Migo

Trådstartare
Jag måste bara få skriva av mig- är helt lyckohög:D
Jag har i fyra år slitit som en tok med omskolning av min bruksnordis. Avramlingar, meningskiljaktligheter och andra problem har avlöst varandra och vi har stått stilla i nästan två år. Målet har inte legat högt- att kunna få till en mjuk sluta/diagonalsluta/förvänd sluta...
Idag red jag min första clinic med henne för en mycket underbar tränare :love: , och vad kommer om inte just alla slutorna! Som på räls! Det som inte funkat på något vis i två års tid, kom på en gång... det bara flöt... inte många steg men det kändes SÅ rätt!

Kom hem och tittade på videon och de är inte många, men det finns där.. de få stegen av fullständigt flyt, när allt bara går så där perfekt och det ser så lekande lätt ut... Så där som man kan se att "de duktiga" kan rida sina hästar, så som man som hobbyryttare aldrig ens vågat drömma om att kunna rida.

Jag insåg att allt mitt slit med denna goa häst faktiskt har gett resultat, att alla ridpass där jag varit glad över två steg i böjning faktiskt har lett nånstans... Och att det är JAG som kan få denna 600 kg klump att dansa på det viset... Det är en känsla jag aldrig kommer glömma, den kommer driva mig att aldrig ge upp det här... ett så litet, men ack så viktigt framsteg.

TACK AR för denna nyckel!! Tack HE för denna lilla nyckel som jag letat efter så länge! En häst som min grova nordis skulle aldrig kunna ridas så om det inte var för AR. Att få henne att samarbeta, vilken känsla!
Jag var så glad att jag grät när jag insåg att det är jag och min heffaklump som kan dansa så... om än bara några steg... Kan vi det så är ingenting omöjligt!

/Migo
kommer aldrig glömma känslan av 600 kg häst som är en del av mig och gränsen mellan häst och ryttare försvinner...

Sv: Tack AR!

Åh vad roligt:banana: Det är såå härligt när man får såna stunder, då allt bara klaffar:bump: Kan du inte visa videon??:bump:

Ska se hur det ser ut med rättigheter, får DVD.n imorrn:) Men bilder kommer det garanterat!

Vad härligt att läsa din berättelse! Sitter här med klump i halsen och gläds enormt med dig. Jag förstår precis vad du menar med AR, känner likadant fast jag inte har en heffaklump. ;)

Jag har aldrig tidigare riktigt förstått hur och när ett galoppombyte ska ske. Hästen har med annan ryttare bytt galopp med baken i språnget efter. Förra helgen var jag på kurs och helt plötsligt bytte vi perfekt! :D Nu vet jag äntligen hur det ska kännas och hur enkelt det är. Ljuvligt! :love:

Håller med dig och säger TACK AR!

hehe, är den den tränaren jag tror så förstår jag, et har skett underverk med min ridtravare med ;)

Helt underbart! Det är sådana stunder man bär med sig och plockar fram i tankarna när man är nere i en dipp och är nära att ge upp. Rätt som det är så blir de till verklighet igen och ger en mental skjuts framåt!

Hej!!! Jag kan bara hålla med dig. Det såg superfint ut!!!//NiNi som var med som fotfolk.

Låter helt underbart!!Jag blir inspirerad! :) Jag letar efter knapparna på min nordsvensk och han har 800kg att synkronisera;)

Har varit på kurs som fotfolk för den tränaren, jätte bra!!!:bow:

hej, vad skojigt:D
Pratades vi vid?
/Migo
som är kass på att känna igen folk...

Hej igen. Ja vi pratades vid utanför ridhuset (om dina fötter).
Vet du vad? Du skrev i ditt inlägg att du ville göra som "de duktiga" gör. Det gör du ju för du är ju duktig. Det är bra med ödmjukhet men du får faktiskt ta åt dig lite av äran för du har ju gjort mycket av "grovjobbet" hemmavid. Ha det bra. Keep up the good work!
Vi ses på nästa H-kurs i oktober // NiNi

Vad heter tränaren??? Kan någon PM:a mig om detta???

Tackar :bow:

Måste hålla med TS.
Har inte fått så många AHA-upplevelser på så kort tid sen när jag började träna för en AR-tränare. Allt blev så mycket lättare, begripligare och framför allt LOGISKT! Det är en underbar upplevelse att rida nu, det känns kul och bekvämt, inga mer strider med och mot hästen.

nu äntligen kom DVD:n!
Mitt filmredigeringsprogram strulade självklart, så film kan dröjja nån dag till, men ett par bilder fick jag till iaf!
Ursäkta litet grynig kvalité!

Jag vet att jag viker mig litet i sidan på volterna, och att jag behöver hålla in armbågarna... Och sen är jag litet långt bak med skänklarna ibland... och hästen såsar lite... Men kommentera gärna om ni ser nått mer:D

Taskig framåt-nedåtsökning,travvolt.

070512041_0001.jpg

Framåt-nedåt!

070512021_0001.jpg

Öppna

volt

Volt igen

Volt igen

Travsluta...även här med dålig sökning...

Jag måste bara få skriva av mig- är helt lyckohög:D
Jag har i fyra år slitit som en tok med omskolning av min bruksnordis. Avramlingar, meningskiljaktligheter och andra problem har avlöst varandra och vi har stått stilla i nästan två år. Målet har inte legat högt- att kunna få till en mjuk sluta/diagonalsluta/förvänd sluta...
Idag red jag min första clinic med henne för en mycket underbar tränare :love: , och vad kommer om inte just alla slutorna! Som på räls! Det som inte funkat på något vis i två års tid, kom på en gång... det bara flöt... inte många steg men det kändes SÅ rätt!

Kom hem och tittade på videon och de är inte många, men det finns där.. de få stegen av fullständigt flyt, när allt bara går så där perfekt och det ser så lekande lätt ut... Så där som man kan se att "de duktiga" kan rida sina hästar, så som man som hobbyryttare aldrig ens vågat drömma om att kunna rida.

Jag insåg att allt mitt slit med denna goa häst faktiskt har gett resultat, att alla ridpass där jag varit glad över två steg i böjning faktiskt har lett nånstans... Och att det är JAG som kan få denna 600 kg klump att dansa på det viset... Det är en känsla jag aldrig kommer glömma, den kommer driva mig att aldrig ge upp det här... ett så litet, men ack så viktigt framsteg.

TACK AR för denna nyckel!! Tack HE för denna lilla nyckel som jag letat efter så länge! En häst som min grova nordis skulle aldrig kunna ridas så om det inte var för AR. Att få henne att samarbeta, vilken känsla!
Jag var så glad att jag grät när jag insåg att det är jag och min heffaklump som kan dansa så... om än bara några steg... Kan vi det så är ingenting omöjligt!

/Migo
kommer aldrig glömma känslan av 600 kg häst som är en del av mig och gränsen mellan häst och ryttare försvinner...

Grattis!
Det måste kännas underbart! :D

Jag bara undrar.. hur stor är din nordis?
Om han/hon väger 600 kg?
Min lättbyggda tjej väger fullmusklad dryga 700 kg, då utan extra fett på kroppen. Hon är bara 154.

Och så undrar jag, inget illa menat, ang meningen jag fetmarkerat.
Om du menar att man inte kan rida en grov nordis på något annat sätt än ar? Eller om du bara menade just din egen nordis.

För min tjej gör dessa rörelser och fler därtill, och jag har faktiskt aldrig snuddat vid ar, vad jag vet om. :)

Hon ligger nog på ca 600 kg... Är 155 cm ca:)

Den här hästen har gått på ridskola i många år, och var STENHÅRD när jag köpte henne. Som att rida på ett betongblock ungefär. Jag är mycket tveksam att man skulle kunna rida henne (eller för den delen de andra tunga hästarna jag rider) på samma mjuka sätt om det inte var för utbildningstrappan a la BB. Men det är ju vad jag tror:)

Hon ligger nog på ca 600 kg... Är 155 cm ca:)

Den här hästen har gått på ridskola i många år, och var STENHÅRD när jag köpte henne. Som att rida på ett betongblock ungefär. Jag är mycket tveksam att man skulle kunna rida henne (eller för den delen de andra tunga hästarna jag rider) på samma mjuka sätt om det inte var för utbildningstrappan a la BB. Men det är ju vad jag tror:)

Okey, då förstår jag hennes förflutna.

Men jag tycker inte man ska anta en sådan sak ang utbildning.
Min nordis har aldrig snuddat vid det, och hon kan det hon kan utmärkt.
Nordsvenskarna och ardennrarna jag ridit tidigare, och om ett par veckor ska rida några av på chaparral igen (:love: ), är utbildade inom vissa western, och några enbart vanlig dressyr.
De funkar utmärkt att rida i form och är väldigt mjuka och följsamma.

Förutom Bronto, men hans huvud sitter på hans kropp och han vet inte vad bekben heter. :rofl: Å andra sidan är han gammal och nyligen inriden också.

Men det är bra att du hittat något som funkar för din häst!

har du några bilder? vore jätteskoj att se!

På min tjej?

Eller bronto :rofl:

Jag har inga nya bilder, inga på ridbana. Bara ute i skogen och de ger inte så mkt tyvärr.

Hon är inte tränad på länge men lite ska vi allt kunna åstadkomma.

Ska se om jag lyckas övertala Farouk att komma med kameran till stallet, så går det ordna! Det är ju alltid kul att ha lite nya bilder.

Till TS

Oj vilken fin häst du har!
Jag har en hemlig dröm att ha en lättare typens bruksnordis att rida på.
De är de absolut vackraste hästar jag vet!
Runda former, mjuka färger och lysande ögon.

Fick upp drömmandet häromåret då jag behandlade ett enormt vackert svart brukssto, med lysande ögon och vågig man som täckte mest hela hästen.

kan man komma närmre bauerhästarna!? Det är ju faktiskt ganska kul att få tänka, åh vad min häst är vacker, då man träffar den varje dag!

Och så sitter nog barndomens romantiska minnen kvar, från kronhästen (väldans lik din) som utbildade alla barn enligt den hårda men rätvisa skolan. hade man inte nog pondus eller ödmjukhet, då var det bara att grabba tag i manen och åka med hem i arbetsgalopp mellan tallarna.

förresten, grattis till nya insikter om din och din hästs förmågor!!:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 826
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka