tack för alla tips om min varmblodskille.

Mysaan

Trådstartare
Nu ser det ut som så att han blir helt enkelt nervös av ryttare. Satte upp en kompis på hans rygg i onsdags och gick själv brevid. Han var nervös men inte lika nervös som när jag sitter upp och han inte har någon brevid. Han litade på mig när jag gick brevid.

I dag ska jag tömköra honom och på lördag tänkte jag sätta upp min kompis igen fast en längre runda. I onsdags var vi bara ute kanske 15 minuter med massa stopp och mycket godis.

Upptäckte när jag red honom själv i måndags att han har blivit duktig ändå för nu söker han sig neråt framåt hela tiden i skritten så halsen och ryggen bildar i princip en rak linje. Detta är jag jättenöjd med eftersom han innan gått med huvudet travarhögt.

Så hur ska jag nu gå vidare så han inte är orolig när jag sitter upp? Har ärligt talat aldrig stött på denna situation förut utan alltid ridit in naturligt nyfikna hästar som bara gått på när man bett dem.

Sv: tack för alla tips om min varmblodskille.

Jag tycker att du ska fortsätta som du gör. Få tyngden på ryggen till något positivt, och när han är helt trygg när du går brevid, så sitt upp.
Att han söker sig nedåt när du sitter på är ju ett jättebra tecken! Det visar ju faktiskt att han slappnar av och litar på dig även när du inte går brevid honom.

Vet inte riktigt hur mycket riden han är. Har blivit lite riden hos travtränaren innan han kom till mig. Jag har ridit/suttit på honom kanske sammanlagt 8 ggr sedan han kom hem i feburari. jag var sjuk så igångsättningen började inte på riktigt förrens i mitten av mars.

Jag tycker han är jätteduktig som söker sig neråt framåt och börjar jobba med ryggen nu. Det är lite tråkigt att just detta med att jag är på ryggen är så läskigt för honom för i övrigt är han så himla lättlärd och duktig. Jättemysig häst som kommer bli jättetrevlig ridhäst så småningom.

Jag fortsätter så här så får vi se vad som händer. Bättre ta det lite för långsamt än att gå fram för fort. Vi har ju ändå ingen brådska. Han ska inte bli tävlingshäst och han är ju bara 5 år.

Ja ta det bara lungt med lill killen så ordnar det sig nog. Är han stressad av sig när du gör saker med honom. För vissa Varmblods travare som jag har träffat på har varit stressade.
Det är de där tävlings instinkterna som jag då syftar på. Och den bästa medecinen mot det har varit att rida själv och mycket i skogen så att de får tänka lite på var de sätter fötterna.

Fortsätt som du har börjat och skynda långsamt.

Jag har inte så mycket och jämföra med när det gäller varmblod. :)
Han är lite åt fullblod i mentaliteten och det var lite därför jag fastnade för honom.

Är vi ute och tömkör i skogen är han inte ett dugg stressad men så fort han får någon på ryggen blir han lite stressad och allt blir farligt. Har hitintills bara ridit skog och skogsvägar. Lite otäckt att rida rakt ut i skogen efetrsom det är så mycket stormfällt här omkring.

Jag tar det hellre lite för lungt än för fort faktiskt. Tror nämligen att han kommer bli en kanonhäst bara han får tid att fatta vad man begär av honom.

Tror att du gör rätt när du tar det lungt,vänligt och bestämt. :)

Tack! Hoppas nu bara om några år så där få se att jag hade rätt oxå. :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 677
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 822
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 264
Senast: mmbot
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama