Täcka med nu?

kvandi

Trådstartare
Om man helklipper sin häst nu, vad för tjocklek bör man ha på täcket? Här i Halland ligger dagstemperaturerna på 15-17 grader och nätterna alltifrån 5-14grader ( hästen i min fråga går i lösdrift dvs ute även nattetid)

Önskar att det hade funnit täcken med 100gr foder över ryggen men ofodrat resten... Känns som om 100gr är för mkt dagtid men ofodrat för lite på natten? Har inte möjlighet att byta täcken alla dagar tyvärr...

Sv: Täcka med nu?

Kan ju tillägga att jag vill helklippa för att sadeln glider när pälsen blir för lång(vi snackar islandshäst med typ 3-4cm lång vinterpäls), annars hade jag givetvis lämnat pälsen på hela ryggen!

Beror lite på hur frusen hästen är, men det blir himla svårt att täcka nu om du inte kan byta täcke. Är det soligt blir det 15 grader på dagen och ner mot noll på natten. Antigen kommer den bli för varm på dagen eller för kall på natten.

Om det är fint väder så har mina hästar nu på sig ofodrade regntäcken på dagen och tunnare thermotäcken på natten. De är frusna, en klippt och en med sommarpäls, och den ena har dessutom lätt att falla ur så de får absolut inte frysa.

Du får försöka välja mellan 100g och ofodrat på bakgrund av om hästen brukar vara frusen och vad som är värst för just din häst, att vara lite för varm på dagen eller frysa på natten.

Jag har oxå lösdrift hemma, och jag håller med om att det är svårt med val av täcken just nu, och som det alltid blir när temperaturerna dag och natt skriftar väldigt mycket.
Min häst är inte klippt än iofs, men ganska känslig. Jag är för tillfället väldigt nöjd med mitt nyinköpta Bucas Irish Turnout som är fodrat med 50 gram! :)
Det håller honom varm på natten, och även om det är soligt och fint på dagen blir han inte för varm. För så tycker jag det kan bli med fleecefodrade täcken, de är ofta rätt tjocka och jag tycker det känns som de blir mkt varma såna här dagar.

Min häst är helklippt och går just nu med sitt 100 gr HW Rambo duo. Hon har inte blivit för varm under det.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 397
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 376
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Snurre
·
Hästvård Funderar på att helklippa (eller, ja kanske betecknas som jaktklippning - spara huvud, ben o under sadeln). Häst svettas kopiöst vid...
2
Svar
30
· Visningar
4 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar