Ta in eller låta gå ute?

Septicemia

Trådstartare
Nya hästen har bott hos oss i ett dygn. So far so good, han verkar trivas bra och det är relativt lugnt i hagen.

Det är en bruksnordis som stått inne om nätterna den här och förra säsongen, om jag minns rätt, och nu ska han gå på lösdrift.
Det har börjat regna rejält och ska tydligen fortsätta hela kvällen och natten samt börja blåsa.
Han har inte jättemycket päls så min första tanke var att slänga på täcket jag fick med honom, men det var så pass sönder att tillfällig lagning med silvertejp är omöjlig.
Har kollat i de 2 butiker i närheten som säljer hästprylar och där finns inget i hans storlek.

Ska man ta in honom? Våra andra hästar som också går ute dygnet runt har mycket mer päls, och regntäcken vid ihållande regn/oväder.

En del av mig tänker "jamen han är en stor, tålig häst som inte dör av lite väta" med annan del säger "hade täcke funnits så hade du allt slängt på det, han har inte päls nog för det här vädret."

Är jag löjlig och överbeskyddande? Hur hade ni andra gjort?

Edit: Ber moderator flytta tråden då den nog hör hemma på Hästvård.

Senast ändrad:
Sv: Ta in eller låta gå ute?

Jag hade tagit in. Det hade jag gjort alla likvärdiga nätter nu i början.
Så enligt mig är du inte löjlig.

Även jag hade tagit in vid regn och kyla och otillräcklig päls. Tycker inte heller att du är löjlig.

Har du inget täcke att tillgå så ta in honom.

Jag hade tagit in honom ifall du inte har något täcke att tillgå ifall vädret ska bli som väntat.
Har han något sällskap i stallet?

M-oaa

Jo, jag tar in honom inatt. Tack för alla svar, nu känner jag mig inte lika hönsig längre.
Förhoppningsvis kan jag få hem ett täcke åt honom fort också. Och se om det går att rädda hans befintliga.

Självklart får han sällskap, jag har dessutom en riktig inne-ponny som älskar att få sova i box då och då. :p

Liknande trådar

A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 385
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA