Ta med hästen till landet

Ellyne

Trådstartare
Flyttar denna tråd själv, får se om jag får fler träffar här...:

Jag och min syster har en plan för nästa sommar, som vi nu vill ska vara mer än en dröm - vi vill verkligen genomföra det!
Vi hade tänkt att ta med hästarna till landet. Över en sommar alltså. Vi bor vid vattnet och har en gammal äng som vi hade tänkt ha som hage. Antingen ska vi bygga ett vindskjul/enkelt stall eller så ska vi inreda lite i garaget så det blir som en/två boxar.

Nån som gjort detta eller har tips? Har lite funderingar...
- Ängen är övervuxen sen många år och det är mer tänkt som "rasthage" än bete. Den är ca 1500 kvm, så inte såå liten. De ska få hö som grovfoder i höhäckar. Elstängsel runt m. bilbatteri, ringisolatorerna mest i träd istället för stolpar (några tankar om det?) Ska man slå på ängen först, klippa kanske? Sen är det det där med giftiga växter...
- Garaget är rätt stort 5x6 m. Kan man göra det som en stor box och ha två hästar i? Efter mina beräkningar så får de då en yta på 9,6 kvm/häst (ska vara 9 enligt lag). Hade även tänkt att ha en liten yta mellan garageport och boxdörr med plats för sadlar och kraftfoder och sånt. Förmodligen ca 2x5 m.
- Som alternativ till garaget, kan man bygga ett enkelt tvåboxars stall (ev. tre om man ska ha foder och sånt i ena) som är ganska billigt...? Hade en tanke på att köpa uteboxar, men det blir nog dyrt... Man vågar ju inte riktigt ha vindskjul med lösdrift, när det är en liten hage med bara elstängsel, ena kortsidan går längs med en 70väg...
- Behöver man tillstånd? Och hur är det med gödselhantering?

Kom gärna med massa tips och erfarenheter!!
 
Sv: Ta med hästen till landet

Ta hjälp av en bonde i trakten om han i höst har möjlighet att slå av hela ängen, harva (kanske inte behövs?) och köp gräsfröblanding för hästbete och så åkern med. Detta gjordes i min häst sommarhage och de har otroligt fint bete som väntar dem nu i juli.

Hur högt är det i tak i garaget? Och finns det en massa fönster och god ventliation? Jag tror det kommer bli väldigt instängt om ni inte har garageporten öppen dygnet runt.

Hade jag vart du hade jag använt garaget som foderkammare och sadelkammare.

Bygg eller köp ett färdigt vindskjul. med möjlighet för uppbindning, sätt upp sadelhängare och krubbor. Kolla t.ex. på blocket så kanske det finns någon som har ett skjul i rätt storlek att bli av med som de haft till förvaring av någonting, kanske som ni kan få gratis mot att ni plockar ner och hämtar det själva.

Jag tror ni behöver bygglov för att sätta upp ett vindskjul/alt. stall.

Gödslet kan jag inte svara på, men ska man ha fler än 4(3?) hästar krävs det tillstånd och gödselplatta. Mocka ur hagen ofta och packa i säckar och sälj till andra sommargäster som vill ha fina trädgårdar!

Kanske finns det möjlighet att norpa lite av trädgården också för att få en större hage?
 
Sv: Ta med hästen till landet

Har för mig att man inte får skruva i isolatorer i träden. ni får nog slå i stolpar i så fall.
 
Sv: Ta med hästen till landet

Isolatorer i träd är ett otyg. Det växer snabbt fast, blir kortslutning av kådan. Köp istället några tryckimpregnerade stolpar som nu sätter i hörnen samt som var femte stolpe, resten kan ni köra plaststolpar. Glöm inte att slå ner ett rejält jordpett till elaggregatet.

1500 kvm blir snabbt söndertrampat av två hästar om det blir det minsta regnigt. Har ni ingen bondgård i närheten där ni kan låna bete?
 
Sv: Ta med hästen till landet

Ta hjälp av en bonde i trakten om han i höst har möjlighet att slå av hela ängen, harva (kanske inte behövs?) och köp gräsfröblanding för hästbete och så åkern med. Detta gjordes i min häst sommarhage och de har otroligt fint bete som väntar dem nu i juli.
Men vi hade mer tänkt att ha det som rasthage, inte bete, men tack för tipset. Tror du det finns möjlighet att de äter det vildvuxna gräset, men stödutfodrar med hö?

Hur högt är det i tak i garaget? Och finns det en massa fönster och god ventliation? Jag tror det kommer bli väldigt instängt om ni inte har garageporten öppen dygnet runt.
Garaget är under uppbyggnad just nu och vi har möjlighet att komma med förslag. Jag tänkte ca 2,40 m i tak, förmodligen två fönster. Garageporten kommer förmodligen stå uppe om det inte spöregnar eller blåser. Det kommer ju vara rätt nybyggt när hästarna ska dit, så det har inte hunnit bli "gammal instängt garage".

Kanske finns det möjlighet att norpa lite av trädgården också för att få en större hage?
Ja, det kommer nog gå, men då är problemet att de måste gå över diket på en liten "träbro" och i trädgården finns lite äppelträd.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Ta med hästen till landet

Det här med isolatorer: de hinner väl inte växa fast på en sommar...? :crazy:
 
Sv: Ta med hästen till landet

Kul! :)
Jag har haft med hästarna till sommarstugan flera somrar som tonåring... (var några år sen :o )
Vi hade ett par tre hagar att skifta mellan, använde plaststolp, eltråd o bilbatteriaggregat. Inget stall/vindskydd men det var kuperade hagar, kallblod och sommartid, liten skrubb att förvara utrustning i bara.
Första året brände vi beteshagarna (akta så ni inte bränner ner omgivande bebyggelse! :crazy: ) och det gav ett jättefint resultat.
 
Sv: Ta med hästen till landet

Tack för tipsen!
Gärna fler som vill komma med ideér eller som gjort nåt liknande?

T.ex. den bästa lösningen för ängshagen? Göra om till bete eller ha som rasthage...?
 
Sv: Ta med hästen till landet

Kolla med länstyrelsen hur det är med tillstånd. Är ängen satt som träda så får (?) inte djuren beta där. Det måste anmälas att de ska vara bete...
 
Sv: Ta med hästen till landet

Men vi hade mer tänkt att ha det som rasthage, inte bete, men tack för tipset. Tror du det finns möjlighet att de äter det vildvuxna gräset, men stödutfodrar med hö?
De gör de säkert, men ju bättre gräs ju mindre måste ni stödfodra. Det är ju tråkigt om det är dåligt gräs och hästarna väljer att äta de ändå och ratar höt.

Garaget är under uppbyggnad just nu och vi har möjlighet att komma med förslag. Jag tänkte ca 2,40 m i tak, förmodligen två fönster. Garageporten kommer förmodligen stå uppe om det inte spöregnar eller blåser. Det kommer ju vara rätt nybyggt när hästarna ska dit, så det har inte hunnit bli "gammal instängt garage".
Stallet min häst står i har 4 boxar på 12 kvm med varsit fönster. 3.10 i takhöjd, nybyggt och med bred stallgång. Dessutom ventliationshål högst upp i ytterväggarna och en riktigt "stallfläkt" och det kan kännas som dålig luft om det står 3 blöta hästar där trots att fläkten går för fullt.

Ja, det kommer nog gå, men då är problemet att de måste gå över diket på en liten "träbro" och i trädgården finns lite äppelträd.
De lär de sig snabbt, ridskolans hästar måste gå över en bro mellan stall - betet och det funkar kanon. Se till att kanske hägna in runt äppelträden och var snabba med att plocka bort äpplen så de inte äter och får kolik.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp