- Svar: 18
- Visningar: 1 896
Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression sedan jag var gravid -19. Efter barnet föddes blev det värre, jag minns verkligen när det slog till dagarna efter förlossningen. Det tog ett tag innan jag sökte hjälp, men jag har varit hos psykologer via bvc och vårdcentralen, varit sjukskriven en period, testat kbt (är inne på andra omgången nu) och massvis med olika mediciner. För några månader sedan började jag med Voxra, vilket funkade jättebra till en början! Ssri gav ingen effekt eller gjorde mig trött och hyper på samma gång och jag fick ångest för första gången i mitt liv. Effekten av Voxra har dalat sedan dess men den har hjälp mig ur min förlamande trötthet så nu orkar jag både jobba och vara en mamma på fritiden! Innan kunde jag somna på jobbet och möten var olidliga, då jag till och med kunde nicka till när jag stod upp ... Rätt pinsamt när chefen på mitt nya jobb la märke till det ... Men jag har varit öppen med hur det är och nu är det ju betydligt bättre. Går som sagt en kbt-behandling nu, men egentligen ville varken psykologen eller min läkare ha kvar mig i primärvården med tanke på att jag testat allt de har att erbjuda, men de gick med på ett sista försök. Ingen av oss ser nog någon direkt progression så jag misstänker att det blir remiss till psykiatrin som nästa steg. Där är det långa väntetider till behandling. Jag tycker inte att jag har tid! Jag har redan slösar bort fem år av mina barns liv på den här sjukdomen. Min läkare ska ta upp mig på deras behandlingskonferens i veckan ... igen. Kanske kan jag kombinera Voxran med något.
Men "livslusten" eller vad man ska säga är inte precis hög. Varje morgon vaknar jag och är som en robot. Jag är ofta ledsen och har såklart dåligt samvete över barnen. Ska de växa upp med en deprimerad mamma? Tankarna vandrar och ja, ni förstår säkert själva. Det som stoppar mig att ens tänka tanken till slut är ju barnen såklart. Men jag är så rädd att något ska hända, att jag en dag inte ska kunna hantera detta längre.
Jag har så mycket bra i mitt liv; mina fantastiska barn såklart, en partner, ett hus, katter och en hund, en fin trädgård Jag har en utbildning och ett jobb som jag trivs med, bra kolleger, helt okej ekonomi, och en medryttarhäst som jag tycker väldigt mycket om. Varför kan jag då inte må bra? Vara glad mer än korta stunder här och där?
Jag vet ju att jag inte är ensam med att ha det såhär och att jag ska vara tacksam över att jag har ett fungerande liv. Många har det ju mycket, mycket värre. Jag kan ju ändå jobba och fungera.
Hur tar jag mig ur detta? Är det någon som känner igen sig och som tagit sig ur det?
Men "livslusten" eller vad man ska säga är inte precis hög. Varje morgon vaknar jag och är som en robot. Jag är ofta ledsen och har såklart dåligt samvete över barnen. Ska de växa upp med en deprimerad mamma? Tankarna vandrar och ja, ni förstår säkert själva. Det som stoppar mig att ens tänka tanken till slut är ju barnen såklart. Men jag är så rädd att något ska hända, att jag en dag inte ska kunna hantera detta längre.
Jag har så mycket bra i mitt liv; mina fantastiska barn såklart, en partner, ett hus, katter och en hund, en fin trädgård Jag har en utbildning och ett jobb som jag trivs med, bra kolleger, helt okej ekonomi, och en medryttarhäst som jag tycker väldigt mycket om. Varför kan jag då inte må bra? Vara glad mer än korta stunder här och där?
Jag vet ju att jag inte är ensam med att ha det såhär och att jag ska vara tacksam över att jag har ett fungerande liv. Många har det ju mycket, mycket värre. Jag kan ju ändå jobba och fungera.
Hur tar jag mig ur detta? Är det någon som känner igen sig och som tagit sig ur det?