Täcka hö med halm??

Z

Zolitary

Jag ska täcka mitt nya hö med halm, är det någon som vet hur tjockt halmlagret måste vara, kan man lägga kakor eller måste man täcka med hela balar? Är det bäst att salta på höet också? hur mycket tar man då?

Sv: Täcka hö med halm??

Det är lämpligt med hela balar.
Om du skall salta eller inte beror på om det redan är fuktigt eller om det är torrt.

Om det är torrt så drar ju saltet till sig fukten och det bli ju sämre.

Det översta lagret är lite fuktigt av uteluften men själva höet är ordentligt torkat.

Jag ska alltså ta bort det ytterlagret innan jag halmar o ev saltar.

men är höet alltså torrt så saltar jag inte?

Om det var mitt hö, så skulle jag börja med att fodra med det fuktiga höet och sedan täcke det torra utan att salta.
Och mitt hö brukar inte mögla.

Men skynda dig att täcka på en gång.
Du kan i princip ta en fuktig bal och byta mot en halmbal vart efter.

Det är mögel-år i år.
Fuktigt och varmt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar