade börjat krypa ner mot minus.
Ingen av dem är klippta fast lillan har ju inte överdrivet med päls.
Tycker väl inte att det jag har gjort är sååååå fel, eller?

Sv: Täcke av eller på

håller med dig!
Jag ska klä av min grabb täcket, åtminstone någon dag, så snart vi har flera plusgrader ute igen. Förhoppningsvis ändå lite snö kvar så han kan rulla sig "ren"...

Jag tycker du gör helt rätt! Det har blivit lite väl hysteriskt med att hästarna alltid ska ha täcke, tycker jag. Nu baehövre som ju också så mycket sol dom kan få efter den här tråkiga vintern. Det är är ju genom huden hästen producerar D-vitamin, så det är bättre ju mer hud som får solen på sig. Hästar som inte är klippta har ju också förmågan att "resa upp" hårremmen för att hålla värmen.
Stå på dig!

Jag har gjort precis som du senaste veckan, jag har hästarna på lösdrift men dagtid har jag plockat av täckena när det varit vindstilla, plusgrader o sol.
De behöver ju få lufta pälsen o få solljus på sig.
När kvällen o minusgraderna kommit klär jag på dem igen och det utan protester.

Är dom oklippta så är det ju ingen fara, jag tycler du gjort helt rätt. :)
Nu är mina klippta, men hade dom varit oklippta så hade dom fått vara utan täcke då det är sol och + grader.

Om du är tillfälligt sinnesförvirrad vad är då jag. Novan har gått utan täcke hela vintern förutom vid regn, snö eller stark blåst. Förutom detta så står hon på kallstall så han har inte kunnat värma upp sig nattetid heller. Trots denna "misskötsel" så har hästen mått kanonbra, frisk, glad och possitiv. Hon har mig veterligen inte frusit en enda gång under hela vintern.
Om du är tillfälligt sinnesförvirrad så måste jag vara totalt rubbad som släpper ut en "stackars" häst som är 50% arab utan täcke.

Jag gör det idag igen....! Skönt att det finns fler som jag.
Har i alla år alltid haft täöcke annars men då har hästarna varit klippta och i full gång. I år har de varit i vila pga olika anledningar men ändå täckade vid dåligt och kallt väder. Men när jag själv kastade kläderna häromdagen så.....

*räcker upp handen* En till som är sinnesförvirrad, fast jag faller ibland för grupptrycket. Mitt fullblod fick gå utan täcke i lördags när det var sol och vindstilla runt 0. Det första han gjorde var att slänga sig ner i snön och rulla. Tyckte mig se hur han riktigt njöt! Nu har jag bytt till ofodrade regntäcket mest för syns skull så de andra i stallet inte ska tycka att jag är en djurplågare :o

Jag är också drabbad. Jag har tvås tycken soms ka hållas vaaaaarma och vältäckade. Oklippta iofs men de ska verkligen hållas snudd på övertäckade av muskulära skäl.

Båda två har ett antal dagar senaste tiden setts lalla runt utan täcke, rulla sig i snön och sooola. Det kan ha något samband med den uppenbart förvirrade matte som fint sätter på täcken vid utsläpp och sen vid lunch ses smygandes i buskarna kring hästhagen och innan man vet ordet av PLOCKAT av täckena. Samma matte har på eftermiddagen setts smyga runt med nämnda täcken i samma buskar för att sätta på täckena igen. Så det är riktigt illa här.

Och den här matten är så förvirrad så hon skulle slitit räckan även om de varit helklippta. När det varit vindstilla och solen legat på har vår kökstermometer visat plus SJUTTON grader =)

Och mina går ute nu, två minus, vindstilla,s ol och tempen på väg upp.

Senast ändrad:

Samma här, jag har fullblod och låter henne gå utan täcke på dagarna nu när det är fint. Hon är inte klippt så det är inga som helst problem.
Vi klemar nog lite för mycket.

Jisses, då är jag ständigt sinnesförvirrad som aldrig har täcke på mina hästar :smirk: Dessutom har vädret varit förmånligt att dom kunnat gå ute och beta större delen av vintern i år. Endast vid dåligt väder och hård blåst tas dom in och deras hage är 2,5 hektar med skog och skydd. Jag har halvblod för dagen. Visst ser dom ut som "raggsockor" men det ska mycket till för att dom ska frysa. Fri tillgång till grovfoder och bra kraftfoder är a-o. Dom tränas 4 ggr i veckan under vintern. :cool:

Min har gått utan täcke hela vintern vid fint väder - och tro det eller ej, han lever! Jag går bara och väntar på att bli anmäld för vanvård...

Alexandra_W skrev:
Samma matte har på eftermiddagen setts smyga runt med nämnda täcken i samma buskar för att sätta på täckena igen. Så det är riktigt illa här.
.
Haha :rofl: Ser det framför mig men lyckades du???
Jag gjorde ju inte det med gammeltanten. Sen den dagen när jag kom konkandes med täcket så är hon ruskigt misstänksam så fort jag kommer ut i hagen. Har precis kommit hem från stallet där jag har tillbringat nästan en timme ståendes och se hur allihopa hade fullständigt fnatt i vårsolen. Så hädanefter (om det inte är nödfall) så kommer jag ta det där med täcke med en nypa salt. Och mina hästar säger... :banana:

Jag gör så när solen börjar värma på dagarna att de får ha täcke på morgonen om de är i träning så åker det av när solen börjat värma och så går de utan tills de går in.
De mår sååå bra av det.
Då har jag travhästar i tävlingskondition ofta klippta, men jag klipper oftast jaktklippning.
När solen ligger på i hagen på morgonen så lägger jag frukosten i solen så står de där och njuter.
De tycker ocskå det är skönt med sol

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka