Ta bort skygglappar

B

burton

Brukar det gå att ta loss skygglapparna från huvudlaget?Eller sitter dessa helt fast? Skiljer det mellan olika tillverkare?
Om det inte skulle gå, kan man då kanske köpa nya sidostycken och sätta på när man inte vill ha lapparna?

Jag har fortfarande inte fått tummen ur och lyckats bestämma mig för vilken bröstsele jag ska köpa utan kollar runt för fullt och funderar så det knakar. (har ju loksele hemma så det är ingen panik.)
Panik ska man inte ha vid selköp, då blir det med största sannolikhet bara fel och man ångrar sig.
Det lutar mest åt sele från shettisshoppen, men fick nu upp
ögonen för equilex också.
Nån som har sele därifrån och kan säga nåt om dessa?
Jag ser inte riktigt på deras bild vad det är för typ av skakelfäste de har, är det en snabbkoppling? Annars borde det ju stå giggsele, om det vore såna fästen.

Sv: Ta bort skygglappar

Det beror väl på, det finns väl både med fasta och lösa.

När jag lyckats samla på mig två snygga körträns med skygglappar och inget utan(jag kör alltid utan) så sprättade jag bort dom på det ena tränset :)

Har för mig att jag ringde dit o frågade om snabbkopplingen..och har för mig att svaret var ingen snabbkoppling. Fanns väl nån men de var de dyrasre modellerna..så jag köpte inte där för det var ett av mina krav.
Vad är budgeten 2-4000 kr?

ring och hör, hon är jättetrevlig!

och skyggisarna tror jag oftast sitter fast. har aldrig sett något löstagbart. har nog sett 6-7 olika tillverkares modeller.
/jenny

Senast ändrad:

Ja, 4 000:- el. något mer om vi fastnar för nån speciell sele. Jag känner att det allt mer lutar åt att jag vill ha snabbkoppling. Mycket bra uppfinning kom jag fram till när jag fattat hur man använde dem.

Kanske att det går att ordna med montering av snabbkoppling på en giggsele, men då kanske man måste korta nån rem?

man kan ju köpa löst både via ideal, selar.se, börjes, för 400-1000 kr.

Det finns en typ snabbkoppling som man surrar runt skakeln oxå. Hööks har den på sina selar. Föredrar vanlig snabbkoppling.
Nån som har nåt namn på de två olika modellerna?

Sen, så kan jag berätta att jag anv ett travträns av superkvailte utan skygglappar när jag kör. Man kan sätta på om man vill på det, men man har ju sitt snygga körträns isåfall. Märket är Walsh, välrenommerat för bra kvalité.

/jenny

Ja, jo travträns går ju att använda men då vill jag inte att det ska
vara rundsydda stolpar på det och sen är det ju inte så kul med nackstycket som är gjort för käken.

Walsh är fina grejer, har grimmor från dem, båden läder o nylon.
Jättefina, deras selunderlägg är underbara! så fluffiga o härliga! (ända tills de har vart i tvättmaskinen några ggr)

Det kanske helt enkelt får bli två huvudlag. Jag kommer inte att använda skygglapp så ofta så därför funderade jag bara på om det skulle gå att plocka loss dem men då gör det antagligen inte det.
De "selpaket" som jag tittat på har det bara ingått skygglappshuvudlag till och då kändes det lite tråkigt att det nya fina mest skulle hänga inne eftersom jag inte använde skygglapp så ofta.
Men strunt samma, är jag ändå i den prisklassen så får väl inte ett litet huvudlag hit el. dit spela så stor roll.

Nu är det dessutom bara 2 veckor kvar tills vi åker till skåne!!Jippi! det ska bli så roligt!
Jag har dina hästbutikstips uppskrivna här i högsta hugg!! :)

Senast ändrad av en moderator:

Du kan gå till en skomakare, de kan säkert skära bort skygglapparna riktigt snyggt eftersom de har rätt utrustning.

Liknande trådar

L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar