ta bort min lilla kanin??

R

rimfrost

jag måste bestämma mig för om jag ska avliva min älskling eller inte... usch. Hon är 8 år, dvärgkanin och väldigt fet. :love: Ska flytta utomlands till hösten och kan inte ta med henne. Alternativet till avlivning är ju att ge bort henne till någon, men på ett sätt känns det också fel. Hon är ju rätt gammal, och även om hon är frisk nu så vet jag inte länge till hon lever. Att veta att hon kanske är sjuk hos någon som kanske inte förstår det eller gör något åt det känns fel, både mot kaninen och den nya ägaren. Vem skulle dessutom vilja ha en gammal, tjock (men underbart snäll) kanin? Vill inte att hon ska hamna hos någon som förväntar sig en ny hoppstjärna. Allt hon vill är ju att ligga och lata sig... :D

Är det nån som kan råda mig vad jag ska göra? Det känns så himla fel att döda en frisk kanin som jag haft i 8 år, men samtidigt - får hon det bättre hos någon annan?

??

kolla runt i din närhet om det finns ngn som kan tänka sig att adoptera din kanin.. (helst ngn med andra som är ganska kunnig, eller!?)..
om det känns om ett okej alternativ så tycker jag du ksa göra så.. skulle personligen aldrig kunna ta bort ett friskt djur..

8 år är ju ganska mycket för en kanin. Jag vet att om jag skulle åka ifrån min pojke en längre tid skulle han bli väldigt deppad (har varit ifrån honom tre veckor som längst, men då bodde han hos mina föräldrar som han känner väl. Då var han lite "nere").
Det är ett svårt val du står inför......
Personligen tror jag att jag skulle avliva, men jag vet inte. Svårt att säga. Hoppas du finner en lösning!
Det finns ingen släkting eller så du känner som kan ge henne ett skönt pensionärsliv?

en fråga: varför har du låtit henne bli så fet?
en fet kanin är ingen frisk kanin, och en sådan skänker man inte bort!

En dvergvedder en kompis av mig hadde, blev 14 år! Prøv å finne et hjem du kan overgi den til med god samvittighet. Finner du ikke det, så er nok avlivning best. :(

Tack för svaren! Nåja, så överdrivet fet är hon inte. Bara lite rund om magen... :smirk: Jag vet att det inte är hälsosamt för kaniner (eller något djur för den delen) att bli överviktiga, men hon är ändå så pass pigg att det inte är sjukligt. Har nog gjort misstaget att skämma bort henne med godsaker i maten... Hon har blivit ganska kräsen genom åren. (inte så bra kanske nu när man tittar tillbaka på det, men gjort är gjort)

Åh, det är så svårt att veta. Ska kolla runt om det är någon som jag litar på som kan tänka sig att adoptera henne. Har redan testat med mina släktingar. Men om jag inte hittar någon...?

sätt kaninen på bara hö och vatten, tills hon äter det ordentligt.
sedan kan du börja med grönfoder, och efter det max 2 matskedar pellets med minst 18% fiberhalt.
med dom förutsättningarna kan hon leva många år till :)
sätt ut en annons på kanin-net.nu och håll tummarna, lyckas du omplacera henne så fortsätt att hålla kontakten med nya ägaren och gå noga igenom hur hon ska skötas, så du vet att hon är i goda händer!

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
2 247
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter