Ta lån, för att köpa häst?

Sv: Ta lån, för att köpa häst?

Jag lånade till min drömhäst det var inte min första häst utan min tredje. Hästen jag hade före blev obrukbar för min del men jag ville inte dömma ut henne då hon kanske skulle kunna fungera som ridhäst igen i framtiden så jag sålde henne för en symbolisk summa. Jag lånade 40 000 och hade 20 000 sparat.

Nu är lånet betalt och jag kunde sälja honom för betydligt mer än vad jag köpte honom för så för mig har det inte varit en förlustaffär utan jag är glad att jag kunde köpa honom.

Jag skulle aldrig låna till en häst nej. Med tanke på att jag föreställer mig att inköpet är en piss i havet jämfört med driften. Jag skulle hellre sansa mig och spara de pengar som skulle gå varje månad om jag köpte nu. typ räkna med 5 papp/mån så har man 60 papp i inköp sparat på ett år.

Ett bra tips är att börja inte leta häst förrän du har råd :idea: undvik annonssidorna :angel:

Ja risken ätt huset brinner ner är ju liten,men ett betydligt högre lån, ifall det skulle hända.

Men att köra och totalkvadda bilen kan man göra när som helst och är väl lika stor risk som att hästen skulle skada sig, det vet man ju aldrig. Dessutom är väl båda ting försäkrade?

ett hus som brinner ner får man nytt vilket kan vara en bra deal om man är less de gamla tapeterna :rofl:

Sak samma levande varelse som hus, bil man får väl ha vett nog att maxförsäkra saker man inte har råd att förlora :confused:

det händer ju dock typ aldrig, hästar är så gott som aldrig något man tjänar på. du måste räkna med alla kostnader för varje månad så inser man rätt fort att man lägger ut mer än man någonsin kommer få för en häst.

jag skulle aldrig göra det. Jag köper inte hästar för mer pengar än jag har råd att bli av med (dvs jag ska kunna ta bort hästen om den är sjuk, även om det inte är något som försäkringsbolaget täcker utan att behöva tänka på något lån också). Har jag inte pengarna, har jag alltså inte råd att bli av med dem, alltså tar jag inget lån.

Sen jag har ca 5000 kr i fasta kostnader varje månad, dessa kommer jag inte ifrån hur mycket jag än vill, sen om man även tränar och tävlar så lägg på ett par tusen. Och pengar som läggs undan för ev veterinär och annan vård och för att inte tala om utrustning som man ska ha råd till att köpa ocks. Det går ganska fort att spara ihop pengar för en häst runt 50. Även om det är roligare att ha hästen under den tiden så klart, men jag är hellre skuldfri.

Sen visst man lånar till bil, hus, resor eller vad vet jag, så det är upp till var och en.

Fast det beror väl ändå lite på vilken prisklass man köper häst i?
Jag fick min häst värderad till fyra gånger av inköpspriset av min försäkringstant.

Jag hade inte pengarna så jag lånade därefter betalade jag av på drygt ett år.

Men nej jag skulle inte köpa en häst för sexsiffrigt belopp med lån.

njae det skulle inte jag påstå iallafall. inköpspriset spelar ju ingen roll, i stort sett kostar alla hästar lika mycket månaden eller snarare alla har ju fasta kostnader så då ska det vara en sjukt billig häst.

det händer ju dock typ aldrig, hästar är så gott som aldrig något man tjänar på. du måste räkna med alla kostnader för varje månad så inser man rätt fort att man lägger ut mer än man någonsin kommer få för en häst.

Självklart är inköpspriset eller pengarna man får vid en ev. försäljning något av en droppe i havet jämfört med alla övriga kostnader, men jag menar om man bara räknar på hästens värde. D.v.s. att man har pengar till alla månadskostnader, men tar ett lån på säg 50 000 kr bara för att ha råd med själva inköpet av hästen. Ett par år senare KAN hästen likväl vara värd 80 000 kr.

Jämfört med om man tar ett lån på 100 000 kr och köper en bil. Man måste även då stå för de regelbundna utgifterna (drivmedel, service, reparationer etc.) samtidigt som man ALDRIG får igen inköpspriset vid en ev. försäljning (om man inte köper en skrotbil billigt och lagar den innan man säljer den igen förstås, men det är väl inte så vanligt, framför allt inte bland de som tar lån för att köpa en bil). Både bilar och hästar kan ju gå sönder dessutom. Jag har svårt att tänka mig att risken är större att hästen går och skadar sig/dör än att man krockar med bilen eller får den påkörd av någon annan.

Kort sagt ser jag alltså ingen större skillnad mellan att ta lån för att köpa en bil och att ta lån för att köpa en häst. Förutom att en bil kanske är viktigare, ibland rentav ett måste, medan hästen i regel hör till kategorin "rent nöje". Men därför skulle jag som sagt heller aldrig ta lån och köpa en häst om jag inte hade ekonomi, bostad, bil och allt annat fixat redan (i alla fall för den närmaste framtiden).

Men huruvida det är dumt att ta lån eller inte tycker jag alltså inte hänger på VAD det är man vill låna för, utan det viktiga är helt enkelt att man har råd.

Jag har tagit en del i privat lån (av snälla föräldrar+en syrra) för att köpa ett par av mina hästar. Jag hade inte haft möjlighet att para ihop till inköp av alla de hästar jag har idag. Är noga med att ha en avbetalningsplan som sträcker sig tom. 2011 och vet självklart att jag utan problem klarar av mina månadskostnader. För mig har det varit en bra affär då samtliga hästar idag är värda mer än jag gett för dem.

Skulle man ha otur och en häst dör så har man en försäkring som går in och täcker lånet.

Jag ser inga probem med att låna till häst OM man vet med sig vissa saker:
1. Jag har en fast inkomst och en plan för att kunna betala av lånet inom rimlig tid.
2. Jag har inga problem att klara månadskostnaderna för hästen och lite till
3. Jag har hästen försäkrad för inköpssumman.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: aleeza
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 599
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka