Ta med hunden till Spanien

Migo

Trådstartare
Vilka risker innebär det? Vilka sjukdomar kan man inte vaccinera/avmaska mot?

Om hunden är fullvaccinerad ink rabies, maskad enligt krav osv, är det fritt fram att åka ToR utan karantän osv?

Är sugen på att åka ner och jobba en månad som herde - och då ska ju min egen arbetshund med annars kan det kvitta!

Sv: Ta med hunden till Spanien

Kolla på Jordbruksverket om din hund har alla vaccinationer enligt införselbestämmelserna. Prata även med din veterinär så att du är säker på att ingen vaccination "går ut" under tiden ni är utomlands. När man åker inom EU behövs ingen karantän om hunden är fullvaccinerad och har pass. Även vaccinationer mot parainfluensa och lepto bör de ha även om inte införselbestämmelserna numera säger det.

Jag vågar inte uttala mig om vilka sjukdomar som finns i sydeuropa. Det finns kanske både sådana man kan vaccinera mot och andra. Försök kontakta en veterinär i Spanien som kan ett språk som du också klarar.

Jag skulle aldrig ta med min hund dit. Det är helt enkelt inte värt riskerna med alla sjukdomar, speciellt inte om ni bara ska vara där en månad.

Det är nämligen så att det förekommer en hel del sjukdomar där som inte eller knappt förekommer här, och det går inte att skydda hunden mot alla.
Leishmanios är den vanligaste sjukdomen, den går inte att bota och hunden dör förr eller senare av sjukdomens följder. Det finns inget fullgott skydd mot sandmyggan som överför sjukdomen, det enda som finns på marknaden just nu är scalibor som har en repellerande effekt.

Även fästingsjukdomar finns det fler av (babesios, borrelios, ehrlichios bland annat) främst eftersom det förekommer fler fästingarter. Särskilt hög risk har hundar som har kontakt med andra, vilda, däggdjur under vistelsen.
Fästingskydd är alltså ett måste! Men även där finns det inga garantier.

Sen förekommer det även hjärtmask, både tropisk hjärtmask och fransk hjärtmask. Avmaskning är mycket viktigt, även när man kommit hem igen. infektion av den tropiska hjärtmasken går att förebygga men inte den franska.

Glömde leptospiros! En sjukdom som visserligen går att vaccinera mot, men tyvärr bara mot två stammar som knappt förekommer i europa idag. En hund kan alltså bli sjuk trots vaccination.

Viktigt att påpeka kanske att alla sjukdomar jag tagit upp här kan leda till döden.

Senast ändrad:

Tack, det var det jag ville veta - det finns inte på kartan att riskera hundens hälsa på det viset. Med tanke på vilken typ av arbete jag tänkt på så skulle vi vistas långt ut i bushen tillsammans med tusentals får = som gjort för fästingar och annat skit...

Får nog bli Norge istället;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 572
Senast: kem
·
Z
Övr. Hund Lite funderingar kring det. Min personliga åsikt om detta är: Nej det borde man inte. Borde man inte börja med att ta hand om hundarna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 907
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar