Tack och farväl, Lilla Röd

För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil.
Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden. Och jag tänkte att när jag hade möjlighet att göra en sån sak så - varför inte? Jag var ändå på gång att byta ut den dåvarande bilen och den nya bilen jag beställde var ändå den billigaste bilen man kunde köpa som ny.

Det visade sig att den enda bil jag hade möjlighet att köpa fabriksny i mitt liv var ett riktigt måndagsexemplar. 😄
Ja, vad ska man göra åt det? Det är ju inte något man kan styra över direkt. 🤷‍♀️

Det började nästan direkt med att nån vital komponent i bilen gick sönder, sedan fortsatte det så. Alltid var det nåt som gick sönder. I början kunde jag lämna in på garantin, men det var förstås rätt bökigt att hålla på och lämna in bilen på verkstad hela tiden. Efter garantiperioden fick min bilmeckarintresserade dåvarande man rycka in. Jag tror att han bytte i stort sett varenda komponent av bilen.

Att avgasröret ramlade av var standard – det skedde ungefär vartannat år. Jag blev luttrad och van vid att stanna mitt i rondeller eller på landsvägar (eller var det nu bestämde sig för att ramla av) och kliva ut och plocka upp avgasrör… 😄 Liksom lös problemet bara. 😄

Efter 13 år så brakade hela motorn ihop. Men jag måste ändå säga att bilen hade nån form av hyfs i kroppen i alla fall. Motorn pajjade mitt på en motorväg, men den tog mig hostande och hoppande i max 40 km/h hela vägen hem ändå. Det tackar jag förstås för! 🫶

Jag är en sån person som upplever världen lite annorlunda. T ex så har bokstäver och siffror färger för mig, och en annan grej är att jag uppfattar personligheter även hos saker. Så mina bilar har definitivt personligheter! Alla mina bilar får namn efter sin personlighet, och jag får en personlig relation till varje bil jag har.

Efter att måndagsexemplarsbilen (som f.ö. hette ”Ponnyponny”) hade brakat ihop så köpte jag en likadan fast begagnad och ett år nyare. Jag gillade ändå konceptet med modellen, och där jag var i livet just då behövde jag bara en billig bil snabbt. Jag gav 30’ och tänkte att håller den ett år är jag nöjd. Det var mitt första möte med Lilla Röd (eller Lilla Ros, som hon också heter).

Skillnaden mellan dessa två bilars personligheter beskrivs nog bäst med nedanstående bild. Gissa vem som är vem… 😁
Skärmbild 2024-08-02 105521.jpg


Lilla Ros var Ponnyponnys raka motsats. Den bilen bara gick och gick och höll och höll och gjorde aldrig nåt väsen av sig. Försynt, artig och pålitlig. Tidigt i år, när jag haft bilen i 4 år och den överlevt Ponnyponnys livslängd med 3 år, började det plötsligt bli svårt att lägga i ettans växel. Jag hittade en workaround och tänkte inte så mycket mer på det.
Sedan fick jag nyligen genom bekantas bekanta plötsligt ett erbjudande om att köpa en likadan bil av samma märke och modell men flera år yngre och väldigt många mil mindre. Jag hade inte tänkt att köpa någon bil men fick känslan av att jag kanske borde passa på.

Och nu för någon vecka sedan har Lilla Ros gett upp. 😢 Min pålitliga försynta trofasta kompis! Hon fick en dödsdom när jag var på besiktningen, och på väg därifrån, som bara för att förstärka budskapet ytterligare, så pajjade ännu fler delar. Allt på en gång.

Det känns väldigt ledsamt att behöva skiljas från Lilla Ros. Efter 4 år med henne sörjer jag henne mycket mer än vad jag gjorde efter 13 år med Ponnyponny. Jag vill inte byta bort henne! 🙁
Men jag har inte mycket att välja på - nu måste jag gå vidare med en ny bekantskap, och se vad det är för en personlighet…
Tack för den här tiden, Lilla Röd! ❤️
 

Hur har det gått? Hittat någon ny stjärna :)
Ja, nu har jag fått igång den nya bilen (billig i inköp=saker att fixa... 😊) och kört med den någon dryg vecka.
Den har presenterat sig för mig som "Fluff". 😂 Märkligt namn men är det det den vill heta så... 😉
(min andrabil, den stora veteranpackåsnan, tog väldigt lång tid på sig att presentera sig, men tillslut kom det fram att han heter Gunnar 😁)

Har inte lärt känna Fluff så jättebra ännu, men jag är tacksam så länge hen funkar. 🙏
Däremot inser jag att nackdelen med att inte ha en röd bil längre är att jag inte kan hitta min bil på stora parkeringsplatser... 🙈Måste sätta nåt på antennen tror jag, för det här var ju helt hopplöst!... 😄
 
Ja, nu har jag fått igång den nya bilen (billig i inköp=saker att fixa... 😊) och kört med den någon dryg vecka.
Den har presenterat sig för mig som "Fluff". 😂 Märkligt namn men är det det den vill heta så... 😉
(min andrabil, den stora veteranpackåsnan, tog väldigt lång tid på sig att presentera sig, men tillslut kom det fram att han heter Gunnar 😁)

Har inte lärt känna Fluff så jättebra ännu, men jag är tacksam så länge hen funkar. 🙏
Däremot inser jag att nackdelen med att inte ha en röd bil längre är att jag inte kan hitta min bil på stora parkeringsplatser... 🙈Måste sätta nåt på antennen tror jag, för det här var ju helt hopplöst!... 😄
Håller med om det hopplösa med att hitta anonyma bilar.
Xets Audi var värst, låg OCH mörkgrå, hallå liksom :cool: . V50 var lite samma sak, en svart kombi bland andra svarta kombibilar.

Gillar min lilla Rally-Räka, inte så stor men hyfsad hög och orangerödmetallic
 
Lite samma läge här - jag känner verkligen med dig!!! 💞

Gamle Champis fick heta "spargrisen" emellanåt eftersom han kostat så himla lite i reparationer under våra sexton år tillsammans. Efter att ha gått igenom besiktningen UA i vintras tjatade "alla" på mig att sälja medan jag fick något för honom och eftersom mätaren närmade sig 30 000 mil hade jag inte så många val...
Hittade en likadan fast tre år yngre och med 10 000 färre mil på mätaren, så jag köpte Silver.

Hoppas att han också ska vara trygg och pålitlig, men det känns fortfarande lite läskigt och jag reagerar på vartenda litet konstigt ljud... :angel1:
 
Mina bilar har hetat Max, Pablo och Homer. Pojkvännens bil har inget riktigt namn utan den kallas bara för Fjollebilen (liten Fiat 500). Jag önskar att jag hade haft en bild på Max! För när jag köpte den (jag vet fortfarande inte om det var en hon eller en han) så var den allt från mattröd till ljusrosa pga solblekning förutom en bakdörr och framskärmen på andra sidan som var nylackat klarröda. Att den dessutom var den fulaste (och ovanligaste? Jag har bara sett 3st förutom Max) corollan jag sett gjorde ju inte intrycket bättre. Men med hammarlack, sprayfärg och feta fälgar så blev den så häftig att grannen sa att den såg ut att gå i 100 trots att den stod still (vilket var lite kul eftersom den höll på att skaka sönder om man körde mer än 95 😅). Från sidan så var den faktiskt ganska fin och lagom strömlinjeformad. Det var när man kom bakifrån som den såg halvt missbildad ut. Jag lackade den svart och alla skärmar, kofångare och detaljer sprayades silver. Som pricken över i:et så gjorde jag kattassar i silver som gick från bakrutan, över taket och motorhuven. Det mesta med den strulade i någon mån (den var trots allt från -87) men med
övertalning, skäll och batteristartare så tuffade den snällt på (en del av strulet kaaaan möjligtvis ha berott på att fälgarna var både för stora och breda för den :angel:) tills den tyvärr fick åka till skroten när de tokhöjde skrotningspremien och det var för mycket som började gå sönder 🥺
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 059
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 290
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp