Tacka ja till att bli medryttare eller ej?

E

emma_sthlm

Jag har ridit på ridskola i 7 år, till det att jag var 14, därefter lite sporadiskt.

Jag har så länge velat ta upp ridningen igen, och letat efter medryttarhäst utan vidare resultat eftersom jag är ganska ringrostig på många plan.

Men nu har jag blivit medryttare till en härlig Arab-valack, också f.d galopphäst.
Ägarna var jättenöjda med mig trots att jag har mycket att ta igen.
Min styrka när det gäller ridning är att jag är väldigt lugn och sansad, flippar t ex ur om hästen får för sig att dra iväg och jag är lyhörd till hästen och lär mig snabbt hur man ska handskas med den.

Men nu till problemet, det är en unghäst och trots att jag är ringrostig och emellanåt tafatt så gick det bättre än jag någonsin kunnat förvänta mig.
Jag kände mig jättesäker i sadeln MEN jag klarar inte av galoppen.

Det går fruktansvärt fort och jag har inte riktigt hittat balansen ännu, det går inte att få hästen i en sansad galopp utan är det galopp så är det full rulle som gäller.
P g a mitt lugn så kunde jag ändå hantera det väldigt bra trots att jag var rätt skraj om jag ska vara ärlig, jag högg tag i manen och lyckades slutligen få stopp på hästen genom att luta mig bakåt, hålla mig sansad och ignorera rädslan.

Somsagt, allt annat gick kanon, även om jag inte är en stjärna, men hur blir det med galoppen och min usla balans? Kan jag klara det om jag tränar och lär känna hästen mer?
Kan jag tacka ja trots detta?

Tacksam för svar!

Sv: Tacka ja till att bli medryttare eller ej?

Ja! Galoppen blir bättre när hästen blir starkare också, eftersom du har det lugn du beskriver så är jag övertygad om att du fixar det. Om du sen är typen som vågar be om hjälp och råd om det kör ihop sig så är förutsättningarna ännu bättre.
Ge det ett försök iaf.

Be ägaren att stå på backen och instrurera dig när du rider.
Jag är helt övertygad att du kommer klara det här :laugh:
Du behöver bara tid och övning och det tar ett tag innan man rider in sig på häst......du fixar det här :bump:....Lycka till och njut av din medryttarhäst.

Ja, det tycker jag verkligen!
Som Gimlan säger, dels blir det bättre när hästen blir starkare (och du mindre rostig), och kan du dessutom ta hjälp av kunnig "markpersonal" så kommer det gå super.

För.. fyra (?) år sen när jag fick min första medryttarhäst, var jag också ganska ringrostig, hästen var ganska ung och i huvudsak "skogsriden", dessutom sommartjock. I början var traven framtung och i 390 knyck, och galoppen ska vi inte tala om. Den var något slags hoppande/skuttande/bockande. Den var iaf. omöjligt för mig att sitta i, man fick vara glad om det gick att styra hyfsat.
Jag var ingen stjärnryttare då, och är fortfarande ingen, men jag och hästen växte ihop, lärde oss av varandra och tränare, och blev starkare.
Efter ett år tillsammans var vi ett helt annat ekipage. Galoppfattningar gjordes för enbart säteshjälper, och jag hade stenkoll på vartenda språng som togs, bara för att nämna ett exempel.

Hoppas ni kommer att trivas och ha kul ihop
Lycka till :)

Vad kul att alla är så positiva :)

Jag vill ju helst inte låta chansen passera, jag inser nu att jag har så sjukt mycket att lära, allt från hantering, hästens signaler och ridningen som jag har tappat, men både ägare och min ridkompis är oerhört hjälpsamma och inte alls dömande så det känns jättebra att be om hjälp (jag frågar om precis allt jag är osäker på :D)

Har ni några konkreta tips på hur man gör i en s.k fullt-ös-galopp?
Jag får bäst balans av att luta mig långt bakåt men innan jag nått mitt "balansläge" är det väldigt darrigt vilket gör att jag är i riskzonen att flyga av som en liten vante.

När jag står upp känns det som att han ser det som ett klartecken att fara iväg ;) det hade nog varit kul om jag också kan njuta av farten istället för att be till gudarna att jag kommer hem med alla kroppsdelar hela.

Det låter som en guldläge, hoppas du och ägarna fortsätter ha en god relation :)

Vad gäller galoppen skulle jag nog inte galoppera så mycket öht i början. Det låter som om hästen inte är så stark än och då är det bättre att bygga styrka (samt öva upp din egen styrka och kontroll/tajming) i skritt- och travarbete.
Visst ska man kunna "busgaloppera" utan större krav, men har man ingen kontroll, som du själv skriver, är det ju inte kul, och okontrollerad flänggalopp är aldrig särskilt produktivt.

När ni börjar galoppera, så gör det ur kontrollerad skritt/trav (vilket som går lättast/känns bäst), och galoppera bara en kort sträcka, inte längre än att du känner att du kan behålla kontrollen hyfsat.
Du skriver att du vill lua dig bakåt i galoppen, men om du lutar dig för långt bakåt i galoppen är risken att du (omedvetet) driver på/skjuter fram hästen, och därmed får motsatt verkan. Slappna av i benen, sitt djupt, tungt och rakt.
Iom att hästen inte är så stark än så är det bra om du kan få upp rumpan ur sadeln så fort det går att göra utan att kontrollen försvinner helt. Stå i en relativt rät lätt sits, med låg tyngpunkt, korta tyglar och ett grepp i manen.
Bryt av innan han börjar rusa.

Har du möjlighet att plocka ut/åka till tränare lite då och då tror jag att det skulle vara guld värt för både dig och hästen. :)

Lycka till

Jag har precis börjat rida igen, och jag har ett tips just för balansen. Det beror dock på hur stadig hästen är. Men jag skrittade barbacka mycket i början. Det har verkligen gjort underverk för min balans, även om den är långt från bra så känns det otroligt stor skillnad.

I övrigt håller jag med Stefffie, vänta med galoppen tills du känner att du kan kontrollera den. Ta skritt och trav i början så du kommer in i det mer innan ni börjar med galoppen. :)

Tack för alla tips! Jag ska göra som ni säger och vänta med galoppen tills jag känner mig mer säker.

Jag vill verkligen komma igång med ridningen igen och lära mig "på riktigt", jag lär väl bombardera det här forumet med frågor ;)

Det låter klokt. Gör gärna så att du rider för någon ibland, för man har lagt av sig. Det är småsaker man hela tiden måste korrigera, men det går fort att bli bättre. :)

Låter som att ni blir ett härligt ekipage! Det låter klokt att vänta med galoppen tycker jag med. Du kan ju eventuellt hitta nånstans att träna lite galopp under tiden tills tiden är mogen att galoppera med medryttarhästen för att hitta din egen balans och en bra sits i galoppen för då underlättar du ju för den här hästen när du väl ska galoppera med den. Ta exempelvis några privatlektioner på en ridskola där du kan galoppera på en häst med stadig galopp och få lite sits- och balanstips. Lycka till med den här medryttarhästen!

Det som jag tycker är bäst är att bli longerad i alla gångarter, antingen på medryttar-hästen eller en annan så att du får träna balans och sits mer! Sådant ger väldigt mkt, dessutom ser den som longerar va du eventuellt behöver träna på! :D

Lycka till! ;)

Du har juh fått många bra svar här redan.
Ville bara lycko önska!
Som fd galopp häst kan jag förstå att det ligger mkt krut i han där :)

Tack för att ni tar er tid att svara :) har verkligen fått massvis med användbara tips här i tråden.

Denna veckan ska jag rida igen - och skippa galoppen ;)

Jag har en kompis som går ridgymnasium och har många års erfarenhet, jag har utsett henne till min ridlärare, jag behöver alla råd jag kan få.
Det är bra för henne kan jag bombardera med alla "korkade" frågor, jag tycker det är bättre att jag frågar om allt jag undrar istället för att vara osäker.

Men i slutändan är det ju jag som måste lita på min egen känsla.

Jag tänkte införskaffa en säkerhetsväst, med tanke på min pigga häst och min kassa balans, vad tror ni om det?

Jag tänkte införskaffa en säkerhetsväst, med tanke på min pigga häst och min kassa balans, vad tror ni om det?

Alltid ett bra förslag! Hitta en som är bekväm och stå ut i den tills du vant dig. I början är det stelt men efter ett tag ger den stadga och ökad trygghet. Jag rider aldrig utan min. :)

Skaffa en väst! Jag borde ha en, har bra balans men en märr med egna ideér, gruset har varit nära både en och två gånger... Men känns jävligt korkat att inte ha en, jävligt enkel grej för att slippa undan lindrigare om man smakar på gruset nån gång.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar