Ta bort kraffoder pga lös mage?

Sv: Ta bort kraffoder pga lös mage?

Efter det du berättar om att fler är lösa i magen skulle jag verkligen ta mig en funderare på ifall silaget är bra. Många har svårt att känna igen mögellukt i silage eftersom det ofta luktar annorlunda än den vanliga mögel/svamplukten. Ett enkelt test du kan göra är att ta ett ordentligt tag i silaget i närheten av det vita prickarna. När du släpper silaget och gnider handen mot sig själv ska det inte kännas det minsta slemmig/halkigt/kladdigt gör det det är det troligen mögel i fodret. Detta är en sak jag har upptäkt när jag luktat igenom foder efter mögel (har luftrörshäst). Det är inte ofelbart men en ganska säker indikation. Du kan dock inte upptäcka låga halter av mögel på detta sätt då hjälper bara en käslig näsa. JAG har hitills aldrig råkat ut för att det känts kladdigt i handen om inte fodret varit dåligt men det är ju möjligt att det kan bli kladdigt ändå. Ett annat tips är att inte ge morötter eftersom de har en lösande effekt på magen.
För övrigt så äter min dam på 500 kg 23-24 kg silage/ dygn det blir 11,5-12 kg TS och hon skulle gärna äta mer. Så det är inte fel att försöka öka grovfodret ifall det är okej.
Kan du tänka dig att tala om var du bor? Det kanske finns någon som är duktig på detta med silage som bor i närheten som kan hjälpa dig att gör en enkel undersökning av fodret.

Vad har du för ca värden på ditt silage?Bara nyfiken på hur du får det att fungera?
För på vårat skulle vi få smällfeta hästar om vi gav så mycket med tanke på att de allihopa bara är hobbyhästar. Och alla får något tillskott för att få upp protein och ge någon form av extra "kick" vid ridningen.
Om jag fick välja så skulle jag jätte gärna ha ett grovfoder som skulle innebära att jag inte skulle behöva ge kraft överhuvudtaget...

Jag har ganska normala värden med en kvot på 6,26. Hon får ca dubbelt så mycket som tabell behovet men blir inte mer än lite småmullig på det. Nu rider jag inte så hårt heller eftersom hon är dräktig och det därmed inte finns något att träna inför att sedan vädret är som det är gör inte inspirationen högre ;). Min häst är inte svårfödd. Jag har läst om fler som har märkt att hästen håller sig i vettigt hull i ett vitt spann av MJ.
Problemet är ju om man får för låg kvot i grovfodret för lägger men då på mer silage så får man genast öka på proteinet och tillslut blir det ohållbara mängder proteinfoder. Jag har lite av det problemet eftersom min häst har ett proteinbehov som är onormalt högt. Jag får altså tillskottsfodra med proteinfoder trots att jag haft tur och fått en såpass bra kvot i år.
Kom även att tänka på att ibland öser folk beröm över någon som gör foder men när man tittar på det så visar det sig att dessa människor inte har en aning om vad de talar om. Nu vet jag inte om det är så i ditt fall men när det sägs att prickarna i silaget är protein så blir jag tveksam till mängden kunskap som denna person besitter.

Jag har inte nån analys än, men jag tror att det är ganska kraftigt. Därför har vi även hö i beredskap om någon häst skulle bli mer än lite rund.
Våran extremt lättfödda gamling har gått upp jättebra i vikt av det, så därför är jag rätt säker på att det är bra sprutt i det :p

Jag har också bara en "hobbyhäst", man får helt enkelt öka motionen lite om hästen börjar bli rund. Det krävs sällan någon elitridning för att hålla hästen i gott hull.
Folk är generellt alldeles för rädda att öka på grovfoder, för att de är livrädda för att hästen inte ska se "perfekt" ut.
Enligt min erfarenhet gör inte ett par kg ensilage så stor skillnad om man rider regelbundet.

Min pålle gick upp lite i vikt på den här foderstaten när hon inte motionerades alls, men nu under igångsättningen har det mesta försvunnit och med lite mer träning kommer hon se finfin ut.

Vi ger inget kraft till detta foder. Dock tror jag att det är aningens dåligt med protein i det, så gamlingen får lite lucern ( i förebyggande syfte, hon får inte falla ur!) och min kommer få lite lusern när jag har börjat träna ordentligt igen.

Jag har funderat lite på det här med att folk tycker att hästen blir fet av för mycket grovfoder. Oftast tror jag inte att det är fetma utan att de stirrar sig blinda på att magen är lite större. Om man stoppar i hästen mer grovfoder så blir ju magen automatiskt större eftersom det blir en större volym foder i tarmarna. Detta har givetvis inget att göra med fetma utan rör sig enbart om att man tillgodoser sin hästs naturliga behov.
Detta gäller givetvis enbart om man inte har ett tjockt fettlager över revbenen eller en häst som lider av proteinbrist för dessa hästar får givetvis av olika orsaker också en stor mage (fettmage samt biaframage).

Förutom det som redan skrivits så ska man ju inte räkna bort rena sjukdomar. Det måste ju inte bero på fodret... (det trodde jag aldrig att en agronom skulle erkänna :D)

Håller helt med dig i den teorin.
Jag tycker min häst också ser väldigt "fet" ut vissa dagar (magen) men så fort hon kommer i rörelse så syns det ju att hon är i lagom hull.

Man får aldrig stirra sig blind på hur en häst ser ut (ffa inte över magen, det är typ det sista man ska kolla på!) i vilande stillastående läge, utan man måste kolla på hur HELA kroppen ser ut, när hästen är i rörelse.

Jag vet väldigt få människor IRL som faktiskt kollar på hela kroppen och hela hästens anatomi.
Alla hästar är heller inte byggda för att vara små och smäckra :cool:

Kl

Diarsanyl som finns receptfritt på Apoteket är ofta bra vid diarré. Proviva blåbärssoppa också. (ger man ex. på Hallands djursjukhus)

Ett gammalt knep är att ge en kaffekopp potatismjöl i kraftfodret.

Loppfrö kan också vara bra. Funkar på så vis att då fröna blir blöta så blir de "slemmiga" och det smörjer och lenar tarmslemhinnan som kan vara irriterad. Vi har gett loppfrö till kolikhäst vilket funkat bra.

Gira :banana:

(magen) men så fort hon kommer i rörelse så syns det ju att hon är i lagom hull.

Man får aldrig stirra sig blind på hur en häst ser ut (ffa inte över magen, det är typ det sista man ska kolla på!) i vilande stillastående läge, utan man måste kolla på hur HELA kroppen ser ut, :cool:

:rofl: Precis, det var det jag visste. Alltså är jag perfekt... även efter fyra barn och något fladdrig bukvägg hahaha

Gira :banana:

F-låt, kunde inte låta bli.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka