Ta bort inkar med VirkonS

S

Snowless

Har hört att man kan ta bort inkar med VirkonS. Stämmer det? Hur mycket vatten ska man blanda ut med? Någon som vet?

Sv: Ta bort inkar med VirkonS

Det enda jag hört är att Virkon kan vara effektivt mot mugg, mot inkar vet jag inte...:(

Ok. Har oxå hört det om mugg. Var en i stallet som undrade om inkar.. Men var osäker på om det gick..

Vi har en ponny som haft en ganska stor ink och fick tipset att badda varje dag med en blandning 50% ättiksprit och 50 % vatten. Effektivt och på ett par månader är inken nästan borta.

Inkar uppkommer av papillom virus och VirkonS är effektivt mot flera virus som t ex fågelinfluensavirus och vinterkräksjukan (calcivirus), så det skulle nog kunna fungera på papillom viruset också, men det är inte vetenkapligt testat just på det. De doser som har använts för att oskadliggöra övriga virus är 1/100 lösningar i vatten, men effekter har visats redan vid 1/800 och 1/1000 spädningar. Försöken är gjorda på ytor och inte på djur under 10 minuter.

Andante skrev:
Vi har en ponny som haft en ganska stor ink och fick tipset att badda varje dag med en blandning 50% ättiksprit och 50 % vatten. Effektivt och på ett par månader är inken nästan borta.

Tack för tipset!

Ink är en godartad tumör troligen orsakad av papillomvirus. Att döda virus som orsakade tumören innebär inte att denna försvinner.
PL

Hej PL!

Vad gör man åt tumörerna?

Försvinner dom av sig själv?
/Mike

Ibland försvinner dom av sig själv, ofta inte.
Man kan skära bränna el frysa bort dom el ngn kombination av dessa ofta med tveksamt resultat. Vaccin gjort på hästens egna inkar har också använts. På sistone har bra resultat visats av att spruta in cellgift direkt in i inken, här har vi istället ett abetsmiljöproblem med hantering av farliga ämnen i en okontrollerad miljö/situation.
PL

Ok.

Ifall nu en ink sitter så att den inte besvärar, kan man då lämna den helt obehandlad?
(Givetvis under förutsättning att den inte växer till sig.)

Nordisen (min) har en liten rackare (ca 8 mm i diameter) ca 8 cm ovanför mungipan.

/Mike:devil:

Förr sa man alltid att man kunde snöra av inkarna med ett tagelstrå, gör man det fortfarande?

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 136
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 173
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama